Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har, som sikkert alle har fått med seg :roll: , vært syk.

Jeg har drukket lite.

I går drakk jeg 6 dl, i dag har jeg drukket en god del mer.

Likevel er urinen min på farge med , ja, ice tea. :oops:

Bør den ikke begynne å lysne litt etterhvert?

Kan det være noe galt?

Det kommer normale mengder med urin når jeg går på do.

Aldri vært borti dette før jeg.

Lurer på om jeg bør kontakte lege i morgen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Har du vært syk :( Det visste jeg ikke. Bra at du er frisk nå :D

Angående urin: Jeg tror ikke det er uvanlig slik du beskriver det, med tanke på at du har vært syk, kanskje svettet mye, mye gørr som skal ut, ikke drukket mye... Du kan vel se det ann litt, drikke jevnt og mye i morgen, er sikker på at urinen vil få tilbake sin normale farge!!

Skrevet

Thanks.

håper det.

Jeg er sjelden syk og blir lettere hysterisk hypokonderaktig når det først skjer.

Er bare omtrent 5 år siden sist gang jeg hadde noe annet enn forkjølelse liksom. :oops:

Skrevet

Urinen blir mørk om du drikker for lite. Man skal drikke minimum 1 1/2- 2 liter om dagen.. Helst mer.

Når du bare drikker 6 dl så er det ikke rart urinen er mørk, å har du i tillegg vært syk, kanskje svettet en del slik at du er litt dehydrert vil urinen også forholde seg mørk.

Du KAN ha en urinveisinfeksjon også. Har du opplevd noe svie når du er på do eller tisser mye kan det være grunnen. Da må du gå til legen å få antibiotika.

Ellers er det bare å drikke MASSE vann, å holde deg unna Kaffe og te, som er vanndrivende. :D

Skrevet

Det stemmer - lite væske fører til mørk urin. Og sykdom selvsagt.

Hvis du er frisk nå, og fortsetter å drikke - masse - en 2 liter om dagen (vann, ikke kaffe og brus - det kommer i tillegg) så renser dette kroppen din, og ting stabiliserer seg.

Gjest Missuganda
Skrevet

Jepp. Jo mindre du drikker = mørkere urin. Blandt fagfolk skal du egentlig drikke så mye at urinene er lys lys gul :blunke:

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg vet jo at mindre væske er mørkere urin, men det gikk så fort. Har før vært uten væske lengre uten dens tore innvirkningen.

Jeg ble bare litt lettere hypokondrisk her. ;)

Men jeg drikker og jeg drikker og den bedrer seg stadig, men sakte.

Skrevet

Væske får man gjennom både mat og drikke. Får kroppen i seg for lite væske, merkes dette på urinen. Om morgenen er urinen gjerne mørk. Om dagen bør urinen ha en lys og gjennomskinnelig farge. Det er et godt tegn på at kroppen får nok væske. Mørk urin om dagen er gjerne et tegn på at kroppen har fått i seg for lite væske.

Cola, kaffe, te og andre drikker som inneholder koffein er vanndrivende. Drikker man mye kaffe, er det viktig å få i seg ekstra vann for å komme i væskebalanse. Cola og te påvirker også væskebalansen. Dessuten inneholder cola mye sukker. En halvliter brus inneholder sukker tilsvarende 25 sukkerbiter.

For lite væske kan resultere i uttørring. Symptomer kan være kvalme, svimmelhet og konsentrasjonsvansker.

Skrevet

Mørk urin kan også skyldes problemer med leveren. Ved høye levertall (ALAT, ASAT, påvises med en blodprøve) blir urinen mørk og av og til avføringen faktisk hvit. Du bør absolutt søke lege hvis det ikke går over snart.

T

Gjest Scarlet
Skrevet

Det er nok mest sannsynlig det at du har fått i deg for lite veske. Drikk mye vann hver dag i en uke og så kan du se på resultatet. Er det ikke bedre da hadde jeg nok vurdert å gå til legen bare for å være på den sikre siden..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...