PenaLena Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Jeg kjøpte meg ei bok med oppskrifter på barneklær. Tenkte jeg skulle prøve meg på noen strikkasokker. Men da jeg kom til hælen fikk jeg problemer. Skjønner den ikke. kan noen hjelpe meg? Her er opprkrifta: Legg opp 40 m på 4 pinner. Strikk vrangbord 1r 1 vr til arbeidet måler 17 cm. Strikk hælen i glattstrikk over halvparten av maskene på denne måten: Strikk til det er 1 m igjen på pinnen. Snu og strikk tilbake. Strikk til det er 1 maske igjen på pinnen. Snu. Hver gang du snur, tar du første masken løst av vrangt når du skal strikke vrangt, rett når du skal strikke rett. Fortsett slik til det er 8 m igjen. (Hvordan feller jeg? Hvordan ender jeg opp med 8 masker?) Strikk deretter 1 m mer for hver pinne. For at det ikke skal blir hul i arbeidet, løfter du tråden før neste maske vridd opp. (Hæ?) Sett pan på pinnen, og stikk den sammen med masken. Fortsett slik til du har strikket over alle maskene på hælen.... Resten skjønner jeg, men akkurat dette skjøner jeg ikke. Er det noen som kan hjelpe meg og forklare for meg? Takk for hjelpen :)
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Jeg synes denne oppskriften forklarer veldig godt, så den bruker jeg. Men jeg har fått opplæring i hælfelling fra bestemoren min da, så jeg har fått teknikken inn i fingrene. Så skal hælen avrundes og dette gjøres på følgende måte: Sett et merke, med en tråd eller maskemarkør, midt på hælkappen. (Man fortsetter å strikke vrangt på vrangsiden og rett på rettsiden). 1. pinne: strikk til du har strikket 2 m etter midtmarkeringen, str 2 m smn og 1 m vanlig. SNU (Dette betyr at du snur arbeidet og strikker tilbake (begynner på ny pinne), selv om du ikke er ferdig med denne pinnen.) 2. pinne: Ta første masken løs av, så strikkes til og med den andre masken etter midten, så 2 m sammen og 1 m vanlig. SNU 3. pinne: Ta første masken løs av, strikk til du kommer til hullet som har dannet seg fordi du snudde midt i arbeidet, str nå masken før og etter hullet sammen, og 1 maske vanlig etter disse. SNU 3. pinne gjentas videre til du ikke har flere masker igjen etter hullet på hver side. Nå er hælen ferdig, og maskene fra den pinnen du har strikket på deles igjen på 2 pinner. I tillegg skal det plukkes opp masker på disse to pinnene langs hælkappen, ca 8 (9) 9 (10) 10 (11) 11 m på hver side. Nå skal du igjen strikke rundt på alle fire pinnene. Begynn omg midt på hælkappen, dvs at den første og siste pinnen på omg blir disse to som du har plukket opp masker på. Strikk først 2 omg over alle maskene. På første omg er det lurt å strikke de opp-plukkete maskene vridd, slik at det ikke dannes hull.
Gjest Forbruker Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 De maskene som du på hver side tar løst av gjør at arbeidet bretter seg. Du feller dem ikke, men du strikker dem heller ikke. Til slutt har du bare de 8 m på midten igjen. Når du er kommet så langt strikker du dem inn igjen. Da bretter arbeidet seg pent over og du har kommet over "kneiken" på hælen, om du skjønner hva jeg mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå