Gå til innhold

PAscals veddemål

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg ser en vesentlig forskjell på evig død, og evig fortapelse, som Bibelen sier.

Forklar oss om forskjellen, slik du ser den. Jeg mener at jeg har hørt litt forskjellige versjoner opp gjennom årene, av hvordan det går med dem som ikke tror.

Du har helvete, selvsagt. Alle kjenner til det. Og lenge virket det som om helvete var stedet for syndere.

Men så begynte jeg å høre at det var noen som mente at man ikke kom til helvete, men man mistet muligheten til et evig liv, man ble avskåret fra Gud, og gikk tapt i en evig død. Det virker på meg som om de som tror dette, ikke tror på helvete i den forstand f.eks Ole Hallesby gjorde.

Finnes det flere oppfatninger av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kommer ikke til "fortapelsen" dersom man ikke velger å ta imot frelsen, men man blir fortapt, mao man er ikke mer. Alt det med straff er menneskeskapt. Bibelen sier mye, mesteparten er mennesketanker. Det er jo tross alt mennesker som en gang satt og skrev alt (dessuten er det i løpet av tiden blitt endret også). Det Jesus sa er det som en bør ta til seg bryet med.

Mennesket tilbys evig liv, en tilstand sammen med Jesus. Man kan velge å ta imot gaven, eller man kan la være. Å ikke ta imot er ingen straff. Da forandrer man faktisk ingenting. Gud ønsker jo at alle tar imot (lammene tilbake til hyrden osv), men det kan ikke han alene bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer ikke til "fortapelsen" dersom man ikke velger å ta imot frelsen, men man blir fortapt, mao man er ikke mer. Alt det med straff er menneskeskapt. Bibelen sier mye, mesteparten er mennesketanker. Det er jo tross alt mennesker som en gang satt og skrev alt (dessuten er det i løpet av tiden blitt endret også). Det Jesus sa er det som en bør ta til seg bryet med.

Mennesket tilbys evig liv, en tilstand sammen med Jesus. Man kan velge å ta imot gaven, eller man kan la være. Å ikke ta imot er ingen straff. Da forandrer man faktisk ingenting. Gud ønsker jo at alle tar imot (lammene tilbake til hyrden osv), men det kan ikke han alene bestemme.

Dette er i hvert fall det mest fornuftige innlegget en kristen har skrevet i denne og de parallelle trådene. Det skal du ha :)

Andre her mener at hele bibelen er skrevet under velsignelse av den hellige ånd, og dermed ufeilbarlig og ikke til å stille spørsmål ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...