Gjest Gjest_kim_* Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Har en 8 år gammel Zanussi, som ikke lenger pumper ut vannet. Utfra min beskrivelse og reperasjonsmannens erfaring trodde han det var pumpa som var gåen. Pris på reperasjon 1200 til 1500 kr. Dersom jeg ønsker å gjøre det selv, betalte jeg kun for pumpa pris glemte jeg å spørre om men det vil overaske meg mye dersom det koster mer enn 500,-. Mine spørsmål er: Hvor enkelt er det å bytte pumpe på en 8 år gammel Zanussi? Har det noen hensikt? Dersom det ikke er å anbefale reperasjon. Hvilken vaskemaskin skal jeg gå for? Jeg har lurket litt rundt på forumet og ser at maskiner fra de store tyske produsentene anbefales. En kjapp gjennomgang hos de ulike butikkene gir meg disse alternativene: AEG L66815 6 kg/ 1600 o/min 5000,- Siemens WM16E160NN 6 kg/ 1600 o/min 5000,- LG WD-16330FDK 8 kg/1600 o/m 5000,- Gorenje WA73160 7kg/1600 o/m 5000,- Hva ville dere gått for?
qrs Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 Vet ikke helt hva du bør gjøre, men kan dele min erfaring med deg: Jeg har nettopp reparert en Whirlpool-maskin som var 9 år gammel. Det var noen børster eller noe sånt som var utslitte slik at maskinen sluttet å gå rundt. Dette kostet meg 1200 kr. Vet jo ikke hvor lenge maskinen vil leve etter dette. Men, dette ble billigst i øyeblikket. Og, viktigst: jeg slapp å bruke tid på å finne ny maskin. Dette pga at maskinen selvfølgelig gikk i stykker da det var haug på alle skittentøyskurvene (har 5-6 stykker). Jeg har tre barn og to av dem tisser seg og senga ut med jevne mellomrom og selvfølgelig nå som vaskemaskinen ikke gikk. Så for meg ble det beste å reparere maskinen siden dette kunne skje mye raskere enn jeg ville kommet meg avgårde for å kjøpe ny maskin. Så, du får vurdere hva som er raskest og billigst for deg. Men skal du kjøpe ny maskin kan det være lurt å velge en med stor kapasitet - spesielt om du har unger!
Alison Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 Vi (eller rettere sagt min mann) skiftet pumpe på den forrige vaskemaskin. Han syntes det gikk helt greit, men det kan nok være en fordel å være litt praktisk anlagt før en går i gang med noe slikt selv. Jeg er usikker på om jeg ville ha valgt å reparere en såpass gammel vaskemaskin. Hvis det er en maskin som er veldig mye brukt (hvis dere f.eks er en småbarnsfamilie), ville jeg nok heller kjøpt ny da det nok bare er et tidsspørsmål om når flere deler ryker. Har du ikke brukt maskinen så ofte, ville jeg vurdert å reparer den. Jeg fikk vite av en reparatør at forholdsvis billige maskiner ikke er laget for å vare mer enn maks 8-10 år. Dyre maskiner skal du kunne forvente mer av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå