Gå til innhold

hva skal jeg lage av dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ja som dere sikkert skjønner har jeg en del bringebær, pluss rips, solbær, stikkelsbær og epler i tilegg har jeg en del urter som mynte, salvie, lavendel timian, luftløk, gressløk, estragon, rosmarin løpestikke, stevia, sitrongress, froskjellige typer basilikum osv... De siste årene har vi puttet bringebærene i frysereren, sammen med rips, eplene har blitt til eplekaker ( noen av de) mens resten faktisk har råtnet på stilk, urtene blir brukt om sommeren, men jeg vil jo gjerne ta vare på alt, men det er begrenset hvor mange ideer jeg har, ergo trenger jeg hjelp og ideer, og helst ting som ikke koster skjorta og som skal i fryserer ( der er det fullt). Jeg har noen ideer selv som frukt likør, det har jeg lagd før og det ble kjempegodt, noen frukt og krydder eddiker og oljer med urter, men jeg trenger flere

Så veldig fint om noen kan hjelpe meg!!!!! Tusen takk!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Heldiggris :) Lag syltetøy og geleer (veldig godt å bruke som smakstilsetning i sauser eller tilbehør til ulike kjøttretter), og evt saft av frukt og bær - noen av urtene kan du kanskje ha i når du lager gele også:) Det er egentlig ikke sååå mye jobb, resultatet blir bra, og det er veldig tilfredsstillende arbeid. Endel av bærene, de du ikke får laget noe av nå, kan du fryse ned som de er, evt med litt sukker eller røre dem, og bruke etter behov i løpet av vinteren. Det er jo også veldig godt med enkle bærsauser til forskjellige desserter, alt fra brownies og mørk sjokoladekake til is og panna cotta (jeg ble tipset om bringebærsaus med chili). For ikke å snakke om hjemmelagde sorbeter!

Endel av urtene kan du høste og fryse (selv om fryseren er full...), f eks ville jeg gjort det med løpstikke og gressløk, Andre kan tørkes og haes i mørke beholdere, f eks timian, estragon og rosmarin. Stevia er jeg usikker på hvordan du behandler, det samme med luftløk (den er jo veldig god fersk, og sikkert nokså lagringsdyktig?). Basilikum er ganske flyktig, så den ville jeg kanskje prøvd å fryse eller enda heller lage opp med endel tomatsaus f eks? Vi har ellers lagret epler over vinteren i en kjeller uten problem (riktignok passer de best i kokt eller stekt tilstand etter hvert), men det er typisk vinterepler da, noen typer er nok mer forgjengelige.

Gjest Gjest
Skrevet

Åh nam! Jeg ville som nevnt over her fryst ned alle bærene som ikke blir brukt, frys dem ned hele, noen med litt sukker, andre uten.

Det er perfekt å ta opp når du ønsker å lage en sunn og frisk smoothie, da slipper du å bruke knust is, fordi bærene er frosne.

Bland i litt banan og evt is hvis du vil ha en søtere og mer milkshake- aktig variant, kjempegodt!

En annen ting som er sååå godt, er å dyppe bringebær i smelta mørk sjokolade og servere som dessert alene eller som pynt på kaker eller som tilbehør til annen dessert, det er SÅ godt!

Gjest Gjest
Skrevet

hmm. takk for svar, men som jeg nevnte har jeg ikke plass i fryseren, det er en del av problemet. Jeg har en del ideer, men det er såpass mye at jeg rett og slett ikke kan lage syltetøy og saft av alt. Sukk. Jeg må innrømme at jeg får dårlig samvittighet når bærene råtner på buskene, selv om jeg plukker bær hver enest dag og safter og sylter alt jeg orker. Men vi er jo bare 2 stk og det er begrenset hvor mye vi får brukt også. Jeg trenger vel ideer til ting jeg kan lage som er greit å gi bort også. Og som sagt det kan ikke innom fryseren!!!

Skrevet

Er det ikke noen saftpresserier som tar imot frukt og bær? Og så får man saft/cider/gele tilbake.

Skrevet
Ja som dere sikkert skjønner har jeg en del bringebær, pluss rips, solbær, stikkelsbær og epler i tilegg har jeg en del urter som mynte, salvie, lavendel timian, luftløk, gressløk, estragon, rosmarin løpestikke, stevia, sitrongress, froskjellige typer basilikum osv... De siste årene har vi puttet bringebærene i frysereren, sammen med rips, eplene har blitt til eplekaker ( noen av de) mens resten faktisk har råtnet på stilk, urtene blir brukt om sommeren, men jeg vil jo gjerne ta vare på alt, men det er begrenset hvor mange ideer jeg har, ergo trenger jeg hjelp og ideer, og helst ting som ikke koster skjorta og som skal i fryserer ( der er det fullt). Jeg har noen ideer selv som frukt likør, det har jeg lagd før og det ble kjempegodt, noen frukt og krydder eddiker og oljer med urter, men jeg trenger flere

Så veldig fint om noen kan hjelpe meg!!!!! Tusen takk!!!

Mmm. Bringebærterte. Lag søt paibunn, trykk ut og forstek. Ha masse vaniljekrem i bunnen, legg på masse bringebær og stek. Serveres med is. Det går jo an å gi bort også? Lage flere i slengen. Den kan sikkert fryses også, men du har jo ikke plass :O(

Gjest Huldali
Skrevet

Hvis du er heldig å ha noen foreldre med stor fryser (slik som jeg er, hehe) kan du kanskje låne litt plass der og hente når du trenger påfyll i din egen fryser?

Spis dessert til middagen hver dag med bringebær, det er en måte å bli bruke den på.

Du kan ha bringebær på frokostblandingen din også, eller ha den i yoghurten.

Du er virkelig heldig som har så mye bringebær!

Skrevet

Bringebær er veldig godt i bakverk som pai, muffins og faktisk i sjokoladekake.

Hvis jeg hadde hatt så mye bringebær og liten plass i fryseren, ville jeg ha invitert venner og familie til å forsyne seg av buskene. Men det har du kanskje allerede gjort?

Kanskje det går an å lage vin av dem?

Skrevet

du kan godt sende bringebærene til meg i posten :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
du kan godt sende bringebærene til meg i posten :sjenert:

He he det skulle jeg gjerne gjort, i går plukket jeg 11 liter, og da det var kun det som var modent i går, sukk.... er nok en del liter til igjen, men fant ut at dersom jeg kjørte det gjennom juicepressa og koker det inn blir det veldig godt, men tar ikke stor plass....... og ja jeg har invitert fam og venner..... men det er ferietider og bringebæra veneter dessverre ikke til folk er hjemem igjen... sukk!!!

Men når det er sagt viljeg helelr ha for mye enn for lite va slike ting. er veldid hyggelig med hjemmelaget. men får som sagt dårlig samvittighet for at ikke alt blir brukt...

Skrevet

ingenting er så godt som nyrørt bringebærsylte :) nam nam nam

om du bor i nærheten kommer jeg omgående med :roser: og håper du vi bytte :) :) :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hva med å åpne opp for selvplukk, av andre, innimellom?

http://www.aktivioslo.no/baerplukking.php

Det er en gammel hage, og det vi har av busker pluss litt til ble plukket og solgt før i tiden, hadde sikkert ikke vært så dumt, men det er noe med at det liksom er for mye for oss, og for lite til å selge.... hmmmm. Det har ikke blitt stelt ordentlig på en del år,så det blir ikke så mye bær som det sikkert var den gangen... Har sett bilder av sirlige rader med null ugress mellom osv. nå er det riktignok bundet opp og vi klipper gresset mellom, men ikke noe luking.... så ja..... kan jo kanskje invitere en del naboer til å plukke da..... hmmmm

Skrevet

Smoothie! Moren min pleier å lage smoothie av masse bringebær, banan, eple og litt vaniljeis - supergodt og ganske sunt (isen er kanskje ikke så bra, men det er snakk om ganske lite... hvis ikke kan du bruke yoghurt, men det er ikke såå godt ;p)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...