Gå til innhold

Gir du tips i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da slapp jeg å lage en egen tråd, her står jo alt allerede. ;)

Jeg og typen har diskutert tips flere ganger, og jeg har bestemt meg for å kutte helt ut å tipse når jeg er på kafé, og når jeg tar drosje. Jeg synes faktisk ikke at det er nødvendig, når prisene i utgangspunktet er så høye.

På den andre siden så tipser vi alltid på restauranter når vi har vært veldig fornøyd, og jeg legger alltid noen kroner igjen på hotellrom. Men det er sikkert fordi jeg har jobbet noen sesonger i det yrket selv, og vet at det er en utakknemlig jobb med mye slit og lav timeslønn. ;)

Bartendere, derimot, tjener som oftest gode penger på de timene de jobber, og på de fleste plassene så ytes det ikke noe spesiell service i det hele tatt. Hvis man er heldig så får man et smil. :gjeiper: Blir å slutte å tipse bartendere også, synes strengt tatt ikke at det er nødvendig...

-misa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tipser du i Norge?

Drosjesjåfører, pizzabud, bartendere, servitører eller andre?

Og hvor mye i så fall?

Selvsagt tipser jeg i Norge. Både i drosjer og på restauranter. Drosjeregning runder jeg av oppover, mens i restausrnter legger jeg alltid igjen minimum 10 prosent, med mindre jeg er veldig misfornøyd med servicen.

Ser ikke helt hvorfor jeg skulle gjøre forskjell på tipsingen i Norge og i utlandet.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er selvsagt med tipsing til drosjesjåfører og bartendere. :gjeiper:

Jeg tipser hvis jeg er fornøyd, men har nok tipset mange ganger mest fordi jeg har følt at det hadde vært 'ubehagelig' ikke å tipse... Men nå som en skarve kopp kaffe koster 25,-, da gidder jeg ikke å tipse lenger. Og hva gjør egentlig drosjesjåførene?? Med så mange sure grinebitere som sitter i de bilene, skjønner jeg rett og slett ikke vitsen! Og de fleste gidder ikke dra den late r**** si ut av bilen og hjelpe når man kommer drassende med en svær koffert.

....det kan likevel hende at jeg tipser en drosjesjåfør hvis han er hjelsom og blid. :)

-misa

Skrevet
Selvsagt tipser jeg i Norge. Både i drosjer og på restauranter. Drosjeregning runder jeg av oppover, mens i restausrnter legger jeg alltid igjen minimum 10 prosent, med mindre jeg er veldig misfornøyd med servicen.

Ser ikke helt hvorfor jeg skulle gjøre forskjell på tipsingen i Norge og i utlandet.

Fordi i Norge er tipset inkludert i regningen. De ansatte er garantert minstelønn som går an å leve av. I utlandet er det ofte ikke slik. Der er de helt avhengig av tips for å få en anstendig lønning. Så om du tipser i Norge får de ansatte dobbelt opp.

Jeg tipser aldri i Norge. Det er det ingen grunn til å gjøre. Det er arbeidsgiver som skal lønne de ansatte, ikke kunden direkte.

Gjest Tipseline
Skrevet

Jeg tipser noen yrkesgrupper, men langt fra alle.

Jeg gir stort sett alltid tips til ansatte i hotell- og restaurantbransjen. 10 - 15 % når jeg er ute og spiser, og et par kroner i tipsskåla når jeg kjøper meg en "luksuskaffe". Legger igjen noen kroner på rommet til stuepikene før jeg sjekker ut fra hotell.

Taxisjåfører får noen slanter dersom de er høflige og hyggelige, er de tverre og sure får de ikke et rødt øre.

Det har hendt at frisøren også har fått noen kroner, men jeg gir ikke tips hver gang.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Jeg gir som regel tips på resturant, siden jeg av erfaring vet at ikke alle servitører har en fast timelønn det er mulig å leve av. Skal jeg tipse må imidlertid servicen og maten være jevnt over god.

Taxi runder jeg gjerne litt oppover. Skjønner ikke hvor dere møter alle disse sure og lite hjelpsomme taxisjåførene deres, tror nemlig jeg nesten ikke har hatt en taxitur uten en hyggelig sjåfør som yter god service!

Bor aldri på hotell i Norge, så der får jeg liksom ikke gitt tips.

På cafe eller pub der jeg selv bestiller drikke i baren så hender det jeg legger igjen litt vekslepenger, men sjelden mer enn en krone eller to.

Edit: Glemte å nevne at jeg sjelden eller aldri tipser i vanlige matbutikker, klesbutikker o.l. Dette skyldes overhodet ikke at jeg ikke setter pris på god service her også, men fordi min erfaring er at timelønnen i slike butikker er langt bedre enn på f.eks. resturanter. Har selv jobbet i butikk, og i forhold til timelønnen som servitør var det iallefall mulig å leve av lønnen der.

Endret av Wolfmoon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...