Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Stjernedryss
Etter å ha lest nitidig gjennom 29 sider så klarte jeg tilslutt å bli overbevist også. Så nå har jeg bestilt The Diva Cup Str. 2 på alvekoppen.com. Var litt dyr, men hvis det er slik at de varer i 10 år så koster jo det svært lite i forhold til hva bind og tamponger ville ha kostet for samme periode.

Er mange år siden jeg har født og siste 2 var keisersnitt, men tok sjansen på å bestille str. 2. Så til mitt litt ekle spørsmål kanskje, har det noe å si om man er vid eller trang i skjeden i forhold til størrelse på koppen? Litt dumt å kjøpe feil størrelse. :(. Shit, kom på den etter at jeg hadde bestilt!

Det går sikkert fint, størrelse nummer 2 anbefales jo uansett til kvinner over 30. Det kan hende du synes den virker for stor når du får den, men etter å ha øvd en stund går det seg sikkert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes faktisk det er motsatt. Synes det er veldig enkelt og lite klin. Nå blør jeg veldig lite da, så jeg bytter bare morgen og kveld, og da er det bare ut - tømme- skylle/vaske - inn. Jeg har vask ved siden av do, så jeg tar den ut før jeg setter meg ned, skyller den mens jeg er på do, og setter den inn når jeg er ferdig. Tror ikke jeg bruker et minutt engang til sammen på koppen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som har fått sopp etter bruk av koppen?

Første gang jeg brukte den i noen dager fikk jeg nemlig det, selv om jeg tror jeg var renslig nok. Skal bruke den for andre gang snart, håper det går bra da.

Hva skal man gjøre for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Obs, jeg skulle koke divacupen i dag fordi jeg hadde mistet den i do. Satt den på plata på full styrke og lot den ligge ganske lenge. Når jeg tok den opp hadde den blitt sånn gulaktig og misfarget. Den er heldigvis like myk da, men stygt med den gulfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss
Misfargingen er visst helt vanlig da, men langt i fra lekkert.

På divacup sine sider står det at man må bytte den ut hvis man klarer å brenne den, og det er jo tydeligvis det jeg har jeg gjort. På den siden står det jo også at den må koke 20 minutter og at den må kastes hvis den har falt i do, så man skal kanskje ikke ta alt som står der for god fisk? Prøver å bruke den jeg og satser på at den fungerer like fint som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke brent den hvis den lå i vann hele tiden. At de sier at du må kaste den hvis den faller i do er vel mest for at de skal ha ryggen fri dersom noen skulle klare å bli syke etter å ha f.eks. mislykkes i å sterilisere den etterpå.

Min divacup er også misfarget, men det er jo litt rart at din plutselig ble det etter koking. Hos meg har det skjedd gradvis. Jeg syns det hjelper mye å vaske den med en intimsåpe og mikrofiberklut eller en myk neglbørste (jada, jeg har sluttet å bruke den som neglbørste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Du har vel ikke brent den hvis den lå i vann hele tiden. At de sier at du må kaste den hvis den faller i do er vel mest for at de skal ha ryggen fri dersom noen skulle klare å bli syke etter å ha f.eks. mislykkes i å sterilisere den etterpå.

Min divacup er også misfarget, men det er jo litt rart at din plutselig ble det etter koking. Hos meg har det skjedd gradvis. Jeg syns det hjelper mye å vaske den med en intimsåpe og mikrofiberklut eller en myk neglbørste (jada, jeg har sluttet å bruke den som neglbørste).

Jeg lot den ligge og koke på full styrke ganske lenge, så halvparten av vannet kokte bort. Det har ikke noe med blodet å gjøre, så det hjelper ikke å skrubbe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en spiseskje med bicarb i vannet når du koker den eller lar den ligge over natta i et glass med en brusetablett ment for gebiss, så kan det hjelpe mot både lukt og misfarge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Ja, nå har jeg bestillt meg en till menskopp fra ebay :) Anbefaler å bruke lokk på kjelen når man koker den og passe på litt sånn at man ikke svir den sånn at den blir helt gul som min ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått prøvd Divaen min i to dager, og har et kanskje ekkelt spm men her kommer det. Når dere tømmer den er det ikke noe lekasje da? Blodet er hanvnet der det skal, men litt er kommet på utsiden. virker som om det er litt vanlig fukt og blod? Med andre ord, min er ikke helt tett. noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg bestillt meg en till menskopp fra ebay :) Anbefaler å bruke lokk på kjelen når man koker den og passe på litt sånn at man ikke svir den sånn at den blir helt gul som min ble.

Hvordan svir man noe som ligger i kokende vann? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, klarte å bli overtalt av denne tråden til å kjøpe, og jeg klarte endelig å sette den inn (for 5 min siden) etter 2 dagers prøving. Fant en brettemetode som passet meg.

MEN! Jeg vet jo ikke om den er brettet ordentlig ut? Og jeg klarer ikke å ta ordentlig tak i den stanga, hvordan skal jeg klare å snu den rundt som de fleste sier hjelper? Og enda viktigere, hvordan skal jeg klare å ta den ut igjen?? :omg: Venter til jeg får svar før jeg friker ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med en sånn kopp når man blør MASSE!!!! Da mener jeg masse, med klumper i tillegg. (sorry detaljer) Hvem str bør jeg iallefall ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg bruker diva cup - og det er veldig greit litt ut i mensen. Forsåvidt er den grei hele veien, i og med at jeg faktisk får mindre menssmerter med den (vet ikke hvorfor - kanskje det er lettere for livmoren å kvitte seg med blodet når skjeden er litt "åpen"?), men de første 2-3 dagene må jeg uansett bruke bind i tillegg, for jeg blør så mye. Da kan jeg ta den ut, den er full, og så sette den inn igjen, og så blør jeg gjennom i løpet av en time. Det samme om natta, men jeg må jo uansett bruke nattbind og bytte det, så.

På begynnelsen hadde jeg litt panikk - den virket så stor og jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle få den ut eller inn eller noe - men det var bare de første dagen. Nå er det piece of cake!

Soph; du sjekker om den sitter ok ved å bruke fingeren rundt den. Når du bretter den, så forblir den kanskje litt brettet inni og, og det kjenner du - hvis den sitter riktig, så er den helt rund. Hvis du kjenner at den er brettet, så beveger du på den - jeg tar gjerne bare tak med tommel og pekefinger og dytter litt på den. Du får det til! :)

og når du skal ha den ut, så bruker du igjen tommel og pekefinger, og klemmer den litt sammen - da slipper du opp trykket. Også drar du den bare ut. Ikke noe problem. De første par gangene kan det virke som at den er altfor stor, men tro meg - skjeden er skapt for 10 cm åpning, så denne her er det ikke noe problem å få ut! Prøv å slappe av, pust, og dra den ut - etter at du har klemt den sammen og sluppet opp trykket.

Det går så bra så!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bruker diva cup - og det er veldig greit litt ut i mensen. Forsåvidt er den grei hele veien, i og med at jeg faktisk får mindre menssmerter med den (vet ikke hvorfor - kanskje det er lettere for livmoren å kvitte seg med blodet når skjeden er litt "åpen"?), men de første 2-3 dagene må jeg uansett bruke bind i tillegg, for jeg blør så mye. Da kan jeg ta den ut, den er full, og så sette den inn igjen, og så blør jeg gjennom i løpet av en time. Det samme om natta, men jeg må jo uansett bruke nattbind og bytte det, så.

På begynnelsen hadde jeg litt panikk - den virket så stor og jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle få den ut eller inn eller noe - men det var bare de første dagen. Nå er det piece of cake!

Soph; du sjekker om den sitter ok ved å bruke fingeren rundt den. Når du bretter den, så forblir den kanskje litt brettet inni og, og det kjenner du - hvis den sitter riktig, så er den helt rund. Hvis du kjenner at den er brettet, så beveger du på den - jeg tar gjerne bare tak med tommel og pekefinger og dytter litt på den. Du får det til! :)

og når du skal ha den ut, så bruker du igjen tommel og pekefinger, og klemmer den litt sammen - da slipper du opp trykket. Også drar du den bare ut. Ikke noe problem. De første par gangene kan det virke som at den er altfor stor, men tro meg - skjeden er skapt for 10 cm åpning, så denne her er det ikke noe problem å få ut! Prøv å slappe av, pust, og dra den ut - etter at du har klemt den sammen og sluppet opp trykket.

Det går så bra så!!

Takk for svaret! Så akkuratt at jeg har blødd litt så er glad for innlegget. Har nok ikke klart å sette inn riktig. Skal gå og prøve meg litt nå, wish me luck! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...