Gjest matvrak Skrevet 12. juli 2008 #1 Skrevet 12. juli 2008 Lagde gulrotkake i dag etter oppskrift fra Arkana tror jeg. Den kalles gulrotkake med gourmetglasur. Men synes det var veldig lite deig?? Hadde deigen oppi en form på 24cm som det stod i oppskriften, og det ble bare så vidt et tynt lag. I oppskriften var det bare 2dl mel, 1dl olje, 2egg og 2dl sukker+krydder. Den er sikkert god på smak altså, skal smake på den straks, men bare lurer på om det er meningen at den skal være så lav? Har egentlig alfri laget gulrotkake før, så vet ikke om det er meningen at det skal være høye kaker?
LukaFrost Skrevet 12. juli 2008 #2 Skrevet 12. juli 2008 Du kan jo bare doble oppskriften neste gang du lager den. Det pleier å funke. Mitt problem mmed gulrotkake er at den ser kjempefin ut inni ovnen, men så faller den alltid sammen på midten. Whyyyy?
Gjest matvrak Skrevet 12. juli 2008 #3 Skrevet 12. juli 2008 Du kan jo bare doble oppskriften neste gang du lager den. Det pleier å funke. Mitt problem mmed gulrotkake er at den ser kjempefin ut inni ovnen, men så faller den alltid sammen på midten. Whyyyy? Ja jeg skal gjøre det, bare stusset over at oppskriften ga så lite deig. Når jeg stekte den nå, så blåste den seg opp på midten, og når jeg tok den ut så falt den sammen slik at den ble flat og fin.
Gjest matvrak Skrevet 12. juli 2008 #4 Skrevet 12. juli 2008 Må bare svare meg selv og si at den var kjempegod Men dobler oppskriften neste gang, så blir det litt mer kake i forhold til glasur(kjempegod glasur da, brukte kremosten til tine med mandaring og anannas, men har vel ikke godt av å spise bare glasur)
LukaFrost Skrevet 12. juli 2008 #5 Skrevet 12. juli 2008 Kan du komme med hele oppskriften på kaken? Jeg lurer på litt hva som er i glasuren siden den kalles gourmetglasur.
Gjest matvrak Skrevet 13. juli 2008 #6 Skrevet 13. juli 2008 Kan du komme med hele oppskriften på kaken? Jeg lurer på litt hva som er i glasuren siden den kalles gourmetglasur. Her er oppskriften. Jeg brukte ikke denne glasuren da, men det er vel standard glasuroppskrift? Gulrotkake med gourmetglasur 2 egg 2 dl sukker 2 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts vaniljesukker 1 ts kanel ½ ts revet muskat 1 ts kardemomme ½ ts ingefær 1 dl soyaolje 4 dl grovt revne gulrøtter 50 g naturell kremost 30 g mykt smør 1 ts vaniljesukker 2 dl melis Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter. Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.
Arkana Skrevet 13. juli 2008 #7 Skrevet 13. juli 2008 Om den er lav kommer vel egentlig an på hva du forventer. Den er ikke veldig høy (som de kakene du ser på Deli de Luca f.eks.), men den er ikke spesielt lav heller, helt vanlig kakestørrelse tenker jeg? Men det er selvsagt ingenting i veien for å doble oppskriften og øke steketiden litt, og det er jo smaken som er viktigst. Hvorfor kaken faller sammen hos deg vet jeg ikke, men som alle kakerører basert på eggedosis må du piske den tykk, og passe på å ikke røre for kraftig når du har i resten av ingrediensene.
LukaFrost Skrevet 13. juli 2008 #8 Skrevet 13. juli 2008 Tusen takk! Den må sikert prøves en gang. Ikke bare jeg i heimen som liker gulrotkake. :-) Ostekrem er definitivt best. Der er skikkelig nedtur å få gulrotkake med smørkrem.
Arkana Skrevet 13. juli 2008 #9 Skrevet 13. juli 2008 Ostekrem er definitivt best. Der er skikkelig nedtur å få gulrotkake med smørkrem. Eller enda verre: melisglasur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå