Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Finnes det mødre og døtre som diskuterer sine respektiver skjeder? Jada, jeg vet hvor man har kommet fra, men lell a gitt :ler:

Skjønner at det virker sært, men nå skal det sies at mamma er sykepleier og jeg er omsorgsarbeider, så vi er faktisk vant med litt ekle temaer.. Fortalte bare henne om hvor smart det var og hun hadde lyst til å prøve, så da bestillte jeg to:P

Hva som er forskjellen på de forskjellige koppene, er vel størrelsen? Ellers er de like, utenom en som heter Keeper (ettersom jeg har forstått) fordi denne er laget av naturgummi, men det er visst ikke alle som tåler denne like bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå prøvd både lunette og mooncup, og mooncup vinner. Den lakk ikke i det hele tatt, foldet seg veldig lett ut (noe lunette ikke gjorde) og var grei å få ut. Jeg er kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er flere som har kjøpt mooncup som har fått misfarvning på koppen sin?

Jeg har vasket det godt etter hver bruk og kokt den både før og etter hver mensperiode. Vasker den med underlivsåpe og varmt vann hver gang jeg tømmer den.

Jeg rekner jo med at det ikke er noe farlig, ettersom jeg koker den før bruk, men det ser jo ganske ekkelt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Jeg lurer på om det er flere som har kjøpt mooncup som har fått misfarvning på koppen sin?

Jeg har vasket det godt etter hver bruk og kokt den både før og etter hver mensperiode. Vasker den med underlivsåpe og varmt vann hver gang jeg tømmer den.

Jeg rekner jo med at det ikke er noe farlig, ettersom jeg koker den før bruk, men det ser jo ganske ekkelt ut...

Min har fått misfargninger, etter bare to "perioder".... ser ikke så pent ut, så jeg sendte en mejl til de jeg bestilte fra for å høre om det er en feil eller om det er vanlig. Jeg renser den akkurat som du. Men jeg har ikke mooncup da, jeg har divacup. Aner ikke om det er noen forskjell på dem :o)

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, nå har jeg ennå et spørsmål jo... *masekråke*

....er det noen medisinsk grunn til at man ikke kan ha koppen inne lengre enn 12 timer dersom man blør lite?

Jeg må si at jeg har lurt på/tenkt litt på det samme. Men for min del så føles det egentlig greit å ta den ut hver 12. time ellers hadde jeg muligens glemt den :fnise:

Har også noen spm:

Nå har moren min og jeg prøvd den. Vi har begge Divacup, bare jeg har nr. 1 og hun nr. 2. Det er befriende å bruke, men vi er begge enige i at den glir ut igjen etter en liten stund etter at den er satt inn. Er den for leng? Har prøvd å presse den ganske langt inn, og da sitter den inne en liten stund førden igjen glir ut.. Selv om det ikke er mye blod i koppen. Har klippet av tappen, det har ikke moren min.

Er det da bedre med Mooncup, eller gjør vi noe feil?

Og er det mulig å kjøpe Mooncup i Norge, og hva koster det her til lands? Noen som vet:)

Hmm, jeg syns det høres veldig rart at de glir ned. Det har jeg aldri opplevd, snarere tvert i mot nesten... Har ikke noe got tips til det nei. Jeg har kjøpt fra Sverige og i den butikken har de Diva, moon, lunette, Pink og lady :)

Hva er forskjellene på disse koppene da? jf divacup, mooncup og hva de nå heter. :klø:

Bredde, lengde, men det kommer som regel an på størrelsen hovedsaklig. Riller, ikke riller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å la koppen min ligge i et glass med en oppløst "denture tablet" fra Boots for å få vekk den verste misfarvingen, men den blir nok aldri helt skinnende hvit. Men så er det uansett bare jeg som skal se den, så da spiller det liten rolle så lenge den fungerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest endelig

Sitter i sofaen og har endelig fått min mooncup ordentlig på plass. Det var ikke lett.. Optimistisk og sterkt inspirert av denne tråden trodde jeg det skulle være ganske lett å bruke koppen. Har brukt tamponger i mange år, noe jeg aldri har hatt problemer med. Til dere som sliter med å få koppen ordentlig på plass: IKKE GI OPP. Jeg har prøvd minst 30 ganger før det endelig gikk bra. Feilen min var at jeg ikke satt den langt nok inn. Hadde nok hengt meg for mye opp i at den skal sitte langt nede. Dermed var det sykt vondt og forrige mensperiode måtte jeg til slutt gi helt opp. Ble rett og slett sår der nede. Fikk mensen igjen i går og tok fatt på oppgaven med nytt mot. Måtte nok en gang gi opp pga sterke smerter. Prøvde igjen flere ganger i dag, men nei igjen. Au og au. Det var ikke vondt å ta den inn eller ut, men den satt ikke ordentlig på plass. Det var samme smerten som man får hvis tampongen ikke sitter langt nok inne. Jeg klippet også av stilken, men det verket likevel.

Hadde imidlertid bestemt meg for at jeg SKAL få dette til. Leste derfor igjennom hele denne tråden for ny inspirasjon. Og voila!! Jeg kjenner INGENTING, det er så bra. Skal sove med den i natt, kjennes ikke ut som om den lekker i det hele tatt. Er litt usikker på om jeg tør å bruke den på jobben i morgen, men det frister veldig å prøve. Er så fornøyd, takk for alle gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Divacup:

Model 1: for women who are under 30 years old who have never had childbirth or c-section.

Model 2: for women who are 30 years old and over and/or for all women who have had vaginal childbirth or c-section.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Divacup:

Model 1: for women who are under 30 years old who have never had childbirth or c-section.

Model 2: for women who are 30 years old and over and/or for all women who have had vaginal childbirth or c-section.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.

Søk på de forskjellige merkene, står helt sikkert der, hvis det er en annen du vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk min divacup for noen dager siden, og testet den ut for første gang i dag, selv om jeg ikke har mensen. Gikk helt greit, var ikke direkte behagelig å sette den inn eller ta den ut, og jeg plundret litt med å få den inn da jeg "mistet" bretten.

Tror jeg fikk det til, for jeg kjente ingen ting til koppen og hadde den inne i flere timer. Men det vil vise seg ved neste mens om den folder seg ut, for det fikk jeg ikke til å sjekke. Gikk ihvertfall ikke å snu den rundt slik det står i pakningsvedlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enda en gjest
Hva er forskjellene på disse koppene da? jf divacup, mooncup og hva de nå heter. :klø:

Synes svar og linkene til Beast (første side) var utrolig utfyllende.

Her er en informasjonsside jeg har laget om det med linker til diverse andre sider som både selger de forskjellige typene og har mer info om dem:

Link

denne siden er det en rekke forskjellige bretteteknikker som kan være nyttige.

Disse to linkene hjalp meg veldig mye i alle fall. :tommelopp: til Beast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også noen spm:

Nå har moren min og jeg prøvd den. Vi har begge Divacup, bare jeg har nr. 1 og hun nr. 2. Det er befriende å bruke, men vi er begge enige i at den glir ut igjen etter en liten stund etter at den er satt inn. Er den for leng? Har prøvd å presse den ganske langt inn, og da sitter den inne en liten stund førden igjen glir ut.. Selv om det ikke er mye blod i koppen. Har klippet av tappen, det har ikke moren min.

Er det da bedre med Mooncup, eller gjør vi noe feil?

Og er det mulig å kjøpe Mooncup i Norge, og hva koster det her til lands? Noen som vet:)

Hvis den glir ut så tror jeg det kanskje kan hjelpe å trene litt på kniping slik at underlivsmusklene blir strammere!

Hadde samme problem da jeg begynte å bruke divacupen. Dette var etter jeg hadde fått førstemann så jeg regnet med at problemet kanskje kunne skyldes at jeg var litt for sløv til å knipe. Så jeg knep intens en måned og etter det har det gått helt fint! Så, knip damer!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Annonse
Gjest Stjernedryss

I dag lakk min. Jeg skjønner ikke helt hva som gikk galt. Satt stille ganske lenger, også virket det som alt rant ut når jeg reiste meg opp. Lurer på om den satt litt for langt ut. Vanligvis pleier den å skli langt inn, men nå satt den liksom i tuppen. Jeg kunne rotere den og det kjentes ut som den var helt foldet ut, men noe må tydeligvis ha gått galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekkelt! Den har aldri lekket for deg før?

Min pleier å gli veldig langt inn av seg selv... Lurer på om det er dumt?

Ellers pleier jeg å kjenne med en finger langs kanten når jeg setter den inn, for å være helt sikker. Det gjør egentlig litt vondt, men tenker det er verdt det fremfor å måtte dra hjem fra jobb pga utblødde klær! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest nitidig gjennom 29 sider så klarte jeg tilslutt å bli overbevist også. Så nå har jeg bestilt The Diva Cup Str. 2 på alvekoppen.com. Var litt dyr, men hvis det er slik at de varer i 10 år så koster jo det svært lite i forhold til hva bind og tamponger ville ha kostet for samme periode.

Er mange år siden jeg har født og siste 2 var keisersnitt, men tok sjansen på å bestille str. 2. Så til mitt litt ekle spørsmål kanskje, har det noe å si om man er vid eller trang i skjeden i forhold til størrelse på koppen? Litt dumt å kjøpe feil størrelse. :(. Shit, kom på den etter at jeg hadde bestilt!

Endret av Heritære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Så ekkelt! Den har aldri lekket for deg før?

Min pleier å gli veldig langt inn av seg selv... Lurer på om det er dumt?

Ellers pleier jeg å kjenne med en finger langs kanten når jeg setter den inn, for å være helt sikker. Det gjør egentlig litt vondt, men tenker det er verdt det fremfor å måtte dra hjem fra jobb pga utblødde klær! :overrasket:

Nei, jeg har opplevd at den har lekket, men da har den vært full. Jeg pleier også å kjenne med en finger om den sitter skikkelig inni der, men jeg hadde vel ikke gjort det tidligere i dag da. Nå har jeg i hvertfall funnet ut at dersom den sitter riktig så sklir den helt inn sånn at den fester seg rundt livmortappen. Mulig det var vakumet som ikke var skikkelig på plass i stad, det var i hvertfall ikke noe morsomt. Heldigvis var jeg på vei hjem og hadde på meg mørk olabukse når jeg merket at den begynte å lekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...