Gjest Søtsugen Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 I hjemmet forrige uke (eller uken før det) sto det flere oppskrifter på kaker med jordbær... En av kakene jeg hadde lyst til å prøve var en jordbærkake med revet kransekakemasse på toppen, men hun som hadde bladet glemte å rive ut oppskriften til meg før hun kastet bladet... Er det noen som har bladet, eller som har spart på denne oppskriften hadde jeg vært veldig glad.
Gyda Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 Er to oppskrifter i bladet som har kransekakemasse. Så her får du begge to. Jordbærmazariner. Oppskrifta gir 14 kaker. Mørdeig: 3 dl hvetemel 2 ss sukker 150 g smør 2 eggeplommer Fyll: 150 g kransekakedeig 1 egg 1/2 liter jordbær Smuldre mel, sukker og smør sammen til en grynete masse. Tilsett eggeplommene og arbeid deigen sammen til den får en glatt konsistens. (Dette kan også gjøres i food prosessor) La deigen hvile kaldt i 30 min. Riv kransekakemassen grovt. Visp inn egget i den revne kransekakemassen. Trykk deigen ut i godt smurte mazarinformer/sandkakeformer og fyll dem halvfylle med kransekakemassen. Del jordbærene i to og legg på noen i hver form. Stek kakene på nederste rille ved 175 grader i 20 min. Avkjøles på rist. Serveres nystekte. Pynt gjerne med noen friske, fine jordbær på toppen. Eller kanskje det er denne: Jordbærkake 2 egg 2 dl sukker 75 g smør 1 dl melk 3 dl hvetemel 1 1/2 ts bakepulver 1/2 liter jordbær 150 g kransekakemasse Visp egg og sukker til eggedosis. Smelt smøret og avkjøl det litt før det has i eggedosisen sammen med siktet hvetemel, bakepulver og melk. Hell røren i en smurt springform, 24 cm i diameter. Del jordbærene i mindre biter og legg dem oppå røren. Riv kransekakemassen og dryss den over jordbærene. Stek kaken ved 175 grader på nederste rille i 35 min. Avkjøl kaken på rist. Pynt gjerne kaken med friske jordbær før servering.
Gjest Søtsugen Skrevet 12. juli 2008 #3 Skrevet 12. juli 2008 Tusen takk Gyda, nå ble jeg veldig glad! Det var jordbærkaken jeg tenkte på, men skal nok ikke se bort i fra at jeg prøver Mazarinene også. Hilsen Søtsugen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå