Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille katt på 16 uker har plutserig begynt å tygge på ledninger, strikker, stropper, strikker, egentlig alt som er tynt og langt. Det er ikke leking, bare kosebiting, og hun maler alltid mens hun gjør det. Hun biter til og med på stroppene mine når jeg har på meg singlet... Hva kan være grunnen til det? Prøver å si nei å løfte henne vekk når hun gjør det, men ser ikke ut som det hjelper stort. Er redd hun plutselig skal bite seg gjennom en strømledning en dag...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Om hun er 16 uker, er sannsynligheten stor for at hun fortsatt har "melketenner" som straks skal ut og hun klør nok noe veldig i tennene.

Min lille kattunge på 16 uker vil også bite alt og alle og dyrlegen sier det er normalt og at det er fordi hun klør. Vet ikke helt hvordan du skal få henne til å slutte å bite på ledninger. Min sluttet heldisvis helt av seg selv, men det kanskje var fordi jeg stilte min egen hånd og samtlige møbler til rådighet... Hun har i tillegg mange leker som hun biter litt på.

Skrevet

Hmmm, burde kanskje kjøpe noen leker som kan fungere som "bitering" da? De hun har nå er myke og kanskje ikke så gode å bite på...

Gjest Gjest
Skrevet

(jeg som skrev forrige innlegg)

Kom akkurat på at det kattungen vår ofte biter på er faktisk tråder.

Vi har nesten ikke kjøpt noen leker, men "lager selv". Bruskorker med snor i er stor stas om man holder i snoren mens man leker. Bruskorker uten snor er stor stas fordi de triller av seg selv og bare trenger et lite dytt. Da er kattungen mer eller mindre selvdreven.

Da vi skiftet lysrør på badet beholdt vi pappen til løsrøret og festet på en prislapp på den ene enden. Fantastisk leke (om man leker med katten), helt gratis. Men vi bruker tråder og katten bruker mye tid på å prøve å bite i snoren/tråden. Hårstrikker som man kan "kaste til katten" eller trille. Supre greier! Hun biter i dem også når hun får tak. Dette innebærer selvfølgelig at huset ikke er spesielt ryddig, da det ligger "katteleker" overalt. Fordeler og ulemper...

-Men alle er jo forskjellig da. Også katter. Her er noen tips, jeg håper de fungerer. Ellers kan det være en idé å finne en måte hvor hun lærer seg at ledninger ikke er bra, og slutter med det av seg selv..

-Forhåpentligvis varer bitingen kun så lenge hun klør i tennene. Lykke til!

Skrevet

vår kattunge bet også veldig på ledninger etc. når han var på denne alderen. vi "oppfant" en masse leker han kunne bite på, og vi lekte også mye med disse lekene slik at han fikk "bitt fra seg" noe. etterhvert sluttet han helt å bite på ledninger, og holder seg nå til lekene sine :)

Skrevet
Min lille katt på 16 uker har plutserig begynt å tygge på ledninger, strikker, stropper, strikker, egentlig alt som er tynt og langt. Det er ikke leking, bare kosebiting, og hun maler alltid mens hun gjør det. Hun biter til og med på stroppene mine når jeg har på meg singlet... Hva kan være grunnen til det? Prøver å si nei å løfte henne vekk når hun gjør det, men ser ikke ut som det hjelper stort. Er redd hun plutselig skal bite seg gjennom en strømledning en dag...

Ja, det er normalt med denne bitingen, men det kan også være et annet problem som gjør at hun "kosebiter" og det er hvis hun er tatt for tidlig fra mammaen sin, da vil kattungen ofte tygge, suge på alt den kommer ovenfor, fordi den ikke har avent seg med pupp, dette er noe den kan gjøre helt frem til den blir gammel, hvis det er tilfellet. Men mest sannsynlig er det nok bare fordi den elsker og tygge på ting nå som tenner skal byttes ut osv.

Skrevet

Hun er nok ikke tatt for tidlig fra mamman sin, hun var nesten 12 uker da jeg fikk henne. Tror hun tygger fordu hun klør, det virker sånn. Så jeg biter det i meg og har henne tygge litt på meg, i tillegg er visst doruller veldig gode :)

Gjest antigartner
Skrevet
(jeg som skrev forrige innlegg)

Kom akkurat på at det kattungen vår ofte biter på er faktisk tråder.

Vi har nesten ikke kjøpt noen leker, men "lager selv". Bruskorker med snor i er stor stas om man holder i snoren mens man leker. Bruskorker uten snor er stor stas fordi de triller av seg selv og bare trenger et lite dytt. Da er kattungen mer eller mindre selvdreven.

Jeg beveger meg off topic nå, men kom på en annen fantastisk katteleke, nemlig en bordtennisball. Hvis du kan holde ut den lett enerverende lyden av ballen som hopper og spretter, så er dette en leke som kan holde katten i ånde i lange tider av gangen, helt av seg selv. De er jo så lette, og triller så fort, så det blir noen fartsetapper av en annen verden ut av det!

Skrevet

På dyrebutikken kan du kjøpe sånn tyggestenger, er et slags snop, som pus kan tygge på! :)

kanskje det kan hjelpe?

Skrevet

Skal til dyrlegen å vaksinere henne i morgen, kanskje han har noen ideer? Gidder ikke kjøpe noe dyrt til henne nå, siste leken kosta 100 kroner og den rører ho ikke. Yndlingsleken er ei mus som har mista halen, den går hu stadig rundt og bærer på. Katter er snodige dyr :) (Men smaker det godt kan det jo hende det er mer interessant...)

Skrevet

hehe, ja, pusen min holder seg til hårstrikkene mine hun! :) hvem gidder vel bruke de dyre lekene menneskene har kjøpt?

men tror ikke disse stengene var så dyre.. :)

Gjest antigartner
Skrevet
hehe, ja, pusen min holder seg til hårstrikkene mine hun! :) hvem gidder vel bruke de dyre lekene menneskene har kjøpt?

men tror ikke disse stengene var så dyre.. :)

:hoho: Ja, og klorebrett er bare for feiginger!

Møblene er såå mye bedre å klore på.

Skrevet

Vel, jeg kjøpte en sånn litt innviklet klorestativsak til pus, hun har knapt rørt den. Men klorebrettene til 35 kr for 3 fra IKEA, dem er visst supre :) Drar dem med seg over heeeele huset

Skrevet

Dette er helt vanlig for en 16 uker gammel pus, og ikke nødvendigvis noe med at den blir tatt for tidlig fra mammaen.

Jeg har et eget rom til pus der hun er om natten og når vi er borte. Her har hun alt hun trenger, også leker å bite på. Og det er ingen ledninger eller ting som kan være skadelig for henne. Ellers følger jeg med, og inspiserer ledninger jevnlig.

Pusen min sin yndlingsbiteting er faktisk et par gamle ullsokker. De er skikkelig tjukke og gode, og er brettet slik man bretter sokker. Hun ligger å biter/slikker og tuller rundt med disse, og bærer de rundt i huset som et byttedyr=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...