Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Idag fekk eg DivaCupen. Den var berre såå mykje meir innbydande enn MoonCupen! Pakninga, pinen og eutiet var så mykje søtare ;)

Koppen har også mindre stilk og riller nederst, så eg trur den funkar betre i praksis også :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag fekk eg DivaCupen. Den var berre såå mykje meir innbydande enn MoonCupen! Pakninga, pinen og eutiet var så mykje søtare ;)

Koppen har også mindre stilk og riller nederst, så eg trur den funkar betre i praksis også :jepp:

Så bra!! :jepp:

Blir spennende å høre om du syns den er bedre å bruke da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anie_*
Første dagen gikk alt helt fint. Men andre dagen gikk det IKKE fint. Jeg stappet den inn (ja man snakker fint:P) før jeg dro på fest, sjekket at den var i sånn som den skulle, og etter noen timer var det et blodsøl uten like. Ikke noe blod i koppen, masse blod rundt koppen og i trusa. Hurra. Det var den festen.

Jeg regnet med at jeg hadde gjort noe feil, så prøvde på nytt på natta da jeg kom hjem. En time senere måtte jeg stå opp og ta den ut for den lekket igjen. Siden har jeg ikke tord å prøve. Det er ikke det at koppen har blitt full, jeg blør ikke så mye på noen timer, men det bare virker som om blodet bare har rent forbi...

Hva skal jeg gjøre?Er den for liten? Har en divacup... Ikke har jeg satt den særlig langt inn heller, har lest bruksanvisningen nøye. Gjør jeg noefeil eller KAN det hende at det rett og slett bare ikke funker på meg?

...

Ble skikkelig skuffet nå...:( Det var SÅ fantastisk å bruke den første dagen, og så bare gikk det rett vest.

(Siterer meg selv ovenfor)

Ny periode, og jeg har prøvd koppen på nytt... Denne gangen har jeg fått det til uten noen lekkasjer...=D Men så har jeg ikke tord å bruke den på natta, eller når jeg har vært på skole/jobb, livredd for at den skal lekke...

Så mulig at jeg har fått til teknikken nå, men jeg er likevel ikke helt overbevist.

For det første så kjenner jeg den godt! Av og til er det direkte ubehagelig, spesielt hvis jeg går eller noe. Jeg har klippet av hele stilken, så den er ikke problemet, problemet er bare at jeg kjenner hele koppen.. Kan ikke akkurat skryte av å "glemme at jeg har mensen" når det føles som om jeg går med en plastkopp stappet inni meg... :roll:

Og, eh, må dere ta ut koppen når dere må på do..? Hvertfall hvis man skal gjøre nr. 2..(tør ikke si ting direkte her nei...;) )? De første dagene av mensen har jeg ofte løs mage, og når jeg da må ta ut koppen hver gang jeg må gjøre sånt så blir det jo enda mer knoting enn med tamponger, for denne koppen er jo ikke akkurat enkel å sette inn foreløpig..

Og når man setter inn koppen, er det viktig at det blir et vakum? For det er litt vanskelig å holde koppen sammenklemt hele tiden mens man setter den inn, den popper jo ofte ut før den er langt nok inne, og da føler jeg at vakumet kanskje blir fjernet når jeg dytter koppen lenger inn? Gjør det noe?

Velvel, så langt er jeg ikke imponert, men det skal få noen sjanser til. Men for å si det sånn; hvis menskoppen hadde vært det jeg hadde brukt siden jeg var 15, og jeg nå ble introdusert for tamponger tror jeg heller tamponger hadde vært det store, imponerende og revolusjonerende..

En mensbeskyttelse du faktisk slipper å vaske, og som tar 2 sekunder og sette inn, uten fare for lekkasje, og som ikke kjennes uansett hvilke vinkler du måtte vri kroppen din i. Ikke er det noe søl med det heller (for å vaske menskoppen er sølete syns jeg!).

Fint hvis noen kan komme med litt oppmuntring her og si at begeistringen vil komme etterhvert, for jeg VIL så gjerne bruke denne koppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anie, hvis jeg hadde slitt så mye med koppen som du gjør hadde jeg nok heller ikke vært særlig begeistret. Det at jeg kjente koppen løste jeg med å få tak i en mindre en, ladycupen er mye kortere enn divacupen. Men det blir jo upraktisk hvis man har mye mens da.

Jeg må ikke ta den ut når jeg går på do, jeg tar den kun ut morgen og kveld for tømming og vasking.

Nå er det ikke slik at det finnes et genialt produkt til bruk under mens som passer for alle. JEG synes denne koppen er fantastisk, men hvis du synes tamponger er bedre og ikke har noen problemer med dem, må det vel være like greit å bare bruke det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så kjenner jeg den godt! Av og til er det direkte ubehagelig, spesielt hvis jeg går eller noe. Jeg har klippet av hele stilken, så den er ikke problemet, problemet er bare at jeg kjenner hele koppen.. Kan ikke akkurat skryte av å "glemme at jeg har mensen" når det føles som om jeg går med en plastkopp stappet inni meg... :roll:
Hm. Hvor lenge har du den inne om gangen da? Fra du kommer hjem til du legger deg? I så tilfelle er det rart at du kjenner den, og jeg har ikke noe tips siden jeg ikke har opplevd at jeg har kjent den så lenge. Ofte kan jeg kjenne den i begynnelsen, men det blir borte ganske fort.

Og, eh, må dere ta ut koppen når dere må på do..?
Hvorfor skal du ta den ut når du er på do? Skjønner ikke helt poenget ditt her. Jeg klarer ikke å få den til å falle ut selv om jeg presser ganske hardt, hvis det er det du tenker på.

Hvis du er redd for at den skal falle ut kan du jo prøve å presse den ut med skjedemusklene når du ikke må på do for eksempel.

Og når man setter inn koppen, er det viktig at det blir et vakum?
Det som er viktig er at den folder seg ut slik at kanten ligger inntil skjeden hele veien rundt. Skal ikke være noe vakum vel? Eller blir det vakum av seg selv? Står ikke noe på divacup.com om vakum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt koppen i 2 mensperioder og jeg er superfornøyd. Kjenner ingenting til koppen. Hvis du kjenner den har du kansje ikke satt den langt nok opp?

De første dagene i peroden har jeg masse smerter ellers merker jeg fint lite til mensen etter at jeg fekk denne koppen. Syns bare den er såå genial jeg :danse:

Jeg pleier å tømme den 3 ganger i løpet av den første dagen + bind for sikkerhetskyld om natten siden det blør mer da. De andre dagene tømmer jeg den morgen og kveld.

Ingen lekkasje her og det går trygt an å sove med den :tommelsmil:

Lykke til :)

Endret av Kamille86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er viktig er at den folder seg ut slik at kanten ligger inntil skjeden hele veien rundt. Skal ikke være noe vakum vel? Eller blir det vakum av seg selv? Står ikke noe på divacup.com om vakum.

Så lenge kanten ligger inntil skjeden blir det vakuum av seg selv, har i hvert fall jeg erfart. Selv om jeg dytter den litt inn eller ut for å få den på riktig plass er det alltid vakuum når jeg skal ta den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg dytter den litt inn eller ut for å få den på riktig plass er det alltid vakuum når jeg skal ta den ut.
Ja, men ikke sånn sugekopp-vakum vel?

Gjest Anie spør jo:

Og når man setter inn koppen, er det viktig at det blir et vakum? For det er litt vanskelig å holde koppen sammenklemt hele tiden mens man setter den inn, den popper jo ofte ut før den er langt nok inne, og da føler jeg at vakumet kanskje blir fjernet når jeg dytter koppen lenger inn? Gjør det noe?
Det jeg mener er at man ikke trenger å tenke på å lage noe vakum når man setter den på plass, hovedsaken er at den folder seg ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ikke sånn sugekopp-vakum vel?

Gjest Anie spør jo:Det jeg mener er at man ikke trenger å tenke på å lage noe vakum når man setter den på plass, hovedsaken er at den folder seg ut.

Ja, du har helt rett, men trenger ikke å tenke på å lage vakuum, det som er viktig er at den sitter riktig. Vakuumet kommer av seg selv (og det er jo kraftig, som "sugekopp-vakuum" når jeg skal ta den ut etter 12 timer), men jeg vet ikke helt når det oppstår. Det blir jo ikke så mye vakuum med en gang nei, hvis det er det du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anie_*

Ok, takk for svar...:) Grunnen til at jeg har hengt meg oppi dette vakumet er at det blir nevnt så ofte i denne tråden, og jeg er livredd for en av disse superlekkasjene jeg hadde tidligere...

Og når jeg må på do så føler jeg alltid at koppen kommer veldig langt ned når jeg presser, derfor er jeg redd for å miste den i do, og tar den like gjerne ut (ikke når jeg bare skal tisse altså..).

Er litt vanskelig dette her, men forhåpentligvis får jeg teken på det neste gang jeg har mensen, og hvis ikke får jeg vel bare gi det opp for godt...

Men igjen, takk for svar, fantastisk at man kan få så gode råd her..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Snart klar for periode nr 2 med menskopp. Venter i spenning! Bedre denne gangen mon tro? Ingen store lekkasjeproblemer, men mistet jo koppen i do så tydelig at jeg ikke har helt teken enda. Men, øvelse gjør mester!

Forresten, noen andre som føler at de må tisse når de har satt koppen inn? Jeg tror min presser litt på blæra. Kanskje jeg skal begynne å sette den inn før jeg har tisset, slik at det kommer tiss etterpå også slipper jeg å gå i en time og føle at jeg må tisse men ingenting kommer.. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Siterer meg selv ovenfor)

Ny periode, og jeg har prøvd koppen på nytt... Denne gangen har jeg fått det til uten noen lekkasjer...=D Men så har jeg ikke tord å bruke den på natta, eller når jeg har vært på skole/jobb, livredd for at den skal lekke...

Så mulig at jeg har fått til teknikken nå, men jeg er likevel ikke helt overbevist.

Og, eh, må dere ta ut koppen når dere må på do..? Hvertfall hvis man skal gjøre nr. 2..(tør ikke si ting direkte her nei...;) )? De første dagene av mensen har jeg ofte løs mage, og når jeg da må ta ut koppen hver gang jeg må gjøre sånt så blir det jo enda mer knoting enn med tamponger, for denne koppen er jo ikke akkurat enkel å sette inn foreløpig..

Velvel, så langt er jeg ikke imponert, men det skal få noen sjanser til. Men for å si det sånn; hvis menskoppen hadde vært det jeg hadde brukt siden jeg var 15, og jeg nå ble introdusert for tamponger tror jeg heller tamponger hadde vært det store, imponerende og revolusjonerende..

En mensbeskyttelse du faktisk slipper å vaske, og som tar 2 sekunder og sette inn, uten fare for lekkasje, og som ikke kjennes uansett hvilke vinkler du måtte vri kroppen din i. Ikke er det noe søl med det heller (for å vaske menskoppen er sølete syns jeg!).

Fint hvis noen kan komme med litt oppmuntring her og si at begeistringen vil komme etterhvert, for jeg VIL så gjerne bruke denne koppen!

Siden du ikke har fått lekkeasjer denne gangen så har du sannsynligvis klart å sette den riktig inn slik at åpningen kommer over livmortappen. Jeg har nemlig bommet på denne tidligere og fått noen heftige lekkasjer! Det er kjempevikitg å kjenne etter at livmortappen ikke kommer på siden av koppen. Jeg må stikke en finger inn langs kanten av koppen og sjekke hver gang jeg setter den inn. Så nå har jeg ingen lekkasjer.

Jeg har det også sånn at jeg gjerne tar ut koppen når jeg skal nr2. Bare hvis jeg kjenner at jeg må presse litt, og ikke når jeg er kjempetrengt (da kommer det jo bare av seg selv....).

Ellers må jeg igjen få slå et slag for knipeøvelser. Jeg kjente nemlig veldig godt den første gangen jeg brukte den. Hele tiden en følelse av at den var på vei ut. Det som hjalp var knipeøvelser. Noen knip hver da hjelper mye! På en måned hadde jeg taket på det og neste gang jeg brukte divaen fungerte det helt fint! Dette er i hvertfall en helt enkel ting og prøve. Og om det ikke hjelper så er det uansett godt for deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har lest her at flere koker den etter endt periode, noe jeg synes høres ut som en god ide. Problemet mitt er bare det at jeg bor på hybel og deler kjøkken med fem andre, så da frister det ikke så veldig å stå der og koke den akkurat. Noen forslag?

Er forresten min første mooncup, var veldig skeptisk når jeg så den for første gang og jeg tenkte bare "skal den store der inni meg?!" Men den gikk inn når ejg bare fikk prøvd noen ganger for å finne teknikken. Den sitter i nå og jeg venter bare på å få mensen nå i løpet av dagen. Er uansett herlig å slippe og gå og tenke på at jeg må finne en do for å se om jeg kanskje har fått mensen sånn at jeg kan stappe inn en tampong. Får bare håpe at jeg ikke får lekkasje, men uansett ahr jeg bestemt meg for at denne skal bli in gode venn gjennom flere år framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Dette høres ut som noe jeg skal teste etterhvert. Klarer ikke å bruke tampong, da det blir for tørt.. Dette virker jo som en super ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..kansje ikke så gøy! Kansje du kan koke den når de andre er ute på noe? tar ikke så lang tid så går fint det :) ellers kan du legge den i en skål elr noe med vann fra vannkokere :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnneShirley
Problemet mitt er bare det at jeg bor på hybel og deler kjøkken med fem andre, så da frister det ikke så veldig å stå der og koke den akkurat. Noen forslag?

Kan du ikke bare ha en egen kjele på rommet ditt som du tar med ut med koppen allerede i. Og så setter du den bare på komfyren med lokket på.

Evt så får du koke den tidlig om morgenen før frokost eller sent på kvelden, så du får være i fred på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..kansje ikke så gøy! Kansje du kan koke den når de andre er ute på noe? tar ikke så lang tid så går fint det :) ellers kan du legge den i en skål elr noe med vann fra vannkokere :gjeiper:

Det siste der var kanskje en god ide, det får jeg prøve. Da slipper jeg jo å koste på meg en egen kjele til dette også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå i gang med min 3. omgang med divacupen og jeg er strålende fornøyd :nigo:

Jeg bretter den bare en gang, altså , ikke noe mikkmakk, bare sånn at den blir en U, da bretter den seg enklest ut skikkelig. Jeg skyver den gjenre litt lengre inn enn der jeg vil ha den så vrir jeg litt og drar den bittelitt ned igjen sånn at den liksom fester seg skikkelig.

Ingen lekkasje, går med den i ca. 10t av gangen uten problemer, sover med den uten problemer. Kjenner ingenting til den, rett og slett supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...