Gå til innhold

Har katten min orm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes katten min plutselig spiser mer enn vanlig, og lurer på om det kan være orm.. Hvilke andre symptomer bør jeg se etter? Han spiste gress også i dag, hvis det har noe å si. Er det bare å kjøpe en kur på apoteket eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han går ned i vekt, har matt og glansløs pels etc har han nok orm. Kan hende han bare har fått økt matlyst? :) men uansett så bør ormekur taes 1-2 ganger i året. fås kjøpt på apoteket

Skrevet

De fleste utekatter får mark/orm ganske ofte, så det er greit å gi en markkur med jevne mellomrom. Det får du kjøpt reseptfritt på apoteket og du bør variere mellom hvilken type du bruker siden parasittene fort blir resistente hvis du bruker den samme. Tar du en titt i endetarmsåpningen og/eller på avføringen til katten er det som regel ganske enkelt å se om den har mark/orm eller ikke. En katt som har hatt mark en stund får nedsatt almentillstand og dårligere pels.

At katten din spiser mye, kan imidlertid skyldes at katter er mer aktive en vanlig nå i de lyse sommernettene og derfor ganske enkelt har behov for mer næring. Både hunder og katter spiser for øvrig gress for å regulere fordøyelsen.

Skrevet

Takk for svar. Har tenkt på at det kan være det at han er mer aktiv når, ja. Ser ikke noen vektendring foreløpig, og pelsen har ikke vært fin på lenge (han er veldig gammel), men jeg bør vel kjøpe en kur for sikkerhets skyld.

Skrevet

Er du i tvil og han begynner å bli gammel, så kan det sikkert også være greit med en tur til veterinæren for en generell helsesjekk. Eldre dyr er mer sårbare enn unge og krever rett og slett litt mer oppfølging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...