Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6137322 En gledens dag.
birma Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Kan bli ja, og man får håpe det blir lovlig også. Veldig mye for de stakars dyra som daglig blir smuglet inn i Norge og som ikke får dn behandlingen de trenger dersom de er syke da eierene ikke tør dra til veterinæren. Heldigvis er Monica Hegglund en dyktig veterinær med god greie på reptiler, og hun melder deg ikke heller.
Gjest Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Jeg er en av de som er usikker, ikke fordi jeg er imot det, men rett og slett fordi jeg gruer meg til den tiden hvor folk bare setter ut reptilene sine, eller de går rundt i små bur o.s.v.
Gjest StockDama Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Syns det er en positiv ting, mest pga det birma nevner. Er allerede mye ulovlig reptilhold i norge, og ville vært en positivt ting om disse kunne fått riktig oppfølgning og lett tilgang til riktig mat og diverse. Men syns fortsatt de som har illegalt tatt inn reptiler er egoistiske.
The Kitten Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 Jeg syns det er kjempeflott. Nå kan endelig reptilene få den behandlingen de trenger når de blir skadet eller syk. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #6 Skrevet 13. juli 2008 Har i det siste fått en snikende lyst på frosk. Har sett bilder av en del skikkelig flotte. Håper noen av disse blir lovlige. Ikke det at det gjør noe fra eller til.... kjøper jeg meg frosk, må jeg vel se meg om etter et annet sted å bo....
Blåbæret Skrevet 14. juli 2008 #7 Skrevet 14. juli 2008 Blir kjempe glad om noen kommer til å bli lovlige. Det er så trist når mange ikke tørr å gå til dyrlegen å behandle dyra. Heldigvis er det noen i her i området som tar i mot dyra uten å anmelde. Synes det er dumt at dyrlegen velger å anmelde forran å behandle dyret. Men jeg tror at de som har reptiler som ikke står på lista over lovlige(om det blir lov) kommer til å beholde dyrene og fortsette å smugle inn dem som ikke er lov
mysan Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 De ulovlige vil antakelig allikevel gå ned i antall, tror jeg
RockerGirl Skrevet 18. juli 2008 #9 Skrevet 18. juli 2008 Jeg håper virkelig dette blir lov. Både for de som liker disse dyra og for dyras skyld. Var noe debattprogram på TV for en stund sia (Holmgang? Tror jeg) hvor de diskuterte dette. Og veterinærene har faktisk taushetsplikt sa de! Noe jeg syns er bra, for hvis dyret er sykt burde det får behandling uansett!! Er jo ikke dyrets feil at det er her ulovlig stakkars. Dessuten var eneste argumentet til ene fyren (husker ikke hva han heter) som var i mot å gjøre dette lovlig at "De kommer ikke herfra opprinnelig!". Men akvariefisk er lov (Ikke så mange som har torsk i akvariet akkuratt..), hamstere, edderkopper osv.. Det er jo egentlig ingen grunn til at de ikke burde være lov her? Ja, noen er redde for de, men folk har jo fobier for edderkopper og andre dyr også..
Gjest _Hufsa_ Skrevet 18. juli 2008 #10 Skrevet 18. juli 2008 Tror jeg så samme dokumentar som deg RockerGirl. Jeg er i hovedsak imot at det skal bli lovlig da jeg ikke syntes noe om å sperre disse reptilene inne i små terrarrier og innføre dem til et land met et klima de ikke hører hjemme i. Jeg syntes det er forferdelig egoistisk av folk som har slike reptiler. Et stort antall får ikke nødvendig veterinærhjelp fordi de ikke tør å dra til veterinæren med dem. Og blir det oppdaget at de har slike dyr er det dyra det går utover siden de bare blir avlivet etter hva jeg har forstått. Jeg skjønner at hvis disse reptilene blir lovlig så vil man slippe disse ulempene jeg skrev i det nederste avsnittet. MEN jeg er overhodet ingen tilhenger av at vi skal ta oss enda mer til rette og øke omsetningen av dyr i bur/terrarrie. Etter min mening er ingen dyr som må være i bur/terrarrie egnet som kjæledyr, uavhengig om vi allerede har andre arter lovlig her i landet som vi sperrer inne. Jeg mener vi har null rett til å plassere disse i bur kun for å kunne ha dem som kjæledyr.
mysan Skrevet 19. juli 2008 #11 Skrevet 19. juli 2008 Enig med siste skribent, og det gjelder alt som lever i bur, kaniner, hamstre, marsvin, fugler, fisk...
Gjest Dyr Skrevet 19. juli 2008 #12 Skrevet 19. juli 2008 Jeg foretrekker at det blir lovlig for dyrenes skyld. Jeg er enig i at dyrehold i bur er forkastelig, men jeg mener at forbud mot enkelte dyr fremfor andre er basert på "noen dyr er søte og andre ikke" filosofi. En mengde mennesker burde ikke hatt kanin eller hamster heller pga den måten de steller dyrene på. Skal vi forby disse også?
Tabris Skrevet 19. juli 2008 #13 Skrevet 19. juli 2008 (endret) Veldig trist, dette. Men det er dessverre slik holdningen til dyr er i samfunnet i dag - vårt ønske om underholdning, kos og billig kjøtt er viktigere enn dyrenes velferd. Nei, jeg synes ikke det veier opp at illegale reptiler nå får veterinærbistand. Det er den grunnleggende holdningen jeg ikke liker med dette forslaget. Så, ja, jeg synes alle burdyr burde bli forbudt. Endret 19. juli 2008 av Tabris
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå