Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #21 Skrevet 15. juli 2008 Tipser du i Norge? Drosjesjåfører, pizzabud, bartendere, servitører eller andre? Og hvor mye i så fall? Nei,hvorfor iallverden skal jeg det? Drosjetakster er høye nok...hentetax og alt. pizzabudet tar bet for bringingen og han har lønn i tillegg. bartendere,servitører? I nOrge er det svindyrt i baren og han har sin fulle lønn der servitører serverer den svindyre maten, så niks,ikke en 50 øre fra meg. derimot i andre land, så er lønnen basert på tips.så der tipser jeg bra
Kosemose Skrevet 15. juli 2008 #23 Skrevet 15. juli 2008 Jeg tipser vanligvis på resturant. Føler at det er forventet og at jeg signaliserer at jeg er misfornøyd hvis jeg ikke gjør det. Men gjør det mer av plikt enn av lyst. Når resturanter har 300% avanse på drikkevarer ser jeg ikke helt behovet for å tipse...
Mamma1 Skrevet 16. juli 2008 #24 Skrevet 16. juli 2008 Aldri:) Men i utlandet ja. I Norge er det så dyrt fra før at jeg ikke har råd til det. Er ikke tipsen liksom inkludert i regningen da? Ikke at jeg bryr meg, kunne aldri falt meg inn å gi tips uansett.
Gjest Sisu Skrevet 16. juli 2008 #25 Skrevet 16. juli 2008 Tipser alltid ca 10% på restaurant, noen ganger ellers også.
aline Skrevet 16. juli 2008 #27 Skrevet 16. juli 2008 Jeg runder stort sett opp til nærmeste 50 kr når jeg kjører taxi, og på restaurant blir det vanligvis ca 10%. samme gjør jeg. Lønn for servitører i norge er vel veldig variert etter hva jeg har hørt, og jeg har råd til å tipse når jeg først er ute. pizzabud og slikt derimot, tipser jeg ikke. ei heller kafe når jeg bare tar ett glass brus eller slikt, dersom ikke servicen er utrolig mye bedre en forventet.
BrunetteBarbie Skrevet 16. juli 2008 #28 Skrevet 16. juli 2008 Ja så klart... hvis de er hyggelig da!!
tineline Skrevet 16. juli 2008 #29 Skrevet 16. juli 2008 Jeg tipser ca 10% når jeg spiser ute, men ikke når jeg må hente ting i baren selv. I taxi tipser jeg sjelden, men det har hendt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. juli 2008 #30 Skrevet 16. juli 2008 Jeg tipser bare på restaurant, men jeg liker det ikke. Det er så mange andre yrker hvor man yter service hvor man ikke tipser, at jeg ikke helt skjønner logikken. Jeg syns det bør være like selvfølgelig med en blid og hyggelig servitør som en hyggelig butikkbetjening. Men jeg tipser som sagt alltid noe, fordi jeg ikke vil de skal tro jeg er misfornøyd hvis jeg er fornøyd. Men jeg regner med at tipsen stort sett ikke skattes av, og det liker jeg ikke. Jeg lurer også på hvordan tipsen fordeles, da jeg hører at det varierer mellom at kjøkkenet ikke får noe, til at de får 25 og 50%. Jeg tipser stort sett mest på grunn av maten, og jeg syns dermed egentlig at kokken burde få all tipsen jeg gir.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #31 Skrevet 16. juli 2008 Jeg "tipser" vanligvis litt på restaurant. Men bare småtteri, som at jeg ikke sitter og venter på å få tilbake en tier i vekslepenger. God service er noe jeg forventer når jeg betaler i dyre dommer for mat og drikke. Servitøren skal være blid og flink. Det kalles å gjøre jobben sin. Men så hender det iblant at man møter på ekstra god service, og da tipser jeg med rundt 10%. Ekstra god service er når jeg og mannen går på restaurant der vi har vært noen ganger før, og servitøren husker at vi vil ha maten sånn eller slik, at jeg vil ha et glass isvann ved siden av vinen mens han vil ha sin mat ekstra sterkt krydret (de spør for sikkerhets skyld, men viser at de husker oss). Sånne ting setter vi stor prise på. Er vi på en restaurant vi aldri/sjelden har vært på før, sånn at personalet ikke har noen forutsetning for å vite hva vi foretrekker, har vi selvsagt andre kriterier for hva som er ekstra god service.
*MEDUSA* Skrevet 16. juli 2008 #32 Skrevet 16. juli 2008 Nei ALDRI i norge Jeg sparer heller det jeg kunne ha tipset, så reiser jeg ut i verden.. Og der tipser jeg alt etter som
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #33 Skrevet 16. juli 2008 Ja, selvsagt tipser jeg når noen yter spesiell service og/eller er spesielt hyggelige. Hvis en drosjesjåfør bærer kofferten for meg så får han selvsagt betalt for det .. Jeg tipser aldri mer i utlandet enn i Norge .. hvorfor skulle jeg det, egentlig?
Gjest Bolledeig Skrevet 16. juli 2008 #34 Skrevet 16. juli 2008 Fordi det ikke er inkludert tips i prisen alle steder. Det skal forøvrig det opplyses om f.eks. når man får regningen på en restaurant. I USA, som et eksempel, er ikke tips vanligvis inkludert i regningen, og servitører i USA får mindre enn minstelønn, resten skal dekkes av tips. Da er det vanlig å tipse ganske mye mer enn det man gjør i Norge.
Gjest Kaya83 Skrevet 16. juli 2008 #35 Skrevet 16. juli 2008 Jeg tipser alltid restauranter - med mindre jeg er misfornøyd.. Hvor mye varierer, er jeg veldig fornøyd så viser jeg det og omvendt.. Skal jeg tipse andre, så bør de gjøre noe som er ekstremt uventet og god service fra dems side, ellers tipser jeg dem ikke.. Og grunnen til at jeg tipser på restauranter er at jeg vet hvor tungt det er.. Hvor mange tunge løft man har, hvor mye man må finne seg i ufint snakk osv.. Det er blitt sånn i Norge nå at jeg har svært lave forventninger til samtlige restauranter, fordi jeg er vant til at servicen suger og maten bare er grei nok.. Så hvis jeg blir positivt overrasket og faktisk møter en servitør som innfrir forventningene mine og mer til, så får h*n mye tips.. Det kan feks være at hvis noe er galt, så retter h*n opp med en gang på en ryddig måte.. Hvis det er lang ventetid og ekstremt mye å gjøre, så er det helt i orden for meg at jeg må vente litt på regning såfremt h*n forteller meg om det.. Men jeg skjønner at folk ikke tipser i Norge.. Både fordi servitørene faktisk har timelønn og fordi servicenivået er elendig.. Men jeg syns folk skal være flinkere til å si i fra om både positive og negative ting de opplever i restauranter, spesielt positive.. Alle liker jo å høre at de gjør en god jobb..
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #36 Skrevet 17. juli 2008 Aldri:) Men i utlandet ja. I Norge er det så dyrt fra før at jeg ikke har råd til det. Er ikke tipsen liksom inkludert i regningen da? Ikke at jeg bryr meg, kunne aldri falt meg inn å gi tips uansett. Tipsen er sjeldent inkludert i regningen i Norge. Dette er et fenomen som er mer utbredt i utlandet. Hvorfor kunne det ikke falt deg inn å gi tips?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #37 Skrevet 17. juli 2008 Jeg tipser ca 10% når jeg spiser ute, men ikke når jeg må hente ting i baren selv. I taxi tipser jeg sjelden, men det har hendt. Du akter altså bare å betale for at bartenderen skal bære drinken bort til deg?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #38 Skrevet 17. juli 2008 Jeg tipser vanligvis på resturant. Føler at det er forventet og at jeg signaliserer at jeg er misfornøyd hvis jeg ikke gjør det. Men gjør det mer av plikt enn av lyst. Når resturanter har 300% avanse på drikkevarer ser jeg ikke helt behovet for å tipse... Et prispåslag på 300% er dessverre nødvendig i Norge for å i det hele tatt kunne gå rundt. Restaurant og bar næringen er en av de vanskeligste næringene i Norge, hvilket også er skylden i at såpass mange steder går dukken. Skal servitørene og bartenderne lide for dette?
Mamma1 Skrevet 17. juli 2008 #39 Skrevet 17. juli 2008 (endret) Tipsen er sjeldent inkludert i regningen i Norge. Dette er et fenomen som er mer utbredt i utlandet. Hvorfor kunne det ikke falt deg inn å gi tips? Fordi det er altfor dyrt å gå ut å spise i Norge uansett. Alle tradisjonelle lavtlønnede i Norge har dessuten grei lønn, i forhold til mange steder i utlandet. Tipser alltid i utlandet, dersom det ikke står pesifisert at service er inkludert. Her er forresten det som står på Dine Penger: Norge: Her til lands er det slett ikke nødvendig at du tipser. Men er du veldig fornøyd med maten eller servicen, holder det å gi 5% på restaurant. Si fra hvis det er myntet på kokken! På barer og uterestauranter er det vanlig å runde opp til nærmeste tier for drikke. Endret 17. juli 2008 av Mamma1
Mamma1 Skrevet 17. juli 2008 #40 Skrevet 17. juli 2008 Du akter altså bare å betale for at bartenderen skal bære drinken bort til deg? Herregud, mannen har jo vanlig timeslønn uansett...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå