Gjest Lilleulv Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 siden gutten min kom litt tidlig, har vi ikke begynt ordentlig med amming enda. Rett rundt hjørnet håper jeg, og jeg holder på å prøve å øke melkeproduksjonen min for å være sikker på at jeg har masse melk når den tid kommer. Jeg har jo pumpa melk til han etter fødselen, startet med hver 3. time, men har i det siste vært slapp og pumpa hver 4.-6. time. I dag har jeg pumpa meg hver 2. time for å øke melkemengden min litt, men jeg lurer på om jeg da er nødt til å gjøre det på natten også dersom det skal være noe vits? For ellers pleier jeg å pumpe som det siste jeg gjør før jeg legger meg, det første jeg gjør når jeg står opp + en gang i 4-5-tia på natta... men er jeg nødt til å pumpe hver 2. time på natten også dersom jeg skal klare å øke melkeproduksjonen? Jeg har funnet ut at jeg nå får 80 ml hver 2. time. Er det veldig lite? pumpa 200 når jeg sto opp i dag, men har altså vært 80 ml hver annen time resten...
Gjest imli Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Tror du bør pumpe om natta også hvis du vil ha effekt fort.
Gjest imli Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Forresten er det veldig viktig å hvile også, og å drikke nok. Prøv å få deg en ettermiddagshvil om du kan.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Om ikke hver 2. time, så bør du nok pumpe 1-2 ganger om natta også hvis du skal ha full økeeffekt.
Umuriel Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 (endret) Det er om natta man har størst produksjon av de hormonene som har med melkemengde å gjøre, og dermed er nattamming/pumping veldig gunstig i forhold til å øke/beholde melka. Med en gang jeg sluttet å nattamme sank melkemengden min betraktelig. Du har sikkert grei melkemengde i forhold til hva han trenger akkurat nå siden han er så liten, men jeg syns ikke du har mye melk. Når poden var 4 måneder gammel hadde jeg 200 ml på hver side hver gang jeg pumpet. Endret 13. juli 2008 av Umuriel
Gjest Lilleulv Skrevet 13. juli 2008 #6 Skrevet 13. juli 2008 Oki, takk for svar da er det bare å pumpe på natta også. men jeg er usikker på om jeg skal gjøre det i natt, for jeg er syk og i skikkelig dårlig form (noe som også innebærer at jeg ikke får vært sammen med babyen min nå...) så frister litt å prioritere søvn og hvile akkurat i natt.
Gjest Lilleulv Skrevet 13. juli 2008 #7 Skrevet 13. juli 2008 et spørsmål til hvor lang tid tar det før det begynner å øke egentlig?
monja Skrevet 13. juli 2008 #8 Skrevet 13. juli 2008 Pumpe om natta er viktig. Og den virkelige økningen tror jeg kanskje ikke du får før han begynner å suge. Det veldig veldig vanskelig å stimulere til økning med pumpe. Jeg pumpa dag og natt til førstemann, for han nekta pupp, men etter 7 uker var det så og si tomt. Nå pumper jeg og ammer og har betydelig mer melk. Pumper mellom 100 og 250 ml på kvelden (alt etter hvor lenge det er siden amming) og opp mot 400 ml på morgenen (før amming) Men ikke gi opp. Det går seg nok til etterhvert.
Gjest Neria Skrevet 14. juli 2008 #9 Skrevet 14. juli 2008 Har du dobbeltpumpe? Hvis ikke ville jeg absolutt ha prøvs å få låne en hvis jeg var deg. Dobbeltpumping gjør underverker for melkeproduksjonen og pumpinga er gjort på halve tia Du bør nok pumpe deg om natta når du prøver å øke, men du trenger ikke pumpe hver 2. time. Du kan jo heller sove og hvile litt om dagen også. En tommelfingerregel er at du bør pumpe deg i tilsammen 2 timer hver dag (eller en time hvis du dobbeltpumper). Dette er nok til å holde melkeproduksjonen oppe.
mamut75 Skrevet 14. juli 2008 #10 Skrevet 14. juli 2008 (endret) Du burde spørre på Ahus etter oversikten over hvor mye melk de skal ha per døgn . På den lista jeg fikk kopi av skal premature barn fra døgn 9 ha 160-200 ml per kg kroppsvekt , dvs at om han veier 2 kg så skal han ha 320-400 ml per døgn . (Er imidlertid litt usikker på om lista bare gjelder for morsmelkerstatning eller mme + morsmelk , men det kan du jo spørre ahus om - det er der denne lista kommer fra ) Det står ikke hvor lenge man skal gi 160-200 ml/kg heller , men mengden går ned for fullbårne barn . 200 ml høres ganske mye ut å få ut på en gang , min veier 3,4 kg og jeg har bare ca 90 ml hver 3-4 time , men hun hadde lagt på seg ca 200 gram den siste uka og det er visstnok nomalt å legge på seg 100-200 g i uka , så hun har helt normal vektutvikling på den melkemengden . EDIT: ja også står det at det skal legges til 10-40 ml/kg ved lysbehandling + noe om sykdomstilstander , men deler av setninga har blitt klippet bort - spør Ahus Endret 14. juli 2008 av mamut75
Donpedro Skrevet 14. juli 2008 #11 Skrevet 14. juli 2008 (endret) Da jeg hadde økedøgn med pumping fikk jeg beskjed av ammeekspertene på sykehuset/nyfødtintentien at jeg skulle pumpe minst hver 2. time, helst 10 min med dobbelpumpe, og hver 3. time på natten. Etter to døgn skulle dette ha gitt effekt mht økning. Dette var to dritslitsomme døgn, der det var lite tid til annet. Om man er syk i tillegg, tror jeg nesten jeg ville ha ventet noen dager med økningen. Får du ingen råd om slikt av de ansatte? Endret 14. juli 2008 av Donpedro
Gjest Lilleulv Skrevet 14. juli 2008 #12 Skrevet 14. juli 2008 hm. her har jeg pumpet oftere for å øke produksjonen, men synes i steden jeg har fått mindre melk... Nå var det 3 timer siden sist og jeg fikk knappe 100 ml. ARG. tenk om jeg mister melka til slutt.... Jeg har lånt pumpe fra sykehuset og pumper begge bryst samtidig Har forresten en elektrisk avent-pumpe selv, og brukte den et par ganger i går. Synes den er mer effektiv, og at det går fortere med den, men merket også at brystvortene mine var rødglødende og vonde etter 2 omganger med den Avent'en :/ YIKES! Virker som sykehuset sin er mer skånsom... Pumper til det er tomt hver gang jeg... Får litt råd på sykehuset også, virker som de kan mye der. Men nå har jeg ikke vært der på noen dager. får snakke med dem også om dette. mamut75: jeg har mer enn nok melk til han akkurat nå. men etter hvert vil han trenge mer, og da vil jeg være klar liksom
Pasha Skrevet 14. juli 2008 #13 Skrevet 14. juli 2008 hvil masse drikk masse vann drikk ammete og vørterøl pass på å få i deg nok næring
Donpedro Skrevet 14. juli 2008 #14 Skrevet 14. juli 2008 Jeg fikk beskjed om å ikke pumpe til det var tomt, det vil alltid komme noen dråper, siden melk lages hele tiden. 10-15 min på hvert bryst er nok, det er også nok for de fleste barn som dier. Så unngår man lettere å bli så sår. Sier ekspertene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå