Gå til innhold

katter

Gjest tåler katter melk?

Anbefalte innlegg

Gjest tåler katter melk?
Skrevet

Tåler katter melk eller får de løs mage av det....? Noe helt annet: hvor gamle må kattene være før de kan kastreres? Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter skal ikke ha melk.

Skrevet

jeg har tre katter og de reagerer forskjellig, to av de får løs mage og dermed har jeg kuttet helt ut med melk.

Jeg hørte på ett radioprogram for en tid siden der dette var diskutert, om katter skulle ha melk eller ikke. Og veterinæren hadde omtrent følgende svar:

"Katter tar ikke skade av melk, men de behøver det ikke for næringens skyld. Det er det samme med oss mennesker, vi behøver ikke å drikke vin, men det da godt"

I samme program, nevnte han også det jeg har opplevd, noen reagerer med løs mage, mens andre tåler det.

Når det gjelder kastrering kan du få forskjelige svar fra veterinærene, noen sier 6-7 måneder, mens vår veterinær synes det er alt for tidlig. Vi kastrerte våre katter når de var ca 11- 12 måneder.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Det går an å få kjøpt sånn egen melk for katter i butikken.

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke gitt kattene melk, det re ingen grunn for det rett og slett. Det finnes så mye annet som er godt for de så melk havner langt nede på listen.

Og kastrering er vel mer eller mindre fra så fort kattene har fått baller, enkelt å greit. Er det jente ville jeg kanskje vurdert 6 mnd.

Endret av Gjest
Gjest Infralove
Skrevet (endret)

Katter toler ikkje den mjølka vi drikker. Men dei kan drikke den mjølka som kjem rett frå kyr. Det er nemleg denne homogeniseringsprosessen mjølka går gjennom den ikkje toler.

For øvrig er vatn alltid den beste drikka for katten.

Som sagt før, kan katten kastrerast frå 6 mnd. I Danmark, (trur det var Danmark), kastrerer dei frå 12 veker. Så det er vel stort sett gamle haldningar som gjer til at vi ikkje kastrerer ved så ung alder i Noreg.

Ved den klinikken der eg fekk det gjort, venta dei til katten var så og så stor. Den eine måtte vente til den var ein 7- 8 mnd, fordi den var så liten. Men mest sannsynleg får du det gjort ved 6mnd alders.

Endret av Infralove
Gjest Gjest
Skrevet

Katter skal IKKE ha melk. Det SKAL ha tilgang til rent og nytt vann hver dag.

Når det gjelder kastrering / sterilisering, har jeg gjort det når de har vært ca 1 år. Noen sier 1 år, andre tidligere, for å være helt sikker, venter jeg til de hvertfall er 1 år med å gjøre det med mine katter. Bare hør med dyrlegen, han/hun som vet best.

Skrevet

Og med det mener du? iflg. dyrleger tar de ikke skade av melk, men noen av det blir "løsmaget" av melk, altså det er IKKE skadelig.

Skrevet
Og med det mener du? iflg. dyrleger tar de ikke skade av melk, men noen av det blir "løsmaget" av melk, altså det er IKKE skadelig.

Katter kan drikke melk. Men den er homogenisert og det er ikke bra, verken for oss eller kattene ;) Men kattene reagerer mye verre på det enn vi mennesker gjør. Jo mindre homogensiert melken er jo bedre tåler katten melken. Tror det er hel melk som er minst homogenisert, men jeg er ikke helt sikker.

Skrevet

Nei, katter skal ikke ha melk.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Heh... Du får det til å høres ut som om det er enten eller. Katten kan faktisk få vann samtidig som den får melk...

Skrevet

joda, katter kan få melk. De har jo fått det siden mennesker og katter ble kjent med hverandre.

Noen får løs mage, men det er vel en vanesak.

Katten til mine besteforeldre har fått melk hele livet, og den er over 20år og sprek som en fele. :)

Gjest CatsWhiskers
Skrevet
Tåler katter melk eller får de løs mage av det....? Noe helt annet: hvor gamle må kattene være før de kan kastreres? Takk

Katter skal i utgangspunktet ikke ha melk.. melk, foruten å gi en dårlig mage, gjør også pelsen veldig matt.. det er faktisk en myte at katter drikker melk.. men det er ikke dermed sagt at de ikke liker det.. en gang i blandt kan man gi katter melk som kos.. når det gjelder kastering/sterilisering så er ikke en gang vetrinærer enige.. noen sier at man kan kasterere/sterilisere når katten bare er noen måneder.. men en katt blir kjønnsmoden ved 6-7 mndrs alder så noe særlig senere enn det bør man ikke vente, med mindre man vil ta sjansen på at katten blir gravid da.. jeg driver selv kattepensjonat og krever faktisk at hankatter er kasterte ved 7 mndrs alder.. det er da de begynner å markere..

Skrevet

Nei, katter skal ikke ha melk.

Kattunger skal heller ikke ha melkeerstatning som er beregnet på andre dyr, f.eks hunder. Dette er fordi at katten har et mye større proteinbehov enn mennesker og hunder har.

Kumelken inneholder laktose, som heller ikke er bra for katten, det får den vondt i magen sin av.

Skal man plent gi melkeprodukter, kan man gi lettrømme blandet med vann, eller syrnede melkeprodukter i små mengder. Det regulerer faktisk magen til katten, men kun til kos.

Som vanlig kost bør katten ha tilgang til friskt vann hver dag, og mat i skåla si.

Noen veterinærer kastrerer fra 12 uker, andre fra rundt 6 mnd.

Jeg ville ikke ha nølt med å tidligkastrere katten min.

En skal heller ikke ta alt veterinærene sier for "god fisk" . Jeg har hørt enkelte veterinærer uttale seg om mye rart, som ikke stemmer, så det er mange veterinærer her i Norge som burde ha oppdatert seg på kattefronten, spesielt når det gjelder leveringsklar alder på katt og kastrering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...