Gå til innhold

Erfaring med Zyprexa/zalasta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har gått til behadnling 4 ganger.

fikk truxal til og begynne med, men har nå gått på Zyprexa i 4 dager.

først 10mg 3 ganger om dagen i 3 dager. så en nå, en zyprex hver kveld frmover.

jeg føler meg så dårlig.

gråter og ler om hverandre. humøret mitt svinger, er anspent, tørr i munnen og rastløs.

er redd jeg skal bli veldig avhengig av disse og, men vet ikke jeg?

og hvorfor bare en om kvelden?

mange sammenligner disse med cipralex. er det noe av det samme virkestoffene og måten stoffet virker på? at det har sponeringstid f.eks?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_tesa_*
Skrevet (endret)

Zyprexa tilhøerer den nye generesjonen antipsykotikum og gis hovedsakelig til mennesker med schizofreni eller som plages med mani. Det er kraftig medikament og

virkestoffet er Olanzapin. Den vanligste bivirkningen er vektøkning og mange kan legge på seg opptil 10-20 kilo på noen måneder.

Sammenlignet med cipralex er zyprexa et meget tungt medikament som har sterk påvirkningskraft på hjernen. Virkestoffene og hvordan de påvirker hjernen er helt forskjellig. Det brukes for å dempe psykoser og manier og har derfor mange rapporterte bivirkninger.

Ellers kan du lese om bivirkninger på felleskatalogen og det finnes mange forum hvor man diskuterer bruk og virkning av olanzapin.

Endret av ninuska_
Skrevet

etter å ha:

mistet en far, mistet en mor (nei ingen av de døde, men de dro fra meg), mine søsken, min bil, min jobb og alle mine venner gikk jeg på en knekk og ble lagt inn.

var der i fire dager, og satt på rommet mitt hele tiden. var sliten og NEDDOPA av alle pillene de ga meg, derfor lå jeg bare og sov og hørte på musikk. tok noen situps og sånt, men gikk ikke ut i tv-stua før den 4. dagen. jeg pratet litt da.

fikk mange spm som: kunne du vært en TV?

kunne denne bilen vært en politibil (ja svarte jeg, for i teorien kunne den jo det).

fikk også beskjed om at jeg var mager. :(

diagnosen var. lettere psykose.

på pakningsvedlegget står det: 1 tablett kveld mot tankekjør.

Har aldri sett noen skrivre "tankekjør" på en medisin, men...

jeg skal begynne å terapi. kanskje han foreslår noe.

det som plager meg litt er at jeg føler meg ikke psykotisk. har bare følt meg sååå deppa og langt nede. mange tanker. men aldri psykotisk.

allikevel vet jeg at man selv ikke opplever en psykose, selv, eller oppdager den selv. for det er jeg ikke helt enig?

Gjest Gjest_tesa_*
Skrevet (endret)

Hvis du aldri tidligere har hatt psykose eller andre dype psykiske problemer burde du snakke med psykologen din om å få en ny vurdering og bli satt på lettere medisiner.

Zyprexa er et medikament som kun bør gis til de som er svært syke. Jeg har selv mistet mor og far, og sliter i perioder med sterk ensomhetfølelse. Nå har ikke alle mine problemer oppstått på samme tid slik at jeg har hatt tid til å hente meg inn igjen. Jeg har aldri tatt syntetiske lykkepiller, kun johannesurt og det hjalp veldig for min del.

Når det gjelder psykose vil nok mange selv oppleve at deres virklighetsforståelse forsvinner eller noen andre i omgangskretsen. Med ro og samtaler kan psykosesymptomene forsvinne av seg selv i løpet av kort tid. Det viktigste er at du får hjelp og begynner å bygge opp livet ditt igjen.

:klem:

Endret av ninuska_
Skrevet

Hei tesa, og takk for svar. :)

Beroligende hjelper meg veldig når jeg er anspent. F.eks sobril eller vival.

Nå vet jeg at de medikanmentene er veldig avhengighetsskapende, men det syns jeg nesten er bedre enn medikamentet jeg har fått. siden zalasta går på sentralnervesystemet på en annen måte enn f.eks sobril, vil jeg tro?

allikevel så har jeg fått beskjed om å ta disse inntil jeg får en annen beskjed.

begynner i terapi om litt over en uke. da skal jeg snakke med han om tablettene...

enig i at en dyp depresjon kan virke som en psykose.

jeg snakket både usammenhengene og om "tullete" ting, men jeg vare sliten! ikke i min egen verden. :klaske:

psykiateren sa psykosen min var av det mildeste slaget, men dog..

har fått beskjed om at jeg kan få truxal mot søvnen, men hvorfor skulle jeg ville ruse meg så mye ned? nei uff.

samme med meg tesa. problemene mine har kommet på rad og rekke i løpet av 2 år.

og selvom jeg er "slått ut" trenger de ikke slå mg enda mer ut på akkuttavdelingen. men det var alt de gjorde.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Uff. Jeg ble tvangsmedisinert på zyprexa for mange år siden, og sliter fremdeles med ettervirkninger.

Selve tiden på medisinene framstår nå for meg som et sort hull av et helvete, hvor det var umulig å tenke særlig sammenhengende. Kunne sitte og stirre i veggen en time med kun en setning i hodet. (som som regel var "MAT! NÅ!")

Når jeg kom til meg selv igjen hadde jeg gått opp 38 kilo, mistet jobb og leilighet, fått diabetes og gått glipp av viktige år av mitt liv. Stoffskiftet var i ubalanse, og musklene ikke sterke nok til å bære rundt på min nye 38-kilos ryggsekk.

Absolutt ikke et medikament noen bør ta med mindre det er absolutt nødvendig. Man må være veldig forsiktig med nedtrappingen, viktig at dette gjøres langsomt og i samråd med lege.

Lykke til med bearbeidingen av tingene du har opplevd :klem:

Endret av ninuska_
Gjest Gjest_tesa_*
Skrevet (endret)

Hei igjen

Som den andre i tråden nevnte kan zyprexa ha bivirkninger som kan påvirke livet ditt i lang tid fremover. Jeg har jobbet på et forskningsprosjekt som kartla bivirkninger og bruk av zyprexa på pasienter med psykoser og mani, og må si at jeg ble rimelig sjokkert over hvor mange pasienter som fikk zyprexa og hvor lite hensyn legene tok til de bivirkningene som de fikk etter hvert.

Videre vil jeg nok anse det som mindre farlig å ta vival eller sobril. Ja, det er avhengighetsskapende men med forsiktig nedtrapping over tid vil abstinensene bli lette. Vival og sobril er et såkalt benzodiazepin og skal ikke brukes over lengere tid. Men for å lette angst og tunge stunder fungerer den utmerket. Det viktige er å ikke ta tabellettene døgnet rundt men heller som akuttmedisin. Det er ikke til for langsiktig bruk. Benzodiazepiner har få og lette bivirkninger, og hvis vi ser bort fra avhengigheten som lett oppstår, også få langtidsvirkninger.

Jeg håper virkelig at du klarer å komme deg ut av denne depresjonen og får hjelp til å bygge et nytt liv. Jeg prøver så godt jeg kan med å ikke sitte for mye inne og har med tiden lært meg å være mer proaktiv i forhold til livet, venner og interesser. Det er vanskelig å begynnelsen men for de aller fleste blir det bedre med tiden. Du kan jo også høre med psykologen om det finnes tilbud om gruppeterapi. Kan være godt å høre om andres problemer også. Da vet man iallefall at man ikke er alene i verden om å få alt smelt i hodet på en gang.

Lykke til!

:smilyblomst:

Endret av ninuska_
Gjest Gjest_fie_*
Skrevet (endret)

Zyprexa gis mot psykose og som forebyggende mot mani blant annet. Det gis også for "tankekjør" og uro. Trådstarter har vært psykotisk og innlagt på akuttavdeling og fått adekvat medisin for denne tilstanden. Dersom man er så dårlig at man trenger innleggelse, trenger man faktisk også akutt behandling, og medikamenter er en del av denne behandlingen i tillegg til samtaleterapi som trådstarter straks skal i gang med. På akuttavdeling er det meningen at man kun skal være når tilstanden er akutt, og det settes derfor sjelden i gang annen behandling enn medisnering. Beklagelig, men sånn er det.

Det er riktig at Zyprexa kan ha en lang rekke (svært) ubehagelige bivirkninger (det samme kan Cipralex, faktisk har de aller fleste medikamenter potensielle bivirkninger). Det er også gjerne slik at bivirkningene kommer før virkningen, som kan ta flere uker å oppnå. Dette må trådstarter ta opp med sin behandler. Utfra startinnlegget er det helt umulig å konkludere med at de oppgitte symptomene skyldes bivirkninger og ikke den opprinnelige tilstanden hun ble medisinert for. Denne tilstanden var altså i følge trådstarter psykose (og ikke primært depresjon som andre her konkluderer med at hun har av en eller annen grunn).

Det kan for øvrig være svært ubehagelig og direkte skadelig å være psykotisk/nærpsykotisk, og det er ikke riktig at alle psykotiske tilstander kan behandles uten medisiner. Dette er dessverre ønsketenkning.

Dosen TS står på nå er ikke spesielt høy og kan sikkert trappes ytterligere ned eller seponeres dersom symptomene avtar, men det må behandler og TS finne ut av i fellesskap. Jeg ville personlig ha vært langt mer skeptisk til Truxal som man virkelig kan føle seg neddopet av.

TS: Ta opp medisinspørsmålet med behandleren din når du møter til første time!

Endret av ninuska_
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Zyprexa gis mot psykose og som forebyggende mot mani blant annet. Det gis også for "tankekjør" og uro. Trådstarter har vært psykotisk og innlagt på akuttavdeling og fått adekvat medisin for denne tilstanden. Dersom man er så dårlig at man trenger innleggelse, trenger man faktisk også akutt behandling, og medikamenter er en del av denne behandlingen i tillegg til samtaleterapi som trådstarter straks skal i gang med. På akuttavdeling er det meningen at man kun skal være når tilstanden er akutt, og det settes derfor sjelden i gang annen behandling enn medisnering. Beklagelig, men sånn er det.

Trådstarter har blitt diagnostisert som psykotisk, mange før henne har fått den diagnosen urettmessig.

Situasjoner som dette er individuelle, og må behandles individuelt.

En psykolog/ psykiater vet ikke nødvendigvis hva som er rett for vedkommende, selv om de "har papirer på det". Og pasienter skal også få lov til å tvile på deres avgjørelser.

Jeg er dog glad du belyser flere sider av saken.

Endret av ninuska_
  • 2 måneder senere...
Gjest jørgen 17
Skrevet

hei. jeg var så vidt fylt 16 år å hadde en psykose paranoide vrangforestillinger, utløst av hasj faktisk. var helt jævlig, det gikk en måned å jeg fikk time hos en psykolog 2 uker etter fikk jeg diagnosen paranoide vrangforestillinger (psykose) da bynte jeg på zyprexa første pilla jeg fikk på 2,5 mg sovna jeg etter en times tid å våkna 16 timer etterpå å var ganske så sløv ja, gikk på 2,5 mg i 3 dager så tok jeg 5 mg, etter en ukes tid gikk trøttheten bort å tok bort psykosen mer og mer dag for dag sakte men sikkert=) gikk på zyprexa i 7 måneder uten bivirkninger, bortsett fra den første uka da. var ganske fin den 6 måneden.

Skrevet

:kjefte:

Jeg har gått på Zyprexa, bivirkningene var at jeg mistet mensen, sov mye og la på meg mangen kg. Jeg fikk mareritt og utrolig vondt i kroppen. Dette forsvant da jeg sluttet med zyprexa. Da ble jeg tvangsmedisnert med trilafon. Nå er jeg frisk. Jeg går på abilify og seroquel og følges opp av samtaler. Jeg har en nydelig datter og fungerer i samf. Jeg vill ikke anbefale zyprexa,

Klem

Skrevet (endret)

Har fått Zyprexa for behandling av ADHD-uro. Ble svært trett, likegyldig og mistet all impulskontroll. Gikk også opp over 30 kilo, og stoffskiftet mitt ble ødelagt.

Endret av Aeryn
Skrevet

Jeg gikk opp sikkert 20 kilo på cipralex og stoffskiftet mitt ble lavt. Gikk på det fra 2001-2008. Begynte med tryhxal for 2 mnd siden og gått ned ca 10 kg.

Skrevet
Jeg gikk opp sikkert 20 kilo på cipralex og stoffskiftet mitt ble lavt. Gikk på det fra 2001-2008. Begynte med tryhxal for 2 mnd siden og gått ned ca 10 kg.

Edit,mente truxal

Skrevet

Ja, brukte zyprexa for 5 år siden, fikk dem fordi jeg hadde det skrekkelig vondt pga bipolar lidelse. De hjalp enormt mye, er en av de medisinene som virkelig har hjulpet mest for meg, i tillegg hjalp de meg holde døgnrytmen som jeg har problemer med, fordi jeg alltid sovnet etter to timer. Men dessverre la jeg på meg 15 kg så jeg måtte slutte på dem... da ble jeg dårlig igjen... :(

prøvde masse dritt som var like ille som zyprexa, men til slutt fikk jeg litium, gikk ned 18 kg og er frisk siden. Bare at de ikke hjelper på søvnen , men i det minste blir jeg ikke TYKK lenger.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_alfa_*
Skrevet

hei på deg :klemmer: jeg har gått på disse tablettene en stund ,har ingen bivirkninger,men går på en liten dose.Lykke til,alt ordner seg :klemmer:

Gjest belsinus
Skrevet

Jeg har gått på zyprexa i ca 4 år. Har lagt på meg 30 kg, og min personlighet har forandret seg snikende. Har ikke merket så mye til det selv, men andre mennesker rundt meg reagerer. Jeg er blitt sløv og likeglad. Jeg sliter med tunge depresjoner. Jeg blir svimmel når jeg reiser meg brått opp. Jeg har mistet interessen for musikk, som jeg var så glad i før. Jeg sover "godt" om natten, og garantert søvn når jeg legger meg, og å slippe tankespinnet, er vel eneste grunn til at jeg tar zyprexa. Har forsøkt å slutte, men det var et sant helvete. Jeg er blitt helt avhengig av denne grusomme medisinen. Jeg kaller det "kjemisk lobotomering". Jeg vil ikke anbefale denne medisinen til noen, selv til de som lider av psykoser eller liknende. Lilly i USA er blitt saksøkt for milliarder, av mennesker som har utviklet diabetes og andre alvorlige plager, som følge av denne medisinen.

Jeg er overbevist om at i fremtiden vil man se tilbake på tiden med behandling ned Zyprexa, som et feilgrep innen psykiatri. Jeg tror ikke medisiner er løsningen. Jeg tror på miljøforandring og oppfølging av ekspertise, men dette koster samfunnet mye penger. Dermed velger man den billigste og mest kortsiktige løsningen, som består av pilletrilling.

Skrevet

Men kjære vene folkens, det kan vel godt hende at TS er mye sykere enn det kan se ut som her. Skrem nå ikke vedkommende til å holde seg unna livsviktige medisiner. Vær litt kritiske før dere svarer.

TS, ikke vondt ment, jeg vil bare ikke at du skal bli sykere.

• Liker 1
  • 6 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet (endret)
har gått til behadnling 4 ganger.

fikk truxal til og begynne med, men har nå gått på Zyprexa i 4 dager.

først 10mg 3 ganger om dagen i 3 dager. så en nå, en zyprex hver kveld frmover.

jeg føler meg så dårlig.

gråter og ler om hverandre. humøret mitt svinger, er anspent, tørr i munnen og rastløs.

er redd jeg skal bli veldig avhengig av disse og, men vet ikke jeg?

og hvorfor bare en om kvelden?

mange sammenligner disse med cipralex. er det noe av det samme virkestoffene og måten stoffet virker på? at det har sponeringstid f.eks?

Hei. Jeg er en mann på 39, som har gått på Zyprexa i 5 år. Jeg vil påstå at jeg har så lang erfaring med dette medikamentet, at det jeg sier nå burde du tenke på, før du fortsetter å ta denne pillen: Medikamentet har snudd helt opp ned på livet mitt. Jeg ler aldri lenger, jeg hører ikke lenger på musikk, jeg føler ingen glede, jeg har begynt å "gjemme" meg inn i meg selv/ blitt innadvendt. Betraktelig vektøkning. Det verste av alt, er et jeg per definisjon har blitt en levende zombie.

Faren for å utvikle diabetes er tilstede. Likegladheten og mangel på motivasjon og energi er noe jeg sliter med, pga denne hersens pillen, som jeg i overskuelig framtid skal slutte med.

Zyprexa skulle aldri ha vært laget. Det er et kommersielt produkt som er blitt sluppet på markedet, i det hensèendet å tjene penger, mye penger. Bivirkningene er mange, alvorlige, og til en viss grad dødelige. En hver som forsvarer dette medikamentet, har liten eller ingen innsikt i konsekvensene av å ta det. Psykiatere som skriver ut zyprexa har jeg svært liten tillit til. I USA har Lilly, produsenten av dette stoffet blitt møtt med masse søksmål i milliard klassen. Dette kommer til Norge også. Vær du sikker.

lykke til!

Endret av ninuska_
  • 11 måneder senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Min eks fikk dette for shizofreni og biopolar.

han ble veldig apatisk, dog frisk. Han økte ikke i vekt.

Det han ble informert om av legen var at dette er ganske skadelig for nyrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...