Gjest Starya Skrevet 25. mai 2003 #1 Del Skrevet 25. mai 2003 Når regnes blodtrykket som for høyt, egentlig? Jeg skulle registrere meg som blodgiver, og da mente dama at trykket var noe i overkant, men ikke noe å bekymre seg over (128/91). Vel, sånn i ettertid begynner jo jeg å tenke på at jeg er mye plaget med hodepine, og har en del vansker med konsentrasjon og hukommelse. For å si det kort: hypokonderen i meg kryper ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. mai 2003 #2 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg tok blodtrykket i helgen og fikk omtrent samme resultat som deg. Mamman min påstår at et ungt, friskt menneske bør ha under 80 på det siste tallet (der du har 91). MEN noen blir faktisk litt nervøse av å ta blodtrykket og det kan stige der og da. Så LITT høyt er blodtrykket ditt kanskje, men du dør ikke av det :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 25. mai 2003 #3 Del Skrevet 25. mai 2003 Kan ikke si jeg var nevneverdig nervøs da det ble målt. Men jeg regner med de måler på nytt neste gang (om 3 mnd), og jeg faller vel forhåpentligvis ikke død om innen da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 26. mai 2003 #4 Del Skrevet 26. mai 2003 Tja, hvis du måler blodtrykket en gang, så kan det være høyt og likevel ikke være høyt. Kommer an på om du har stresset eller er oppjaget eller noe. Men "fasitverdien" ligger på 120/80 mmHg. Så jeg som helsesekretær, synes i allefall ikke at blodtrykket var så mye over. Ta å få målt en gang til så fort du kan, så er det sikkert enda mer stabilt. Jeg ble målt til ganske mye over 120/80 engang og legen så ut som et laken i ansiktet , men jeg satt og ventet litt og fikk målt igjen. Og da var det meget lavere. Så jeg tror uansett det går bra, Starya :D Diva P.S : grunnen til at det kan ha blitt sett på som høyt,- kan være det at mange bruker å se mest på undertrykket,,,, hvorfor vet jeg ikke.... Sjekk på nettet evt og se om det er noe info ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 26. mai 2003 #5 Del Skrevet 26. mai 2003 i de fleste medisinske lærebøker står det at vanlig trykk for ungt voksent menneske er 120/70. Som huskeregel er overtrykket normalt dersom det ligger innenfor 100 + alderen din. Men det er undertykket som er "farligst" å ha høyt. Mener å ha hørt at noen setter grensen for høyt trykk ved 90, men der er man uenig. Menn og eldre personer har vanligvis høyere trykk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 26. mai 2003 #6 Del Skrevet 26. mai 2003 Hvis legen din sier at blodtrykket ditt for eksempel er "140 over 80", har du et fint blodtrykk. Det laveste tallet, undertrykket angir trykket mellom to hjerteslag. Her er 80-85 fine verdier. Det høyeste tallet, overtrykket, angir trykket når hjertet slår eller trekker seg sammen. Her er 130-140 fint. Ligger undertrykket mellom 90 og 115, regnes blodtrykket for å være mildt eller moderat forhøyet. Overtrykket varierer ofte mest. Overtrykket stiger lettere ved fysiske anstrengelser og opphisselse. Når vi sover, jobber hjertet lettere og overtrykket synker. Derfor varierer overtrykket med 20-30mmHg i løpet av døgnet. Blodtrykkspasienter har ofte større svingninger fra 140 til 210 mmHg i løpet av noen timer. Slike store svingninger kan være uheldige. Blodtrykk som ansees å være for høyt for en 20-25 åring, kan være normalt for en 50-60 åring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. mai 2003 #7 Del Skrevet 26. mai 2003 Her er en link som gir indikasjoenr på når trykket er for høyt: http://www.lommelegen.no/art/art1769.asp Har selv 145/92, hvilket er for høyt. Driver nå med livsstilsendringer for å se om det blir lavere (i samarbeid med lege), så langt har det ikke blitt det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-zloty Skrevet 26. mai 2003 #8 Del Skrevet 26. mai 2003 Hvis man strammer for hardt blir også blodtrykket høyt, evt om mansjetten er for liten for armens diameter. Noe å tenke på? Livsstil du må endre på: -fet mat -alkohol -salt -for lite mosjon -stress i hverdagen Doktor-zloty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå