Gjest Gjest_Skrue McDuck_* Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Tipser du i Norge? Drosjesjåfører, pizzabud, bartendere, servitører eller andre? Og hvor mye i så fall?
The Kitten Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Tipser du i Norge? Drosjesjåfører, pizzabud, bartendere, servitører eller andre? Og hvor mye i så fall? Nei, jeg gir ikke tips i Norge. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Purple Haze Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Noen ganger gjør jeg det, hvis jeg er fornøyd med servicen. Hvis ikke, lar jeg være.
Monica1968 Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Svært sjeldent, i og med at det ikke er noen utpreget "tips-kultur" i Norge.
Nigo-san Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 Tipser selvsagt på restaurant- med mindre jeg er skikkelig misfornøyd, da. Og i drosjer runder jeg oppover til der det er naturlig. Pluss minus 20 kroner, tipper jeg. Ellers tipser jeg ikke. Jeg har ofte opplevd å måtte betale 780,- , 690,- osv hos frisøren, og har hver gang lurt på om det egentlig er snakk om et incentiv til å tipse. Men såvidt jeg vet er det ikke vanlig å tipse frisører i Norge, er det vel?
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #6 Skrevet 13. juli 2008 Jeg har ofte opplevd å måtte betale 780,- , 690,- osv hos frisøren, og har hver gang lurt på om det egentlig er snakk om et incentiv til å tipse. Men såvidt jeg vet er det ikke vanlig å tipse frisører i Norge, er det vel? Nei, det er vel heller for at det skal virke billigere. Akkurat som 9,90 høres ut som en bedre deal enn 10 kroner.
Gjest Pupsilure Skrevet 13. juli 2008 #7 Skrevet 13. juli 2008 (endret) Jeg tipser alltid på restauranter i norge. Aldri andre steder (taxi osv) Endret 13. juli 2008 av Pupsilure
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #8 Skrevet 13. juli 2008 Jeg tipser alltid på restauranter i norge. Aldri andre steder (taxi osv) Hvorfor er det egentlig så selvsagt at man skal tipse på restauranter? Gjør servitørene en vanskeligere/bedre jobb enn folk i andre serviceyrker?
Nigo-san Skrevet 13. juli 2008 #9 Skrevet 13. juli 2008 Hvorfor er det egentlig så selvsagt at man skal tipse på restauranter? Gjør servitørene en vanskeligere/bedre jobb enn folk i andre serviceyrker? Nei, men de har ofte en lønn som innbefatter tips- altså at de er lavere betalt fordi de kan forvente å få litt ekstra. Jeg vil tippe at feks en frisør har en høyere timelønn enn en servitør.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #10 Skrevet 13. juli 2008 Nei, jeg tipser ikke her i Norge. Folk i serviceyrker får en helt grei lønn her i landet, og har garantert mer penger enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #11 Skrevet 13. juli 2008 Jeg oppsøker sjelden situasjoner i Norge der det er naturlig å gi tips. Det er alt for dyrt å spise på restaurant eller kjøre drosje her. I utlandet pleier jeg runde opp drosjeregningen og restaurantregningen om den ikke er alt for dyr.
lillesky Skrevet 13. juli 2008 #12 Skrevet 13. juli 2008 Tipser selvsagt på restaurant- med mindre jeg er skikkelig misfornøyd, da. Og i drosjer runder jeg oppover til der det er naturlig. Pluss minus 20 kroner, tipper jeg.Samme her. Tipser ca. 10% på restaurant. Men som regel ikke på kafé der man må hente mate selv. Det hender jeg tipser på småsteder jeg vet jeg får god kaffe. Hos frisør har jeg tipset en gang, fordi jeg var veldig fornøyd. Men ellers så synes jeg at jeg betaler så mye (ca. 1700) hos frisør at jeg ikke vil tipse.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #13 Skrevet 13. juli 2008 Jeg tipser stuepiker og servitører. Har selv arbeidet som dette, og vet hvor hyggelig det er å få noen ekstra kroner. Men jeg gir aldri mer enn 10%. Spiser jeg på resturant til 300 kr tipser jeg ca 30 kr. På hotell tipser jeg gjerne 20/30 kr dagen jeg reiser. Synes det er hyggelig å tipse jeg:)
Brunhilde Skrevet 13. juli 2008 #14 Skrevet 13. juli 2008 Jeg tipser på resturant, spesielt på stamstedet mitt. Der får jeg alltid gratis kaffe, og jeg regner med at tips og kaffe går opp i opp. Ellers er det helt avhengig av servicen, er den god blir det litt. Tipser ikke i taxi, de tar sannelig godt nok betalt i utgangspunktet.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #15 Skrevet 13. juli 2008 Jeg runder stort sett opp til nærmeste 50 kr når jeg kjører taxi, og på restaurant blir det vanligvis ca 10%.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #16 Skrevet 14. juli 2008 Jeg var på restaurant i går sammen med mannen, og desserten var noe helt annet enn den gav seg ut for å være. De kalte den sjokolademousse, men den var mer i retning av Sjokade i konsistensen, og dessuten ikke spesielt god. Men siden servicen var strålende, og maten ellers var nydelig, tipset jeg 10% allikevel, noe som ble i overkant av en hundrings. Jeg gjorde også oppmerksom på dessertfadesen. Resultatet? Jo, vi fikk ny dessert, et glass portvin og mer kaffe på huset. Det kaller jeg forbilledlig behandling av gjester. For de som bor i Oslo og lurer på hvor vi var, så er stedet Café Tenerife på Youngstorget. Anbefales!
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #17 Skrevet 14. juli 2008 Jeg tipser aldri i Norge. Det er arbeidsgivers jobb å betale de ansatte for å gjøre jobben. Og en del av de ansatte sin jobb er å gi kunden god service. Da skal ikke jeg betale ekstra for at de ansatte har gjort jobben sin. "Takk for at du ikke spyttet i burgeren min"- betaling er bare tåpelig. Står det at noe koster x kroner, så betaler jeg x kroner. Om de ansatte ikke kan leve av denne betalingen, så får de heve prisen på varen. Det er det de gjør alle andre steder. Jeg jobber i bank. Det er ingen som tipser meg selv om jeg gir utmerket service. For det er faktisk en del av jobben min, som jeg får betalt for gjennom lønnen. 1
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #18 Skrevet 14. juli 2008 Jeg vil tippe at feks en frisør har en høyere timelønn enn en servitør. Næh, slettes ikke sikkert Tariffen for frisør med svennebrev er vel 114,-/timen pr idag. I 2005 var det 103,-... Jeg er frisør, og har fått tips mange ganger, men det er ikke forventet, absolutt ikke! (Og det er mye mer vamlig i Oslo enn utenfor) Selv tipser jeg på restaraurant, men det er ikke mye. Kommer litt an på hva det er: Var på Fridays en gang og kjøpte en øl og en drink; servitøren ble SKIKKELIG pissed da jeg ikke tipset. Hallo, liksom...
Gjest Bolledeig Skrevet 14. juli 2008 #20 Skrevet 14. juli 2008 Jeg har hørt flere frisører som ikke ønsker å ta imot tips, av samme grunn som at man ikke tipser rørleggere, elektrikere etc. De er tross alt faglærte arbeidere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå