Gå til innhold

Jack Russel Terrier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med Jack Russel Terrier? Syns de er UTROLIG SKJØNNE, og vurderer og skaffe meg en ;) Er det vanskelig å dressere de? Pris? Hvor lenge lever de? Hvordan fungerer de med katter og evt barn?

Setter pris på svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Dyrebeskyttelsen
Skrevet
Noen som har erfaring med Jack Russel Terrier? Syns de er UTROLIG SKJØNNE, og vurderer og skaffe meg en ;) Er det vanskelig å dressere de? Pris? Hvor lenge lever de? Hvordan fungerer de med katter og evt barn?

Setter pris på svar:)

JA, de er vanskelig å dressere. Og jeg blir så forbannet på alle som kjøper seg Jack Russel for tiden bare fordi den er så søøøøt i The Mask!

Man får ikke Milo inn i huset fordi den ser likedan ut!

En Terrier er en jakthund, en veldig oppvakt og sta en sådan.

For folk som ikke har bred erfaring med hund og vet hva de virkelig går til anbefales de IKKE!

Denne lille hunden krever mye av menneskelig oppmerksomhet, utendørs aktivitet, spenning og disiplin og en forståelse av deres jaktinstinkt

Her kan du lese positive og negative sider med Jack Russell:

http://home.no.net/libban/jrt_egenskaper.htm

Som veterinæren vår sa det:

Vet man hva man gjør kan man få en flott hund, vet man det ikke kan man få et virkelig monster!

Generelt sett vil jeg anbefale deg å styre unna jakt og gjeterhunder om du ikke driver med sauer, jakt eller agility.

Og ikke velg hund etter utseende men hvilke egenskaper som passer deg og din familie best! Noe annet er urettferdig mot hunden, den er tross alt avlet frem med visse egenskaper den må få bruke!

Gjest Gjest
Skrevet

Egentlig enig med "dyrebeskyttelsen" over her, det er en utrolig utfordring av en rase.. sjekk ut dansk-svensk gårdshund, de er noe "enklere" og like fine, ligner faktisk en del på JRT.. men er ikke like viltre har jeg hørt.. JRT anbefales kun til de som har stor erfaring med hund og trening!

Skrevet (endret)

Jeg har en JRT, og visste ikke hvor krevende den var før jeg opplevde det selv. En JRT lærer fort, men det går begge veier; den lærer både rett og galt fort. De trenger mye mosjon (både psykisk og fysisk) og en sterk og bestemt eier. Vi har en hannhund, og han har prøvd å ta over rollen som sjef i mange år. Da gjelder det å være bestemt og ikke la den ta overhånd.

De har utrolig sterkt jaktinnstinkt, mange bruker dem til jakt (er det de er avlet frem for). Vår JRT fanger mus.

Min JRT er veldig eiekjær, hengiven og tillitsfull ovenfor andre menneser (er nok fordi han er så selvsikker).

Vi har to katter, og det hender han løper etter dem.

Ang. pris så ligger de på 10.-12.000.

Endret av lillesky
  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_stine_*
Skrevet
JA, de er vanskelig å dressere. Og jeg blir så forbannet på alle som kjøper seg Jack Russel for tiden bare fordi den er så søøøøt i The Mask!

Man får ikke Milo inn i huset fordi den ser likedan ut!

En Terrier er en jakthund, en veldig oppvakt og sta en sådan.

For folk som ikke har bred erfaring med hund og vet hva de virkelig går til anbefales de IKKE!

Denne lille hunden krever mye av menneskelig oppmerksomhet, utendørs aktivitet, spenning og disiplin og en forståelse av deres jaktinstinkt

Her kan du lese positive og negative sider med Jack Russell:

http://home.no.net/libban/jrt_egenskaper.htm

Som veterinæren vår sa det:

Vet man hva man gjør kan man få en flott hund, vet man det ikke kan man få et virkelig monster!

Generelt sett vil jeg anbefale deg å styre unna jakt og gjeterhunder om du ikke driver med sauer, jakt eller agility.

Og ikke velg hund etter utseende men hvilke egenskaper som passer deg og din familie best! Noe annet er urettferdig mot hunden, den er tross alt avlet frem med visse egenskaper den må få bruke!

Jeg blir ganske forbanna på alle "hundeeksperter" som skal ha det til at du må være ekspert på hund ha hatt hund i en mannsalder for å kunne kjøpe en Jack Russel. De trenger fysisk aktivitet ja, men det gjør de aller fleste hunder. De trenger oppmerksomhet og disiplin, men det gjør da andre hunderraser også. Og man kjøper seg vel hund fordi man har tenkt å bruke mye tid sammen med den samme om det er en Jack russel el en labrador???Jeg og min samboer har en Jack Russel som vår første hund og det går helt fint.

Skrevet

Jack russell passer ikke som første hund!

men skal man da kjøpe en "lettere" rase, ha den i 12-15 år og så skaffe den rasen man vil ha??

Vær hundre prosen sikkert på at du ønsker deg nettopp denne rasen; det er alt for mange som ender opp som omplasseringshunder.

Les om rasen; det finnes bøker, nettsider o.l. Besøk utstillinger og konkuranser; snakk med hundeeiere.

Er svaret fortsatt ja anbefaler jeg deg å:

Les bøker om hverdagslydighet og oppdragelse, ta den me på ulike kurs, utnytt andre i hundemiljøets kunnskaper og gi hunden utfordringer.

Har selv en >Parson Russell Terrier; det er min første hund og han er rett å slett fantastisk; kunne ikke ønsket meg noe bedre :yvonne:

Skrevet
Jeg blir ganske forbanna på alle "hundeeksperter" som skal ha det til at du må være ekspert på hund ha hatt hund i en mannsalder for å kunne kjøpe en Jack Russel. De trenger fysisk aktivitet ja, men det gjør de aller fleste hunder. De trenger oppmerksomhet og disiplin, men det gjør da andre hunderraser også. Og man kjøper seg vel hund fordi man har tenkt å bruke mye tid sammen med den samme om det er en Jack russel el en labrador???Jeg og min samboer har en Jack Russel som vår første hund og det går helt fint.

ja jeg må si meg enig at den "hundeeksperten" som driver å kommer med all verden "kunskap" over her er litt sær. er det fordi du ikke helt har klart og lykkes med din jack russel? hvis du i såfall har lykkes med din hund hvorfor er du så kritisk over at andre har lyst til å prøve en jack russel? jeg mener, du høster som du sår. jobber man ikke nok md hunden sin blir den nok et monster ja, men hvis du er villig til å legge ned mange timer med arbeid og trening kan det umulig være så ille!

jeg sier jenter, løp å kjøp! Jack russel er en , ja! utrolig krevende hund men nå som du er informert om hvor krevende denne hunden er så sier jeg lykke til med ny hund:):)

Skrevet

Det er ikke noe problem å kjøpe en noe krevende rase som førstegangshund så lenge man er klar over at det ikke er en cavalier liksom. Hvis man tar den tiden som trengs til å sette seg grundig inn i rasen, gå på kurs, jobbe med hunden osv så ser ikke jeg noe problem med det.

Det finnes mange trinn på stigen over hvor krevende hunder er, og en JRT topper nok ikke denne selv om enkelte prøver å fremstille det slik. Er man imidlertid ute etter en turkompis som ikke kommer til å få så mye annet stimuli enn turer og ellers ligge på sofaen så velger man ikke JRT fordi man synes de er søte og kule. Når man skal velge rase bør man være ærlig med seg selv i forhold til hva man er villig til å bruke av tid, krefter og penger - og deretter velge rasen.

Skrevet
Det er ikke noe problem å kjøpe en noe krevende rase som førstegangshund så lenge man er klar over at det ikke er en cavalier liksom. Hvis man tar den tiden som trengs til å sette seg grundig inn i rasen, gå på kurs, jobbe med hunden osv så ser ikke jeg noe problem med det.

Det finnes mange trinn på stigen over hvor krevende hunder er, og en JRT topper nok ikke denne selv om enkelte prøver å fremstille det slik. Er man imidlertid ute etter en turkompis som ikke kommer til å få så mye annet stimuli enn turer og ellers ligge på sofaen så velger man ikke JRT fordi man synes de er søte og kule. Når man skal velge rase bør man være ærlig med seg selv i forhold til hva man er villig til å bruke av tid, krefter og penger - og deretter velge rasen.

jeg har et sprøsmal ang innlegget dit. du sier noe om penger. Er det dyrt og ha en jack russel?

Skrevet
jeg har et sprøsmal ang innlegget dit. du sier noe om penger. Er det dyrt og ha en jack russel?

Å ha hund er dyrt ganske enkelt..

Men JRT er en stri rase som man trenger å jobbe med. Er man uerfaren er det spesielt viktig å gå kurs for å lære hvordan man best kan jobbe med hunden. Kurs er dyre, vanligvis rundt et par tusen pr kurs. Kanskje takler man ikke helt hunden heller og må ha egne timer med instruktør - det koster.

En grei regel i forhold til å skaffe seg hund mener jeg er å tenke seg det verst tenkelige scenarioet - hvis man mener man takler det, så kjøp hund :)

Skrevet
Å ha hund er dyrt ganske enkelt..

Men JRT er en stri rase som man trenger å jobbe med. Er man uerfaren er det spesielt viktig å gå kurs for å lære hvordan man best kan jobbe med hunden. Kurs er dyre, vanligvis rundt et par tusen pr kurs. Kanskje takler man ikke helt hunden heller og må ha egne timer med instruktør - det koster.

En grei regel i forhold til å skaffe seg hund mener jeg er å tenke seg det verst tenkelige scenarioet - hvis man mener man takler det, så kjøp hund :)

okey. Tusen takk:) har du jack russel selv eller?

Skrevet

Vi har også JRT som første hund. Og jeg ante ikke at JRT'er var så vanskelige. Vi har en hannhund, og han begynte ikke å bli voksen før han bar 5 år. Nå er det heldigvis sjeldnere, men før så testet han rangstigen ofte, og det var slitsomt.

Man må være ganske bestemt med en JRT.

Skrevet
okey. Tusen takk:) har du jack russel selv eller?

Nei, men jeg kjenner flere som har det pluss at jeg har en rase som er av samme ulla.

Gjest Gjest_Petter_*
Skrevet

Vi har Jack Russell.

Dette er vår andre hund i tillegg til fuglehunder fra barndomshjem.

Forrige hund var en Alaska Malamute hanhund. Det er mulighens en av de mest krevende hundene å ha ift styrke, dominans og stahet.

Når det er sagt, så er det en grei hund med rett oppdragelse.

Vi har nå hatt en Jack Tispe i ett år.

For oss er dette en utrolig lett hund å håndtere. Ja, hun er søt, kosete, har mye personlighet. Samtidig er hun utrolig klok, lærevillig og etterhvert lydig.

Jeg har bred erfaring med hunder, og vil si at Jack Russell er en av de letteste hundene å ha.

Man skal ha med seg at, tross den lille størrelsen, så skal en Jack behandles meget bestemt. Det er en tøff rase som tåler mye. Som med alle hunder, så krever den en fast og konsekvent matmor og far.

Har man det med seg, vil hundeholdet stort sett by på positive stunder sammen med hunden.

Andre fordeler:

- Den er liten av størrelse, og lett å ha i hus.

- Den er tøff, og dermed trygg. Man møter sjelden en nervøs Jack.

- Den er klok og lærer fort.

- Den er avlet opp som en stødig og sterk jakthund, og er lite plaget av sykdom.

- Den er tolmodig og trygg sammen med barn.

- Den er tolmodig og trygg sammen med andre hunder.

- Pga sin størrelse utgjør den ingen fare for andre hunder eller barn. Du kan dermed slippe den løs nesten overalt.

- Den liker å ligge under dyna =)

Jeg synes også det er helt feil å snakke om at den første hunden skal være enkel. Skaffer man seg en hund, første andre eller tredje gang, skal man uansett alltid forberede seg godt. Snakke med andre hundeeiere, lese bøker og gå på valpekurs. Håndterer man ikke en hund, vil nok ikke den neste bli noe lettere. Jeg er d... lei av såkalte eksperter. Hundehold handler om å være konsekvent, bruke nok tid på hunden og gi den mye mosjon og kjærlighet.

Så kjære trådstarter. Ikke hør på de som advarer mot rasen...

Lykke til med valpekjøp.

Skrevet
*klippe*

Andre fordeler:

- Den er avlet opp som en stødig og sterk jakthund, og er lite plaget av sykdom.

- Pga sin størrelse utgjør den ingen fare for andre hunder eller barn. Du kan dermed slippe den løs nesten overalt.

*klippe*

Her finner jeg det på sin plass å kommentere litt. Ja, en god JRT skal være slik, men pga rasens økte popularitet begynner det å bli mye uvettig avl på rasen. Det første som lider under dette er som regel gemyttet. Pga dette er det spesielt viktig å hilse på foreldredyr og finne en oppdretter som vet hva h*n gjør. Økt popularitet er sjelden veldig positivt for en rase i et så lite land som Norge..

Gjest Gjest_Petter_*
Skrevet

Selvfølgelig.

Det er grunnleggende, og bør gjelde for alle hundekjøp.

Bli kjent med oppdretter, gjerne flere for å sammenligne. Kjøp aldri "bakgårds oppdrett". Selv om prisen er lav og valpene er søte.

Oppdretteren skal være en samarbeidspartner gjennom hele hundeholdet.

Utvanning og feil på hundene øker med popularitet.

Min personlige mening er: (nå støter jeg sikkert noen) brukshunder og jakthunder avles opp for å ivareta sunne egenskaper som trygghet, styrke, jaktinstinkt og rasestandard. Derfor er det kanskje en slik hund du skal velge....

På den andre siden har du hunder med "menneskehår", for mye hud, for korte snuter, for lange kropper, pusteproblemer og slitasjeskader.

Skrevet
Vi har Jack Russell.

Dette er vår andre hund i tillegg til fuglehunder fra barndomshjem.

Forrige hund var en Alaska Malamute hanhund. Det er mulighens en av de mest krevende hundene å ha ift styrke, dominans og stahet.

Når det er sagt, så er det en grei hund med rett oppdragelse.

Vi har nå hatt en Jack Tispe i ett år.

For oss er dette en utrolig lett hund å håndtere. Ja, hun er søt, kosete, har mye personlighet. Samtidig er hun utrolig klok, lærevillig og etterhvert lydig.

Jeg har bred erfaring med hunder, og vil si at Jack Russell er en av de letteste hundene å ha.

Man skal ha med seg at, tross den lille størrelsen, så skal en Jack behandles meget bestemt. Det er en tøff rase som tåler mye. Som med alle hunder, så krever den en fast og konsekvent matmor og far.

Har man det med seg, vil hundeholdet stort sett by på positive stunder sammen med hunden.

Andre fordeler:

Jeg synes også det er helt feil å snakke om at den første hunden skal være enkel. Skaffer man seg en hund, første andre eller tredje gang, skal man uansett alltid forberede seg godt. Snakke med andre hundeeiere, lese bøker og gå på valpekurs. Håndterer man ikke en hund, vil nok ikke den neste bli noe lettere. Jeg er d... lei av såkalte eksperter. Hundehold handler om å være konsekvent, bruke nok tid på hunden og gi den mye mosjon og kjærlighet.

Så kjære trådstarter. Ikke hør på de som advarer mot rasen...

Lykke til med valpekjøp.

Tusen takk:) Endelig en med et realistisk syn på hunden og valpekjøp! Nå gleder jeg meg til jeg får valpen min, å kan begynne å jobbe med den:)

Driver du med no agility? har du noen tips om hvordan jeg burte begynne å oppdra den lille skjønne?

Skrevet
Driver du med no agility? har du noen tips om hvordan jeg burte begynne å oppdra den lille skjønne?

Det første du bør gjøre er å melde dere på valpekurs. Det du da må være klar over er at de forskjellige kursarrangørene har forskjellig treningsfilosofi, så sjekk hva denne er, og gå hos den arrangøren som du tror du vil trives med. Her får du opplæring i hvordan du skal trene hunden og andre generelle ting om hundehold.

Når det gjelder agility arrangeres det også kurs. Disse er ganske populære så meld på i god tid. Du bør ikke begynne med det før hunden er fullt utvokst uansett, det vil si når den er nærmere året. Dette på grunn av belastningen på ledd agility medfører (da med tanke på hopp).

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Petter_*
Skrevet

Gjest 10:13 -

Ja, det finnes flere kurs for agility.

Allikevel skal du ikke tenke så mye på det nå. Agility er en hundesport, og hunden din skal gjennom mye før du kan starte med det.

Som det sies over her, bør den ihvertfall være ferdig utvokst.

I mellomtiden bør du gå et grunnleggende valpekurs.

Her finnes det mange forskjellige retninger.

Personlig mener jeg klikkertrening er den formen som er lettes å "legge på hyllen".

Det er en effektiv og positiv form for trening, men mange har en tendens til å legge igjen klikkeren hjemme etter kort tid. Dette bestemmer du jo selvfølgelig selv.

Husk bare å bruke masse tid med hunden din, gi den gode rutiner og konsekvente rammen. Jobb med hverdagslydighet og variert mosjon, og så kan du vurdere agility om 1,5 - 2 år.

Lykke Til =)

• 2 uker senere...
Gjest Bekymret
Skrevet

Jeg har en søster som for et år siden jobbet i stall i Danmark, og fikk en JRT. Nå er det mulig den ikke er helt renraset, men litt svensk-dansk gårdshund i årene. Etter mye stall liv der ble det et halvt år i Norge også.

Men nå jobber hun ikke lenger i stall, og hun har tatt på seg en ny krevende jobb, der hunden naturligvis ikke er med.

Om morgenen kan hun ta fem minutter ute med hunden, før han må være inne til hun kommer hjem fra jobb.(8 timer eller mer)Er hun sliten da setter hun han bare i bånd ute en stund...kan faktisk stå i et par timer.

Jeg må si at selv om jeg ikke har mye erfaring med hunder og de forskjellige rasene, er jeg en smule bekymret for han. Dette kan ikke være bra? Vil ha litt svart på hvitt, og har sjekket nettsider for begge nevnte raser, men det hadde vært godt med noen responser på dette her også. Det er ikke lett å være søster og tre dette ned over hodet på lillesøster, men har jeg noe å slå i bordet med så kanskje hun tar seg sammen.

Håper på svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...