Gjest May-Bee Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Hei. jeg lurte på om noen med erfaring "regnskap - kjøp og salg"? Jeg har fått beskjed om å legge ved kvitteringer og regninger som er betalt inn/ut av firmaet å gi dette til regnskapsføreren av min kollega/sjef. regnskapsføreren sa jeg skulle legge regninger sammen med utgifter. mener hun da samme dag alt har blitt utført? eller hvordan burde man sortere slik regnskap før man leverer dette? legger man det mnd for mnd, kvittering og regning for regning? er ute etter gode tips til systematisering av regnskap før man leverer det inn til regnskapsføreren. har frist på meg til i morgen, så som regnskapsføreren sa: kvittering og regninger skal ligge sammen. men da mente hun vel regning utført med salget på da samme dato? Hmm
Gjest Enkeltmannsforetakseieren Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Det gjør alt enklere dersom du sorterer etter dag ja. Inngående regninger og kvitteringer sorteres etter dagen de er betalt (ikke riv av kvitteringsdelen dersom du bruker brevgiro, men la denne sitte på og samle de regninger som er betalt i samme sending sammen med slippen fra brevgiro). Utgående faktura (altså regninger eller kontantkvitteringer som du har utstedt til andre) legges også etter dato. Du trenger ikke legge disse for seg selv, men inn i den samme datorekkefølgen som de andre kvitteringene. Det er faktura dato som gjelder - betalingsdatoen kan jo være en måned senere. Dersom du får kvitteringer fra banken på innbetalte faktura ville jeg lagt disse ved den utgående fakturaen dette gjelder for. Merk at når du kjøper noe med kort skal både kvittering som viser hva som er kjøpt og slippen som viser at det er betalt med kort følge med. Noen butikker har dette separat fremdeles. Lag en bunke for hver måned. Ha gjerne noen store konvolutter du samler alt i - en pr måned f.eks. Det kommer jo litt an på hvor mye du har.
Gjest May-Bee Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 takk du over. nå skal det bli orden på dette altså Nå fikk jeg masse info og enda litt til. takk takk
Trixie52 Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Hei. jeg lurte på om noen med erfaring "regnskap - kjøp og salg"? Jeg har fått beskjed om å legge ved kvitteringer og regninger som er betalt inn/ut av firmaet å gi dette til regnskapsføreren av min kollega/sjef. regnskapsføreren sa jeg skulle legge regninger sammen med utgifter. mener hun da samme dag alt har blitt utført? eller hvordan burde man sortere slik regnskap før man leverer dette? legger man det mnd for mnd, kvittering og regning for regning? er ute etter gode tips til systematisering av regnskap før man leverer det inn til regnskapsføreren. har frist på meg til i morgen, så som regnskapsføreren sa: kvittering og regninger skal ligge sammen. men da mente hun vel regning utført med salget på da samme dato? Hmm Du tar en perm med skilleark. Skilleark1: Kontoutskifter Skilleark2- Alt som er utfakturert (kopi av sendte regninger til kunder) settes inn etter dato Skilleark3- Alt som går ut av konto (regninger, kvitteringer etc) setter du inn sortert etter dato det er betalt. Skilleark4: Innbetalinger (brev fra banken) Skilleark5: Alt som er gått inn/ut kontant f.eks. kvitteringer der beløpet er betalt kontant. SÅ: Hvis du har kontoutskriftene tilgjengelig så kan du også sette en liten hake ved hvert beløp du nå har bilag på, så ser du om noen kvitteringer/bilag mangler.
Sol79 Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 Som regnskapsfører vil jeg ha det sortert etter utgående faktura/salgsdokumentasjon, inngående faktura, bankbilag og kontantbilag/diversebilag. Husk alltid kontoutskrifter. Sorterer du også etter dato og leverandør alfabetisk er det enda bedre!
Gjest May-Bee Skrevet 14. juli 2008 #6 Skrevet 14. juli 2008 Wow, takk. Nå kan jeg ikke få kjeft av regnskapsføreren her. takk for alle tips, alle sammen. For de forrige mnd tok jeg èn regning jeg fant, og alle kvitteringene for den mnd sammen. f.eks september eller noe, også stiftet jeg alt fra september i sammen i en bunke, huff...
Sol79 Skrevet 14. juli 2008 #7 Skrevet 14. juli 2008 Ikke stift sammen noe som ikke hører sammen, det er bare utrolig irriterende og tidkrevende å fjerne stiftene. Bruk heller plastlommer da.
Gjest May-Bee Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 Takk Sol79. Har gått til innkjøp av plaslommer nå
Gjest En annen regnskapsfører Skrevet 15. juli 2008 #9 Skrevet 15. juli 2008 Ikke stift sammen noe som ikke hører sammen, det er bare utrolig irriterende og tidkrevende å fjerne stiftene. Bruk heller plastlommer da. På den annen side er det ønskelig at man stifter sammen underdokumentasjon med bilaget og ikke bare bruker binderser. Det er veldig irriterende når små dokumenter som skal ligge sammen med bilaget (feks kassekvitteringer) plutselig detter ut av permen og man må bla gjennom hele permen for å finne hvor den hører hjemme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå