Charlie_81 Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Har kjøpt meg en Yorkshire terrier tispe på 6 mnd nå , og hun har bæsjet og tisset inne . Hun er ofte på tur, men har ikke gått på do under turene ennå. Vi har parkett overalt i leiligheten, og har hørt at hundetiss ødelegger parketten. Vet noen om dette stemmer? I tillegg har jeg fått katten til moren min som jeg skal passe i 2 uker, og har ikke hatt dem sammen alene ennå, da begge er redde. Valpen vil mest leke, men det er katten jeg er redd for vil kunne klore henne.. Veldig stressende.. Har noen noe forslag til hvordan jeg skal tilvende katten og valpen?? Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 La katten og hunden lukte på hverandres ting uten at den andre er der.. så kan du la de møte hverandre og hold dem under oppsyn! Du ser nok ganske fort om dette går bra eller ikke, men pleier å gå bra, ihvertfall med tanke på at det er en valp.. And det med tissing og bæsjing inne, går du ut med hunden etter lek, mat og etter soving? Det er som regel da de må mest..Ta med tispa ut og ikke lek med henne før hun har gjort det hun skal.. Hva du enn gjør, ikke kjeft på henne hvis hun gjør fra seg inne, for da blir hun bare redd for å gjøre det foran deg, og vil gjemme seg f.eks. bak sofaen når hun må på do.. Lykke til!
Trixie52 Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 (endret) And det med tissing og bæsjing inne, går du ut med hunden etter lek, mat og etter soving? Det er som regel da de må mest..Ta med tispa ut og ikke lek med henne før hun har gjort det hun skal.. Hva du enn gjør, ikke kjeft på henne hvis hun gjør fra seg inne, for da blir hun bare redd for å gjøre det foran deg, og vil gjemme seg f.eks. bak sofaen når hun må på do.. Lykke til! og så er det egentlig veldig lett å se når en hund må på do. Den begynner å sniffe og sirkle på gulvet. Da må du være på hugget og si tydelig nei akkurat når hun "setter seg til"". da må du løfte henne opp og bære henne ut. Når hun gjør fra seg ute belønner du henne Er enig i at det ikke er vits i å kjefte på en hund når den HAR gjort fra seg inne, men du kan gjøre det NÅR hun gjør det Endret 14. juli 2008 av Trixie52
Charlie_81 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. juli 2008 Har ikke kjeftet på henne når hun har gjort fra seg inne. Men hun tisser alltid når vi får besøk, i det noen kommer inn. Hun virker ikke redd, så jeg syns det er litt rart. Prøvde å gå ut med henne rett etter at hun tisset inne, men da ville hun ikke tisse mere..
Skade Skrevet 14. juli 2008 #5 Skrevet 14. juli 2008 Grunnen til at haun tisser når det kommer folk er at hun blir glad og oppspilt... Det gjorde vår også fram til han var 6 mnd... Når vi så at vår begynte å tisse inne, løftet vi ham opp og bar ham ut, han sluttet å tisse når vi løftet ham opp... Vår ble veldig fort stueren, tok vel 2-3 uker før han var det... Etter det har han selvfølgelig markert et par ganger, men det var da han akkurst hadde begynt å løfte på foten...
pusla Skrevet 14. juli 2008 #6 Skrevet 14. juli 2008 Når vi så at vår begynte å tisse inne, løftet vi ham opp og bar ham ut, han sluttet å tisse når vi løftet ham opp... Det gjorde vi også, da fortsetter den gjerne å tisse når dere har gått ut. Men man må være veldig rask og oppmerksom, jeg fotfølgte valpen vår og lærte meg mønsteret etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Et triks kan være at i det du løfter opp valpen når den tisser inne, så tar du halen mellom bena på den når du har hånda under rumpa og da vil den sannsynlgvis stoppe av seg selv (refleks-vil ikke ha tiss på seg), og så vil hun fortsette ute..
Cæsar Skrevet 18. juli 2008 #8 Skrevet 18. juli 2008 Ang tissing osv inne, syns å huske at da vi hadde hvalp for veeeldig mange år siden fikk vi tips fra oppdretter om å legge en avis brettet ut ved utangsdøren. Da gjorde hunden fra seg der, og etterhvert så fikk vi den til å gå helt ut. Når du kommer så langt at den går på do når du er ute med den, er det om å gjøre å skryte veldig av den. Etterhvert lærer hunden seg de ordene du bruker . Dette har iallefall funket fint på vår hund som nå er 11 år. Hvis den er inne, spør vi f.eks "skal du ut på do", og da kommer den hvis den skal, eller viser tydelig at den ikke skal i motsatt tilfelle. Skvetting på gjester hadde også vi en periode med, spesielt på enkelte folk som den var ekstra glad for å se. Men det gikk over!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå