Gå til innhold

Jordbærkake

Anbefalte innlegg

Gjest Søtsugen
Skrevet

I hjemmet forrige uke (eller uken før det) sto det flere oppskrifter på kaker med jordbær...

En av kakene jeg hadde lyst til å prøve var en jordbærkake med revet kransekakemasse på toppen, men hun som hadde bladet glemte å rive ut oppskriften til meg før hun kastet bladet... :(

Er det noen som har bladet, eller som har spart på denne oppskriften hadde jeg vært veldig glad.

:)

Skrevet

Er to oppskrifter i bladet som har kransekakemasse. Så her får du begge to.

Jordbærmazariner.

Oppskrifta gir 14 kaker.

Mørdeig:

3 dl hvetemel

2 ss sukker

150 g smør

2 eggeplommer

Fyll:

150 g kransekakedeig

1 egg

1/2 liter jordbær

Smuldre mel, sukker og smør sammen til en grynete masse. Tilsett eggeplommene og arbeid deigen sammen til den får en glatt konsistens. (Dette kan også gjøres i food prosessor) La deigen hvile kaldt i 30 min.

Riv kransekakemassen grovt. Visp inn egget i den revne kransekakemassen.

Trykk deigen ut i godt smurte mazarinformer/sandkakeformer og fyll dem halvfylle med kransekakemassen. Del jordbærene i to og legg på noen i hver form. Stek kakene på nederste rille ved 175 grader i 20 min.

Avkjøles på rist.

Serveres nystekte. Pynt gjerne med noen friske, fine jordbær på toppen.

Eller kanskje det er denne:

Jordbærkake

2 egg

2 dl sukker

75 g smør

1 dl melk

3 dl hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

1/2 liter jordbær

150 g kransekakemasse

Visp egg og sukker til eggedosis. Smelt smøret og avkjøl det litt før det has i eggedosisen sammen med siktet hvetemel, bakepulver og melk. Hell røren i en smurt springform, 24 cm i diameter.

Del jordbærene i mindre biter og legg dem oppå røren. Riv kransekakemassen og dryss den over jordbærene.

Stek kaken ved 175 grader på nederste rille i 35 min.

Avkjøl kaken på rist.

Pynt gjerne kaken med friske jordbær før servering.

Gjest Søtsugen
Skrevet

Tusen takk Gyda, nå ble jeg veldig glad! :)

Det var jordbærkaken jeg tenkte på, men skal nok ikke se bort i fra at jeg prøver Mazarinene også. ;)

Hilsen Søtsugen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...