Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2008 #1 Skrevet 12. juli 2008 Hei! Jeg hørte noen snakke om at ved samlivsbrudd hvor en har barn, må en gå til samtale eller noe sånn i etterkant???? stemmer dette??? hvet at gifte folk må ett eller annet sånn, men er det tilfelle viss en bare har vært samboere også??? litt forvirret jeg:)
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2008 #2 Skrevet 12. juli 2008 Hvis dere har barn under 12 år, må dere møte til mekling på et familievernkontor for å få meklingsattest. Mekling er forsåvidt en samtale, men det dreier seg egentlig kun om å fastsette hvem som skal ha daglig omsorg, om hvordan samvær skal gjennomføres osv, og komme til enighet om dette.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 12. juli 2008 #3 Skrevet 12. juli 2008 Fra brosjyren om mekling for foreldre: Fra 1. januar 2007 må også samboere med barn under 16 år møte til mekling ved samlivsbrudd. Dette følger av banreloven. For å få rett til utvidet barnetrygd (barnetrygd for ett barn mer enn det faktiske barnetall) etter brudd mellom samboere, må du legge fram meklingsattest. Med andre ord så kan du nekte mekling, men vil da ikke få utvidet barnetrygd hvis du skal ha hovedomsorgen.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Jeg har nettopp vært i samme situasjon. Jeg opplevde meklingen som veldig positivt. Selv om vi stort sett var enige om det meste, var det greit å få litt praktiske råd angående deling av jul, påske, 17 mai osv. Vi syntes begge dette var så positivt at vi valgte å møte på mekling nr 2, ca 3 mnd etter første gang. Da tok vi opp hvordan det hadde gått siden sist, om avtalen hadde fungert osv. I tillegg tok vi opp det som hadde vært mer utfordrende, og til slutt ble det tatt opp hvordan en skulle introdusere nye partnere når den tid kom. Vi fikk også ny time 6 mnd etter. Der har jeg ikke vært enda, så jeg vet ikke helt hva som skal tas opp der. En har rett på 3 ganger etter samlivsbrudd. Første gang var vi i 2 timer, andre gang 1,5. Første gang gråt jeg absolutt hele tiden, men følte alikevel at det var godt å få diskutere vanskelige ting med en nøytral person med mye erfaring tilstede. Lykke til !!!
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 hvor fort etter et samlivsbrudd gjør en dette da??? kan en gjøre det etter ett år også?
Far til 2 Skrevet 13. juli 2008 #6 Skrevet 13. juli 2008 hvor fort etter et samlivsbrudd gjør en dette da??? kan en gjøre det etter ett år også? Slik reglene er idag skal dette gjøres før foreldrene flytter fra hverandre slik at samværsavtale for barnet kan signeres av begge parter.
Gjest Gjest_positiv_* Skrevet 14. juli 2008 #7 Skrevet 14. juli 2008 Slik reglene er idag skal dette gjøres før foreldrene flytter fra hverandre slik at samværsavtale for barnet kan signeres av begge parter. Vi gikk ikke til megling,og det var ingen problemer på trygdekontoret da jeg gikk dit for å få alenemor støtte.Men så hadde vi allerede ordnet samværs kontrakt og hadde med kopi,så de såg jo at vi ikke hadde noen problemer ang. samværet med barnet. Dette skjedde i des 06,og har ikke hørt noenting
Gjest Dalwhinnie Skrevet 14. juli 2008 #8 Skrevet 14. juli 2008 Vi gikk ikke til megling,og det var ingen problemer på trygdekontoret da jeg gikk dit for å få alenemor støtte.Men så hadde vi allerede ordnet samværs kontrakt og hadde med kopi,så de såg jo at vi ikke hadde noen problemer ang. samværet med barnet. Dette skjedde i des 06,og har ikke hørt noenting Var dere gift eller samboere? Hvis du leser sitatet mitt litt lengre oppe, så trådde denne regelen først i kraft for samboere 1. januar 2007.
Gjest Gjest_positiv_* Skrevet 14. juli 2008 #9 Skrevet 14. juli 2008 Var dere gift eller samboere? Hvis du leser sitatet mitt litt lengre oppe, så trådde denne regelen først i kraft for samboere 1. januar 2007. vi var samboere,bruddet skjedde i desember,midt i juletida,så ingenting ble gjort hos trygdekontoret før jan 07,så vet ikke om det hadde noe og si????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå