Gjest Mette 2 Skrevet 25. mai 2003 #1 Skrevet 25. mai 2003 Jeg har en venninne som er luksusprostituert. Dette har jeg "visst" i mange år, men først nå nylig kalte hun seg selv det samme i rene ord. Hun har ingen problemer med å tjene penger slik, sier hun. Sier hun. Som venninne ser jeg at hun ikke har det helt enkelt med seg selv eller de menn hun forelsker seg i/som forelsker seg i henne. Det er alltid noe krøll. Hun har ingen klar avstand til sine "kunder" heller, stadig blir hun eller dem personlig involvert. Vet ikke helt hva jeg skal synes om dette. Hva jeg skal si eller gjøre. Hjelp? Mette
Silfen Skrevet 25. mai 2003 #2 Skrevet 25. mai 2003 Dette må hun finne ut av selv. Du må tilby deg å være der for henne når og om hun måtte trenge det. Du kan også henvise henne videre til offentlige tjenester som hjelper mennesker som selger kroppen sin. (har en sånn i Bergen hvertfall, husker ikke hva den heter.)
Gjest Vega Skrevet 25. mai 2003 #3 Skrevet 25. mai 2003 Det er ikke bare prostituerte som har trøbbel i forhold til menn ... selv om hennes valg vil stenge av for noen muligheter. Vet ikke om det går å blande et seriøst forhold med hennes yrke. Hadde en nabo jeg ble venninne med som viste seg å være luksusprostituert, - hun var 100 % rusfri - og jeg hadde vel ingen store problemer med å forholde meg til hennes valg - etter å ha fordøyet det (hun fortalte det...). Jeg blandet meg ikke inn, og jobben hennes var vel et slags ikke-tema. I de periodene hun traff noen som interesserte henne, holdt hun seg unna jobben. Men ingen forhold varte så veldig lenge... (tror ikke hun fortalte det til sine kjærester.) Dersom venninnen din vil ut av yrket, kan hun kanskje kontakte Pro-senteret i Oslo? (De kan henvise videre til andre steder) Det yrket varer jo ikke evig (som sportsutøvere i eliteklassen) - hun må planlegge sin videre framtid ... før eller siden.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2003 #4 Skrevet 26. mai 2003 Fordelen med å være luksusprostituert i forhold til vanlige prostituerte er litt mindre sjanser for sykdommer, mindre vold og gjerne en mer begrenset, oversiktelig kundekrets. Luksusprostituerte er vel også "litt" mere respekterte blandt folk flest enn vanlige prostiturte. En av ulempene er at de oftere involverer seg følsesmessig med kundene og får problemer med det. Kundegrunnlaget for en prostituert synker med alderen. Dette rammer vanlige prostituerte i større grad en luksusprostituerte med faste kunder. Hvis man har lagt seg til et pengeforbruk som ung og populær så vil en selvfølgelig få problemer senere. Ens fortid vil også kunne være et problem senere når en forsøker å få en mer alminnelig jobb. Så noe av det viktigste er å tenke på fremtiden og å "hoppe av i tide". Vanlig prostituerte har gjerne et narkotika problem når de starter sin karriere mens penger oftere er et motiv blandt de luksusprostituerte. Men mange luksusprostituerte utvikler et narkotikaproblem i løpet av karrieren. Kvinner og menn som har er har et stort antall partnere som de engasjerer seg følsesmessig i (både prostituerte og andre) over mange år utvikler gjerne en rastløshet som gjør at de fungerer dårlig i faste forhold og de får alvorlig problemer med å slå seg til ro. Dette gjelder spesielt hvis har holdt på slik mere enn en 5-7 år og de fortsetter etter at de har passert 30. Hva kan man gjøre: Kontakte Pro-senteret er en ting. Snakke med de om fremtiden og hvilken konsekvenser deres livsførsel får for de selv er en annen ting. Og selvfølgelig å være der som en venn er selvfølgelig også svært viktig.
Ursula Skrevet 26. mai 2003 #5 Skrevet 26. mai 2003 Hva du skal si eller gjøre...trenger du si eller gjøre så mye da ? Hvis du er nysgjerrig, så spør på en ikke-fordomsfull måte, få fram at du ikke dømmer henne for hva hun jobber med, vær en venn rett og slett.
Gjest Mette 2 Skrevet 26. mai 2003 #6 Skrevet 26. mai 2003 Hun vil alltid være min venninne og jeg vil alltid støtte henne. Jeg er vel mer ute etter hvordan jeg best mulig kan støtte henne, uten å prøve å ta styringen over livet hennes, eller rakke ned på det hun tjener penger på fordi jeg tror det gjør henne ulykkelig. Det som er vondt, er å sitte på sidelinjen og føle at hun blir følelseskald og kynisk overfor menn, men på samme tid er så utrolig sårbar og blir fryktelig deprimert og føler seg ensom. Dette fordi hun ønsker seg trygghet og omsorg, men skyver det på en måte fra seg slik hun lever. Takk så mye for tips om diverse sentre. Har ikke hørt om slikt før. Flere tanker? Mette
Gjest Vega Skrevet 26. mai 2003 #7 Skrevet 26. mai 2003 Ta det opp med henne da? - ang. følelseskulde og kynisme, for det er jo en klar sammenheng mellom det å ha mange partnere, ta betalt osv. Men vent til det faller en anledning, at hun selv begynner å snakke. Kanskje du kan ringe Pro-senteret selv og få noen råd?
Gjest Scarlet Skrevet 27. mai 2003 #8 Skrevet 27. mai 2003 Selv om du synes det er leit burde du ikke legge deg oppi det..da kommer hun garantert sikkert til å bli irritert på deg fordi du legger deg oppi hennes privatliv. Det er jo faktisk mulig at hun kan trives med det, selv om det kan være vanskelig å tro. Jeg leste en gang om en dame fra Oslo som var luksusprostituert, og hun var til og med gift, men allikevel fortsatte hun..nettopp fordi hun trivdes faktisk med det. Mannen hennes hadde også akseptert det hun gjorde, og de begge så på det som en vanlig jobb. Det synes jeg er ganske sterkt!
Gjest Mette 2 Skrevet 27. mai 2003 #9 Skrevet 27. mai 2003 Scarlet: Jeg har ikke behov for å legge meg oppi hennes liv. Det er hun som spør meg hva hun skal gjøre og jeg svarer når hun trenger råd. At hun ikke klarer å koble sine problemer til måten hun tjener penger på, er ikke et absolutt mål for meg å få henne til å gjøre heller. Poenget er å kunne være en god venninne. Hun er overhode ikke lykkelig. Men har ikke problemer med å tjene penger slik hun gjør? Når hun så prater i vei om skolen hun skulle begynt på, mannen hun skulle bodd sammen med og så videre, da kommer jeg til kort og tenker bare på måten hun tjener til livets opphold som årsak til at ting ikke er som de skal. Jeg tror ikke hun er blant disse lykkelig prostituerte; hun sier hun ikke har problemer mht inntjening av penger, men hun sier mye annet om hvor ulykkelig hun føler seg ellers. Tror du jeg tar feil da? Mette
Gjest Scarlet Skrevet 27. mai 2003 #10 Skrevet 27. mai 2003 I innlegget du startet med skriver du at DU SER at hun ikke har det enkelt. Du skriver ingenting om at det er hun som henvender seg til deg, og da kan du heller ikke forvente at jeg skal vite det. Jeg tror ikke hun er blant disse lykkelig prostituerte; hun sier hun ikke har problemer mht inntjening av penger, men hun sier mye annet om hvor ulykkelig hun føler seg ellers. Tror du jeg tar feil da? Mette Nei, absolutt ikke! Men som sagt så skrev du ingenting om at hun hadde sagt det i det første innlegget. Der skriver du hva DU tror og hva DU føler, og da er det kanskje ikke så rart at man tror at du henger deg opp i ting du ikke har så mye med?
Gjest Mette 22 Skrevet 27. mai 2003 #11 Skrevet 27. mai 2003 Jeg skriver slik jeg gjør fordi HUN selv ikke ser noen sammenheng mellom det hun gjør og at hun ikke er lykkelig. Jeg tror det er en sammenheng, men jeg vet ikke - i og med at hun ikke sier det selv. Hun henvender seg til meg for andre problemer. Selvsagt kan det være mye annet som virkelig er årsaken, det var derfor jeg spurte deg "tror du jeg tar feil". Kanskje du hadde noen forslag til hva annet det kunne vært (selv om det er vanskelig siden du ikke kjenner henne). Jeg er redd for å la det gå automatikk i tanken om at luksusprostitusjonen er roten til det vonde i hennes liv. Helt ærlig så tror jeg egentlig at det er mer som et symptom på annet som er galt. Det sier hun heller ikke rett ut, men jeg føler det, basert på hva hun forteller om sine problemer. Skjønner? Mette
Gjest Scarlet Skrevet 27. mai 2003 #12 Skrevet 27. mai 2003 Ok, skjønner. Tror egentlig den beste måten er å prøve å snakke med henne om det. Lykke til i hvertfall :D
Gjest Ikke innlogget vega Skrevet 27. mai 2003 #13 Skrevet 27. mai 2003 Mette: Helt ærlig så tror jeg egentlig at det er mer som et symptom på annet som er galt. Det sier hun heller ikke rett ut, men jeg føler det, basert på hva hun forteller om sine problemer. Problemer henger sammen. I utgangspunktet har hun jo et problem når hun starter med å selge kroppen sin, uansett hvor greit det virker. Det er ingen som greier å koble ut følelsene år etter år. Jeg tok det ikke opp med naboen, som også hadde problemer mht menn, syntes hun hadde på en og samme tid naiv-kynisk måte å opptre på, som i alle fall ikke jeg hadde ressurser til å gripe fatt i ... Hvis du er der og lytter, er det vel til stor hjelp, de fleste råd faller jo likevel i grus. Og skulle du ville vite mer, så ta kontakt med Pro-senteret på egen hånd.
Gjest Gjesta Skrevet 27. mai 2003 #14 Skrevet 27. mai 2003 Jeg vet at man ikke kan vite det helt sikkert, men jeg tror at problemene til venninna di henger sammen med måten hun lever livet sitt på. Jeg ser at folk har erfaringer med at det å være luksusprostituert kan være utelukkende positivt, men jeg tror ikke på det. Har ei venninne som har kalt seg sjøl hore - men jeg tror ikke at hun tar betalt for sine tjenester. Men hun går for å være "villig" til det meste her på stedet, og hun har nye "kunder" så ofte hun kan. Hun har selv sagt at hun ikke kommer ut av det - men for meg ser det også ut som om hun ikke vil ut av det. Kommer ikke til å bli lett for henne å bli respektert framover, det tør jeg garantere. Så til Mette som startet tråden - flott at du vil være en god venninne, men jeg tror venninnen din trenger hjelp fra deg - ikke utelukkende støtte for det hun holder på med. Om hun en dag vil etablere seg eller vil ut av denne situasjonen av andre årsaker, så kommer hun kanskje til å få det tøft... Jeg syns det er flott at du engasjerer deg i henne og ser at hun kanskje har problemer. Men ikke la henne overse problemene sine selv ved å støtte henne. Det kan jo gjøre vondt verre, hvis hun egentlig vil ut av det hele... Lykke til... Kverula
Gjest Mette 2 Skrevet 5. juni 2003 #15 Skrevet 5. juni 2003 Vega, først av alt vil jeg takke deg for mange fine og gode innlegg. Setter stor pris på dem. Kverula: Jeg vil understreke at jeg ikke støtter henne når det gjelder hvordan hun tjener penger, men jeg akter faktisk ikke å rakke ned på det heller. Når jeg snakker om støtte, mener jeg å være der for henne og gi henne oppbacking på alle andre områder. Jeg ser det ikke som en hjelp om jeg skulle ta henne for meg og trøkke inn i hodet hennes at luksusprostitusjon er feil, men hun får aldri min anerkjennelse for dette som et riktig valg for henne heller. Mette
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 20. november 2009 #16 Skrevet 20. november 2009 Jeg vil! Bli en av disse damene, jeg vil bli en luksusprostituert! jeg vet det er lett å dømme en slik avgjørelse, men jeg er helt ved mine fulle 5.. Kan du hjelpe meg i kontakt med din venninne? Jeg øsnker en trygg start. Jeg er ingen dopet kvinne, men en kvinne med en sterk vilje! Vær så snill, ta kontakt.
Gjest Sancha Skrevet 20. november 2009 #17 Skrevet 20. november 2009 (endret) Problemet til venninna di er kanskje ikke at hun er prostituert. Jeg tror ikke det er det som er den store hindringen hun går rundt og tenker på. Kanskje det er hvorfor hun er prostituert som er problemet. Økonomi? Høres ikke ut som et offer og heller ikke høres hun noe dum ut, men det høres ut som at hun sliter med motivasjonen og verdighetsfølelsen til å gjøre noe som forandrer livsstilen. En må ha respekt for seg selv for å forandre livsstil og føle at en fortjener det. Så må en handle ut i fra det. Hun nevner at hun er på villspor selv og snakker om skole og at hun ønsker forandringer, det er et tak hun må føle seg verdig nok å ta. Jeg har en følelse av at hun tenker høyt til deg Endret 20. november 2009 av Sancha
Chiyo Skrevet 21. november 2009 #18 Skrevet 21. november 2009 Jeg har en venninne som er luksusprostituert. Dette har jeg "visst" i mange år, men først nå nylig kalte hun seg selv det samme i rene ord. Hun har ingen problemer med å tjene penger slik, sier hun. Sier hun. Som venninne ser jeg at hun ikke har det helt enkelt med seg selv eller de menn hun forelsker seg i/som forelsker seg i henne. Det er alltid noe krøll. Hun har ingen klar avstand til sine "kunder" heller, stadig blir hun eller dem personlig involvert. Vet ikke helt hva jeg skal synes om dette. Hva jeg skal si eller gjøre. Hjelp? Mette Synn at venninnen din har så lite respekt for kroppen sin. Jeg disser ikke prostituerte, men at en prson kan være prostituert i flere år uten å ha problem med det tror jeg har noe med pengene å gjøre. Hun tjener vel fett kan jeg tenke meg og av den grunn vil hun finne seg noe annet å gjøre. JEg vet ikke hva annet du kan gjøre en å støtte henne Men du kan jo gi politiet en anonym ring og tipse dem om dette. Fordi det er ulovelig å kjøpe sex så da kommer politiet å buster alle kundene henne
Gjest Supermimz Skrevet 21. november 2009 #19 Skrevet 21. november 2009 Hun vil alltid være min venninne og jeg vil alltid støtte henne. Jeg er vel mer ute etter hvordan jeg best mulig kan støtte henne, uten å prøve å ta styringen over livet hennes, eller rakke ned på det hun tjener penger på fordi jeg tror det gjør henne ulykkelig. Det som er vondt, er å sitte på sidelinjen og føle at hun blir følelseskald og kynisk overfor menn, men på samme tid er så utrolig sårbar og blir fryktelig deprimert og føler seg ensom. Dette fordi hun ønsker seg trygghet og omsorg, men skyver det på en måte fra seg slik hun lever. Takk så mye for tips om diverse sentre. Har ikke hørt om slikt før. Flere tanker? Mette Om hun spør deg om råd, så foreslå at hun skifter livstil da. Fortell at hun er en skarp jente som uten problem kan finne seg en annen jobb, eller kansje hun har lyst å studere?
yoga Skrevet 21. november 2009 #20 Skrevet 21. november 2009 Dere ser at denne tråden er fra -03....?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå