Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Forbruker
Skrevet

Det er fordi det offentlige har tjenestepensjonsordninger i tillegg til folketrygden. Dette er en fremforhandlet avtale for mange år siden, og kompenserer vel noe for at det offentlige stort sett har dårligere lønninger enn det private.

Det er mange private bedrifter som også har tjenestepensjonsordninger. Dette er noe som trekkes av lønnen hver måned så det er noe de offentlig ansatte har bidratt til selv.

Skrevet
Det er mange private bedrifter som også har tjenestepensjonsordninger. Dette er noe som trekkes av lønnen hver måned så det er noe de offentlig ansatte har bidratt til selv.

Stemmer det. Jeg jobber selv i en privat bedrift, men har en god tjenestepensjonsordning der. Nå logget jeg meg inn på norskpensjon.no for å se hvordan jeg lå an. Jeg kan se fram til en bra pensjon, men det var ikke like lyse utsikter for min mann.

Gjest Gjest_Silja_*
Skrevet

Logget inn på norskpensjon.no og tastet inn lønnen min i privat sektor (450000) og der sto det at min pensjon ville blir kr 240000! Hvordan overlever man på det - og hva er minstepensjonen i dette landet?

Skrevet

Overlever da greit på 240,000? Vet ikke hvor gammel du er, men med 450,000 i året nå bør du klare å sitte med nedbetalt hus og ellers gjeldfri innen du blir pensjonist. 240,000 med lavere skattesats enn du nå betaler burde da holde i massevis til forbruk? Ikke skal du forsørge barn heller på den lønnen, innen du blir pensjonist bør de ha lært å klare seg selv.

Skrevet
Logget inn på norskpensjon.no og tastet inn lønnen min i privat sektor (450000) og der sto det at min pensjon ville blir kr 240000! Hvordan overlever man på det - og hva er minstepensjonen i dette landet?

Tuller du?

*håper*

Mange overlever på mindre enn det når de samtidig betaler for barn, hus, etc etc

Gjest C7F904
Skrevet

Minstepensjonen er 136 000, og det går det også fint an å overleve på.

Gjest Gjest
Skrevet
Minstepensjonen er 136 000, og det går det også fint an å overleve på.

Å bli pensjonist kan ramme i ulik alder,men overleve på 136.000? muli,men du lever så vidt.

Uansett så skal kommunale avgifter,strøm,eiendomsskatt,forsikringer,tv,avis,nett,mat ,transport betales. mange som av ulike grunner blir pensjonister makter ikke utgiftene. ikke vet jeg hva du vet,men fortell hvordan du klarer det. mange av denne gruppen er storforbrukere av helsevesenet,medisiner og beh,men vær se god. gi meg oppskriften. Et eks er at jeg bruker ca 1500 i mnd 6 mnd i året i helse.....venter spent. glad jeg har lønn enda

Gjest C7F904
Skrevet
Å bli pensjonist kan ramme i ulik alder,men overleve på 136.000? muli,men du lever så vidt.

Uansett så skal kommunale avgifter,strøm,eiendomsskatt,forsikringer,tv,avis,nett,mat ,transport betales. mange som av ulike grunner blir pensjonister makter ikke utgiftene. ikke vet jeg hva du vet,men fortell hvordan du klarer det. mange av denne gruppen er storforbrukere av helsevesenet,medisiner og beh,men vær se god. gi meg oppskriften. Et eks er at jeg bruker ca 1500 i mnd 6 mnd i året i helse.....venter spent. glad jeg har lønn enda

Jeg er ufør minstepensjonist i trettiårene, og det går faktisk veldig bra!

I tillegg til trygden får jeg bostøtte.

Jeg leier billig (les: liten) bolig, og slipper dermed kommunale avgifter.

Pga skattebegrensning er jeg fritatt for skatt.

Jeg har ikke bil, men reiser kollektivt med honnørrabatt.

Alt på blå resept får jeg gratis. Andre medisiner og behandling er det egenandelstak på.

Tro det eller ei, men jeg greier faktisk å spare litt hver måned også. Det er viktig å forstå at du må leve litt nøkternt når du har såpass lav inntekt, og akseptere at du ikke kan ha alt det som naboen har.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er ufør minstepensjonist i trettiårene, og det går faktisk veldig bra!

I tillegg til trygden får jeg bostøtte.

Jeg leier billig (les: liten) bolig, og slipper dermed kommunale avgifter.

Pga skattebegrensning er jeg fritatt for skatt.

Jeg har ikke bil, men reiser kollektivt med honnørrabatt.

Alt på blå resept får jeg gratis. Andre medisiner og behandling er det egenandelstak på.

Tro det eller ei, men jeg greier faktisk å spare litt hver måned også. Det er viktig å forstå at du må leve litt nøkternt når du har såpass lav inntekt, og akseptere at du ikke kan ha alt det som naboen har.

Er du noe uvitende? kommunale boliger fikk et prishopp i husleie for noen år siden. Det skulle opp på de de kalte markedsverdi. med det resultat at de som hadde minst fikk mye mere å betale. Ikke vet jeg hva liten din bolig er,men her ligger de kommunale boligene på ca 65/70 kvadrat. Og det finnes større. beregnet på de som ikke er single. De minste leilighetene koster det kr 4700 pr.mnd. Som du vet er det ikke eiendomskatt på kommunale boliger. Det er lang kø for kommunale boliger her i byen. Det blir de svakeste som får de. De som aldri har jobbet, rusmisbrukere,psykisk syke osv.

De andre må leie privat til en høy pris.

For min egen del, så har jeg bolig på 100 kvadrat. ,men har barn som kommer hjem,men om jeg skulle bli minstepensjonist, så er det bare ikke nok til utgiftene som følger.

At du klarer å spare en del pr.mnd er bra,men jeg har ikke villet klart det.

Det jeg har i kommunale utgifter er vel det samme som andre betaler i husleie. (det er min husleie) Det er vedlikehold,avdrag på lån,strøm,forsikring,tv osv....

Så er det enkelte sykdommer hvor ikke ALLE med er på blå resept.

Gjest antigartner
Skrevet
Hva skjer?!

Ansatte i privat sektor anslås å få ca. 60% av sin lønn i pensjon. Ansatte i offentlig sektor får mye mer: 70-90%

Hvor er rettferdigheten i det?!

http://www.karrierelink.no/Arbeidsliv/1650

Ansatte i det offentlige tjener i gjennomsnitt en del mindre enn ansatte (med samme utdanningsbakgrunn) i det private næringslivet. Noen av årsakene til at enkelte i det hele tatt har søkt seg til offentlige jobber, er nettopp gode pensjonsordninger og relativt sikre jobber.

70-90% av lønnen til en offentlig ansatt kan dermed være lavere enn 60% av lønnen til en privatansatt.

Dette har forresten skjedd en hel del endringer de senere årene. Det offentlige har gjennomført mye omorganisering slik at tidligere sikre jobber ikke er så sikre lengre, og innføring av obligatorisk tjenestepensjon (OTP) for private virksomheter medfører at alle private bedrifter setter inn et pensjonsbeløp for sine ansatte hver måned.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor får du tallet 70-90 % fra? I artikkelen står det at offentlig ansatte får mellom 60-70 % av lønna i pensjon.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har også sjekket på pensjon.no. Jeg blir statspensjonisk og tjener nå 440.000 kr. Jeg vil totalt få 271.000 pr. år. I denne er det inkludert 50000 pr år i individuell pensjonsavtale og 3000 fra privat næringsliv. Det vil si at jeg får under 220 000 fra staten. Det er langt under 60-70% av lønn som det uttales. Betyr dette at staten stjeler tilbake det jeg har spart selv?

Gjest Gjest
Skrevet

Da blir du bare nødt til å gjøre noe med forbruket når den tiden kommer. Det er mange som overlever på 240 000 i året, du er ikke i nærheten av fattigdomsgrensa engang. Det er tvert i mot en ganske levelig inntekt.

Gjest mann28
Skrevet

Å leve på 240000 året da null problem! Er selvsagt snakk om hvilke økonomiske forpliktelser du har, men når du er pensjonist er jo det meste av lån, barneutgifter etc borte.

Herregud. Snakk om krisemaksimering her da.

Tjener kun 280000 i året selv, og klarer meg bra med lån og hele pakka.

Skrevet
At du klarer å spare en del pr.mnd er bra,men jeg har ikke villet klart det.

Det jeg har i kommunale utgifter er vel det samme som andre betaler i husleie. (det er min husleie) Det er vedlikehold,avdrag på lån,strøm,forsikring,tv osv....

Så er det enkelte sykdommer hvor ikke ALLE med er på blå resept.

Vel, kanskje du måtte selge huset ditt og leie isteden da, så har man i det minste mer faste og færre variable kostander (rente, vedlikehold).

Har vært gjennom en økonomisk krise de siste årene og funnet ut at det faktisk er kvalmende hvor mye penger jeg kastet ut av vinduet da jeg tjente godt. Tror alle kunne ha godt av en liten økonomisk krise en gang i livet.

Slutter man totalt med impulskjøp og handler så mye som mulig på salg er halve jobben gjort. Man kan klare seg på lite penger hvis man må! Men klart, det er ganske deprimerende i lengden å telle over myntene i lommeboka på vei inn i butikken.

Gjest Gjest
Skrevet
Uansett så skal kommunale avgifter,strøm,eiendomsskatt,forsikringer,tv,avis,nett,mat ,transport betales. mange som av ulike grunner blir pensjonister makter ikke utgiftene.

Minstepensjonister har rett til å få bostøtte dersom de sender inn en søknad om bostøtte. Den letter husleien vesentlig pr. måned! :)

I tillegg kan minstepensjonister søke om støtte på sosialen dersom de ikke klarer å betjene sine utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...