Silfen Skrevet 25. mai 2003 #1 Skrevet 25. mai 2003 http://www.helserevyen.no/index2.asp?newsid=1034 Hva syns dere? Jeg syns det er temmelig idiotisk av foreldre å røyke i hjemmet, dra ungene inn på røykerom o.l. i dagens opplyste samfunn. For meg er det en selvfølge å prøve å skåne barna mest mulig mot røyk.
starie Skrevet 25. mai 2003 #2 Skrevet 25. mai 2003 Dette forslaget er jo kjempeflott! Foreldre som utsetter barna sine for passiv røyking skulle hatt deng. :evil: Det er jo på linje med barnemishandling, siden konsekvensene kan være så alvorlige.
Milly:) Skrevet 25. mai 2003 #3 Skrevet 25. mai 2003 Enig. Håper bare det blir noe av. Men det er vel kanskje litt vanskelig å kontrollere om folk røyker hjemme...? (Eller skal vi begynne med overvåkningskameraer i alle hjem? ) Jeg har vokst opp i et røykfritt hjem, noe jeg er veldig glad for. Men jeg vet ikke noe om hvordan det er å ha foreldre som røyker, eller hvordan det er å røyke selv, så det er litt vanskelig å vite hvordan de som røyker vil oppleve det... Tror nok de fleste prøver å skåne barna sine for passiv røyking, de vil jo ikke skade dem heller. Men noen vil nok se på det som idiotisk at andre skal bestemme hva de skal gjøre i sitt eget hjem. Forståelig nok det da, det er ingen som vil bli bestemt over, spesielt ikke når de er hjemme.
Gjest Starya Skrevet 25. mai 2003 #4 Skrevet 25. mai 2003 Det hadde vært deilig om det hadde vært en slik lov da jeg var barn. Noe av det verste er forresten foreldre som røyker i BILEN!! *vonde ferieminner*
Milly:) Skrevet 25. mai 2003 #5 Skrevet 25. mai 2003 Burde ikke være lov... Jeg prøver å forestille meg at det er røyklukt i rommene i huset, i bilen, på alle klær...ÆSJ! Jeg hater røyklukt...hadde nok blitt vant til det etterhvert, men likevel. Tror mange barn vil få det bedre hvis en slik lov blir noe av.
Gjest Mayamor Skrevet 26. mai 2003 #6 Skrevet 26. mai 2003 Stedatteren min på 9 år var konstant forkjølet. Hun beklaget seg over moren som røykte inne. :-? Jeg spurte om ikke jenten kunne snakke med moren sin og spørre henne om hun kunne la være å røyke inne. Og heldigvis lyttet hun til datteren sin. Etter bare noen uke kom bedringen. Nå er hun ikke forkjølet lenger... Tror ikke en del foreldre vet hvor skadelig det er med passiv røyking... Maya30
SuperNova Skrevet 26. mai 2003 #7 Skrevet 26. mai 2003 Ser ikke poenget med å innføre enda en lov som man ikke klarer å håndheve. (Men er selvfølgelig enig i at man må skåne barna for røyk.)
Dragoline Skrevet 26. mai 2003 #8 Skrevet 26. mai 2003 Vi røyker ikke inne om dagen.Men etter at hun har lagt seg,synes vi ikke det er gale. Er forresten nesten sambo som røyker.
Gjest care Skrevet 26. mai 2003 #9 Skrevet 26. mai 2003 Ser ikke poenget med å innføre enda en lov som man ikke klarer å håndheve. Slike lover har ikke primært til hensikt å håndheve lovbrudd, men å skape holdninger ute i samfunnet. En slik lov åpner for debatt, en debatt bør alltid inneholde ny kunnskap (gjelder ikke tabloid da) og dette igjen skal skape gode og friske holdninger blandt folk
Silfen Skrevet 26. mai 2003 Forfatter #10 Skrevet 26. mai 2003 Vi røyker ikke inne om dagen.Men etter at hun har lagt seg,synes vi ikke det er gale. Er forresten nesten sambo som røyker. Den røykingen inne henger igjen LENGE. I vegger og tak, sofa og gardiner og barne VIL bli passive røykere!
Gjest Milah Skrevet 26. mai 2003 #11 Skrevet 26. mai 2003 Selvfølgelig skal man skåne barn mot røyk... Men hallo!! Synes dette er å gå litt langt. Røyker selv, og tar da aldri med meg barn inn på røykerom o.l. Røyker dem heller ikke opp i ansiktet, eller i nærheten av dem. Hadde jeg hatt barn selv, ville jeg nok sansyneligvis ikke ha røyka inne.. Men å blande seg opp i om folk røyker inne i sitt eget hus, det synes jeg er litt drøyt. Men, men...
SuperNova Skrevet 27. mai 2003 #12 Skrevet 27. mai 2003 Slike lover har ikke primært til hensikt å håndheve lovbrudd, men å skape holdninger ute i samfunnet. En slik lov åpner for debatt, en debatt bør alltid inneholde ny kunnskap (gjelder ikke tabloid da) og dette igjen skal skape gode og friske holdninger blandt folk En lov er ikke et virkemiddel i en holdningskampanje! Det er ganske alvorlig å lovfeste noe, og jeg mener man av prinsipp ikke skal lovfeste noe man ikke har intensjoner om å håndheve. Dersom staten ønsker å sende ut et signal til befolkningen om at man ikke bør røyke sammen med barna sine, finnes det bedre måter å gjøre det på enn å innføre en ny lov.
Melian Skrevet 27. mai 2003 #13 Skrevet 27. mai 2003 Jeg synes at lover viser samfunnets holdninger veldig godt jeg! At det ikke kan håndheves? Det kan det vel, selv om en ikke skal installere kamera i alle hjem. - En slik lov gir et signal til voksne om at de ikke må gjøre dette mot barna. Se hvordan røykeloven fungerer. Det kommer ikke en politimann og tar deg om du tenner deg en røyk på Gardermoen, men folk som går forbi vil gjøre deg oppmerksom på at det ikke er lov å røyke der.-Barneombud Trond Waage- Men jeg synes det burde gis straff til foreldre som røyker hjemme. Det er da ikke lov til å slå barna sine i sine egne hjem, og er det vanskelig å håndheve? Og mener folk virkelig at man skal få lov til å gjøre slik de vil innenfor husets fire vegger? *gremmes* Å røyke der barna er er å skade barna, og som Trond Waage sa; barna kan ikke beskytte seg selv, aller minst mot sine egne foreldre!
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2003 #14 Skrevet 28. mai 2003 Vi røyker ute. Kjenner mange som har barn der foreldre sitter blant barna og røyker hele tiden. Selv med lørdagskos og barnetime. Selv med mange gjester i hus røykes det rundt barna. jeg syns det er kvalmt å komme inn i hus hvor det er røyking. Selv ved langvarig lufting og vasking lukter det surt der. Kvalmende. En ny lov? Det hjelper ikke med så tankeløse og ego til foreldre. Dem hverken kan eller vil forstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå