Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke guideserie liker du best?

Er det sånn at det er en serie du liker best, eks Lonley Planet eller Footprints? Eller synes du at de fleste er gode på hver sine ting? Noen på storbyer, noen på land? Noen på "famileferie", noen på backpacking? Eller er alt forskjellig fra sted til sted hos de fleste?

Bruker du å kjøpe/låne en reiseguide om stedet du/dere skal til, og så lese denne grundig? Eller får du tak flere og blar litt i begge/alle? Ser dere i dem sammen (hvis dere er flere som skal dra), eller er et bare en av dere som setter seg inn i tingene? Og tar dere alltid med guiden på turen?

Har du lest en reiseguide som du syntes "guidet deg helt på jordet"? Eller en som virkelig var kjempebra og gjorde at reisen ble mye bedre enn hva den ellers ville blitt?

Kort sagt, jeg vil gjerne høre litt om deres forhold til reiseguider!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studenten ringblomst, pleier å låne flere reisehåndbøker på biblioteket, og så plukket ut de(n) som er mest hensiktsmessig. På byferie pleier det ofte å være de tynne som blir med i kofferten, kjøper heller avis/blader om hva som skjer når jeg kommer dit. Men det hender også at jeg kun leser i dem her hjemme, men tar dem ikke med på selve turen.

Ellers liker jeg ganske godt Gyldendals store hvite reisehåndbøker, da de fungerer ypperlig som turguide i feks kjente bygninger/steder ol. Ulempen med Gyldendal sin er at den er ganske tung. Har også sett en del i andre reisehåndbøker som Aschehoug sølvfarvede guider som jeg tror først og fremst er en storbyguide, hvis jeg husker riktig.

ringblomst

Skrevet

Ellers liker jeg ganske godt Gyldendals store hvite reisehåndbøker, da de fungerer ypperlig som turguide i feks kjente bygninger/steder ol.

Jaaa!

:enig_animasjon: :enig_animasjon: :enig_animasjon:

Min favoritt-reisehåndbok, uansett sted jeg har vært.

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Jeg har stort sett holdt meg til Lonely Planet, men tror faktisk det finnes bedre bøker... Pleier å kikke litt i bøkene for å se hva de har med av de tingene jeg er mest interessert i før jeg kjøper. Når det gjelder litt dypere info om severdigheter er Lonely Planet dårlig, men de er gode på overnatting og hvordan man best kommer seg fra A til B. Lonely planet er tilpasset backpackere, som vanlig turist ville jeg nok velge en annen bok tror jeg.

Skrevet

Liker best Gyldendals hvite... med massssse informasjon .. leser både før og under turen. Her står omtrent "alt" om de forskjellige severdighetene. .. og finnes ikke boken om den byen du ønsker på norsk.. kan den helt sikkes skaffes på engelsk

Skrevet

Er veldig fan av Eyewitness travelguide jeg. Masse fine bilder. Har bare to stykker; London og Hawaii, men kommer nok til å kjøpe fler av de ja. :D

Gjest Étoile
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe Lonely Planet eller Rough Guide, de pleier å være fine til mitt bruk... Anbefalingene om steder å bo og restauranter er vanligvis bra, og så har de mange artige facts etc. De er også god underholdning på flyturen eller hva jeg nå reiser med.

Reiseguider kjøper jeg vanligvis på forhånd og forbereder meg litt deretter, og så er de selvfølgelig med på turen.

Dårligste reiseguiden jeg har kjøpt noensinne er en grønn en. Michelin guide eller noe sånnt tror jeg det var, om Irland. Den passer nok best for bilturister, og det var ikke vi på den aktuelle turen...

Skrevet

Jeg synes også Gyldendal sine er veldig bra. Gøy med masse bilder!!!! :D

Bodde i Barcelona sist semester og da hadde jeg også en som het"gatelangs i Barcelona". Veldig greit med masse kart, de brukte jeg MYE, men det som står skrevet i disse ga oss mer latter enn gode råd.... :hoho: Skikkelig talentløst...........!

Gjest gurimalla
Skrevet

Lonly Planet eller Rough Guide her også. Disse bøkene er gode til kort informasjon og til å finne frem på ukjente steder. Hvis man vil ha mer utfyllende informasjon om landet man skal til bør man finne andre bøker i tillegg.

Jeg har god erfaring med de rådene du kan få på Nomaden i Oslo, de vet mye om hvilke håndbøker som er best i forskjellige land og til hvilket bruk.

Skrevet

Vi var et gjeng studenter som bodde i Athen i to måneder for et par år siden. Selvfølgelig hadde alle kjøpt hver sine forskjellige reisehåndbøker, og alle ble flittig brukt. Det som var fellestrekket var at _alle_ inneholdt feil!!! Både småfeil, priseksempler som var helt utdaterte, men også grovere feil. Virka generellt som om de som hadde lagd bøkene var for lite grundige. Er jo bedre å ikke si noe enn å si noe som er feil spør du meg... På historiebolker og beskrivelser av severdigheter var de fleste OK, men det var selvfølgelig forskjell på hvor grundige de var.

Jeg har pleid å kjøpe Lonley Planet, men har nok på følelsen av at det må finnes noe bedre der ute. Den beste guiden er ofte den du får gratis på turistkontoret når du kommer frem til stedet, og et godt kart er nesten viktigere enn en guide. Kjøper ofte reisehåndboken på Gardemoen, mellomlander jo alltid der siden jeg bor i Tromsø. Før reisen bruker jeg internett mye. Der er informasjonen ofte bedre oppdatert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...