Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte er du på biblioteket?

Hva bruker du biblioteket til? Låner du bare bøker? Pensumbøker, fagbøker eller skjønnlitteratur? Låner du kanskje også musikk? Eller filmer? Tegneserier? Lydbøker? Engelske bøker, eller norske? Eller kanskje andre språk? Hva med språkkurs?

Leser du i aviser og tidsskrifter på biblioteket? Bruker du oppslagsverk og andre "store og tunge" bøker på biblioteket? Søker du i databaser som er gratis tilgjengelige via bibliotekets pcer?

Søker du selv i katalogen for å finne ut om boka du vil låne er inne, eller spør du biblitekarene om hjelp? Ber du om å bli satt på venteliste om boken ikke er inne? Eller ber om fjernlån hvis de ikke har den i det hele tatt? Låner du en annen bok i steden, eller går du hjem uten bok?

Lever du tilbake bøkene i tide, eller får du ofte purregebyr? Fornyer du ofte lånte slik at du kan ha bøkene lenger uten å måtte betale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er på biblioteket et par ganger i måneden, og da oftest for å låne skjønnlitterære bøker. Har de ikke boka jeg ønsker å låne inne, bare venter jeg til de får den igjen. Jeg leser også en del aviser og tidsskrifter på biblioteket, og av og til låner jeg en dvd- film...Det er jo gratis å låne filmer på biblioteket. skulle jeg leie på en videokiosk, måtte jeg jo betalt minst 30-40 kr. Ja, biblioteket er godt å ha.

Skrevet

Er på biblioteket ca to ganger per måned - låner mest skjønnlitteratur - men også andre bøker - faglitteratur, og en sjelden gang video - kanskje mest om vi får besøk av noen med barn.

Er jeg i andre byer, går jeg gjerne på biblioteket og låner pc med internettilgang.

Leverer alltid i tide - men har somlet par ganger.

Gjest Starya
Skrevet

Jeg er på biblioteket flere ganger i uka, og styrer bare verre i hyllene. :lol:

Skrevet

Har ikke vært på biblioteket på leeenge jeg.

Men jeg har perioder da jeg er innom 1-4 ganger pr mnd.

Låner da både skjønnlitteratur og og fagbøker.. gjerne 4-5 stk om gangen.

Det hender også at jeg setter meg ned og leser litt her og der.

Men ofte så går denne trangen til å leseover etter en stund.. jeg glemmer plutselig å levere bøker og kutter ut hele greia.

Burde nok bruke biblioteket oftere. Det er jo ikke alt her i verden som er gratis heller :roll: .

Har dessuten en drøss med bøker i hylla som jeg ikke har lest ennå (har arvet MANGE bøker). Tror at jeg skal begynne med dem jeg.

Skrevet

I løpet av semesteret låner jeg kun pensumbøker og musikk, men i feriene er jeg flittig til stede og låner masse bøker! *gleder meg til snart å kunne lese skikkelige bøker igjen!*

Skrevet

Oj, har ikke vært på biblioteket siden jeg gjorde min siste skoleoppgave om 2. verdenskrig, tror jeg. Og det må ha vært rund 1992/1993.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har faktisk vært på biblioteket tre ganger den siste måneden. Jeg er så heldig å ha en nevø som elsker bøker og å bli lest for, og det er "tradisjon" at vi drar på biblioteket og på kafé når han er på besøk hos oss.

For egen del burde jeg nok også brukt biblioteket mer, det skal visstnok være bra for allmenndannelsen. Men det får vente til høsten setter inn, med enda mer regn enn hittil.

:ler:

Skrevet

Tidligere var jeg mye og ofte på biblioteket,jeg brukte internet (1 time gratis) og lånte filmer, bøker, både fagbøker og andre bøker. Gjerne en 4-5 i slengen.

Jeg har både søkt etter om boka er inne selv, eller søkt via PC, og er ikke boken inne ber jeg om å bli satt på venteliste. Evt fjernlån.

Jeg leverer alltid bøkene i tide.

Fornyer svært sjelden lånetiden så jeg kan låne bøkene lengre.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har et elsk/hat forhold til bibliotek:

Elsker offentlige bibliotek der man kan stikke seg vekk, låne pc, lese ukeblader, låne filmer, og selvfølgelig låne bøker om alt mulig rart! Skjønnliteratur låner jeg sjeldent (kjøper bøker), men låner andre ting (oppussingsbøker, hobbybøker, astrologi, etc etc)

Universitetsbiblioteket har jeg et litt anstrengt forhold til, har ventet for lenge på bøker som aldri kommer, fått litt for mange purringer på bøker jeg bare ikke kan levere fra meg.... uff.

Skrevet

Har alltid vært en trofast bibliotek-bruker, noe som sikkert har med at min mor pleide å ta med oss dit for å låne barnebøker. I dag låner jeg mest skjønnlitteratur, tar meg ikke råd til å kjøpe dem selv, hvis de da ikke er skikkelige gode. Pleide før også å lese diverse magasiner på biblioteket, men det har det blitt mindre av i det siste. Låner ofte reisehåndbøker i forbindelse med ferier.

Er kanskje innom biblioteket i snitt en-to ganger i måneden, men det varierer veldig. Har da ikke tatt med skole-biblioteket hvor jeg er oftere og hvor jeg låner og bruker mest faglitteratur.

Har nå flyttet til et nytt sted og her er faktisk biblioteket mye dårligere enn hvor jeg bodde før, dessverre.

ringblomst som savner det gode, gamle biblioteket sitt :cry:

Skrevet

Bibloteket har har vært uunnværlig sted for meg :blunke: Låner bøker, men setter meg ikke ned sammen med gjerrige pensjonister for å lese dagbladet :blunke:

Gjest Poirot
Skrevet

Etter 8 år med studier og flytting fra hjemstedet er jeg fint lite på biblioteket. Da jeg vokste opp var jeg der ca hver uke, leste uhorvelig mye.

Nå må jeg skaffe meg lånekort, og jeg vet ikke helt hvor nærmeste filial er engang. Så må man bli kjent på filialen. Og jeg mangler en god sofa/stol å sitte og lese i.

Derfor ser jeg masse på tv. Trist, mn sant. Skal skjerpe meg, for jeg elsker jo å lese! Gjerne til 3-4 om morgnen.

Gjest Zalomine
Skrevet

I oppveksten var biblioteket en gullgruve. Når vi skulle på sommerferie var jeg innom og plukker med meg 10-12 bøker, så jeg hadde å lese på veien.

Når jeg gikk på vgs så var jeg innom 2-4 ganger i uka, og lånte bøker, leste mange bøker i uka (mye tynne, nemlig tok de inn "kiosklitteratur" der, sånne serier der det komemr ny bok en gang i måneden. Det var svært populært, det er gjerne 17 stykker i venteliste på boka fra en måned eller to siden, og det til tross for at de har 3 eksemplarer. Jeg var såpass smart at jeg visste hvilken dag ei ny bok kom ut, og dermed var jeg tilstede den dagen, og dagen etter, og sjekka på systemet der om boka var kommet (sjekka hver dag til den kom) Så når den var kommet og registrert i systemet, så var den enda ikke kommet ned i lokalet, så jeg sa fra om at jeg ville låne den, at den VAR kommet, men bare ikke kommet ned enda. Da gikk noen og hentet den. Jeg leste den på en dag eller to og leverte den tilbake, og da var det MANGE i kø)

Etter at jeg ble student så ble det helt slutt på denne vanen. Biblioteket her tar ikke inn disse bøkene (i alle fall gjorde de ikke det da jeg sjekka) og jeg trivdes ikke så godt i lokalene heller. Dessuten, når jeg gikk på vgs så gikk jeg i matfriminuttet da, gikk på skole 5 minutters rask gange fra biblioteket jeg)

Nå har jeg ikke vært der på flere år dessverre.

Skrevet

Jeg er på biblioteket MINST en gang i uka nå i eksamensperioden.

Da låner jeg pensumbøker/fagbøker, osv...

Oppslagsverk blir også ofte brukt...

Jeg føler også jeg er blitt ganske flink til å søke etter bøkene selv, så jeg slipper å "mase" på bibliotekaren for hver eneste bok jeg skal ha...

Ellers så er jeg på biblioteket minst en gang i måneden, og låner skjønnlitteratur.

Jeg er veldig glad i å lese, så en bok/roman går unna på ca 2-3 dager (maks)

Dersom de ikke har de bøkene jeg vil ha, så stiller jeg meg på venteliste, eller fjernlån. Kjekke greier, egentlig.

Skrevet

hvor ofte jeg er på biblioteket er veldig variernede. sånn som nå har vi lånt mange lydbøker der, og det er veldig deilig og bare sette på en bok når man er sliten og ikke orker og lese selv. ellers låner jeg stort sett romaner. når jeg gikk på skolen var det også en del i bruk i forbindelse med prosjekter og sånn. vi hadde ikke internett da, så da var det ekstra greit med bibliotek.

Skrevet

jeg elsker biblioteket.

da jeg var liten gikk vi dit meg og pappa hver søndag og lånte haugevis med bøker. Dusenvis med krim til han og barne/ungdoms bøker til meg.

Senere lånte jeg alt mulig da jeg begynte på ungdomsskolen: filmer, filosofi, historie,psykologi og alt mulig skjønnlitteratur.

Og så satt jeg av og til og spilte sjakk med en onkel eller en venn/venninne. Og da jeg begynte å passe barn som fjortis tok jeg alltid dem innom og leste bøker til dem.

Nå sitter jeg og studerer eller låner Lær deg spansk, Lær deg Java eller diverse ting. Og tegneserier. Biblioteket her har masse tegneserier. Hurra!

Men har blitt bortskjemt da, og kjøper for det meste andre bøker, slik at jeg kan ha dem. Jeg er også slik at jeg leser en bok på 1-3 dager. Hvis ikke den er kjempebra da, fordi da klarer jeg ikke lese den ferdig. Må la den vare, så jeg leser andre bøker innimellom for å la den vare..

Jeg stiller meg på venteliste på nettet og får mail når bøkene er kommet.

Åååååh bøker er så dejlig!

Skrevet

Er ofte på biblioteket: les hver uke nesten, flere ganger. Men, ofte uten å låne pensum eller faglitteratur. Og når jeg låner, ja da er det igjen fag det går i. Og når jeg får purring, så er det vips ned på biblioteket og levere boka, eller så bruker man nettet og fornyer den.

Universitetsbiblioteket på Blindern er forresten verdt å se for de av dere som ikke har vært der. Flottere bibliotek har jeg aldri sett. Spesielt så må dere se veggen med de 1000 øyne. Den er kul ;)

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke er en like flittig bruker av biblioteket som jeg var tidligere. Men pensumlitteratur/fagbøker hender det at jeg låner. Jeg har en litt sær hobby, samler nemlig på bøker. Så alskens skjønnlitteratur, lyrikk og filosofi som jeg er glad i å lese, foretrekker jeg å kjøpe i bokhandel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...