lille_lam Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Hei, lurer på om noen her kan hjelpe meg med noen spørsmål evnt. linker til gode sider? Hvis jeg har kjøpt en selveier leilighet og vil gi den til min datter, hvilke regler er det som gjelder? Kan hun bare ta over den og betale husleie? Eller må jeg eller hun skatte av den?
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2008 #2 Skrevet 12. juli 2008 mottaker må betale gave/arveavgift. for satsene, se på skatteetatens sider, det er antatt markedsverdi man betaler gaveavgift av. datteren din vil da få inngangsverdien ved overføringstidspunktet (markedsverdien leiligheten har). det skattes da ikke av ev verdistigningen fra du kjøpte leil og til overføringstidspunkt. hvis datteren din selger leiligheten hun har fått innen ett år, vil du som giver måtte skatte av ev verdistigning som fant sted fra du kjøpte leil og til overføringstidspunkt. det er også viktig at dere lager gavebrev mellom deg og datteren. det er store beløp det er snakk om, og jeg vil anbefale å ta kontakt med en advokat. hvis det oppstår problemer, feks at skattekontoret bestemmer seg for å se nærmere på saken er det viktig å ha alt av avtaler skriftlig. det er i slike saker viktigere å være føre var og heller betale noen tusenlapper til advokat enn å risikere å gå på en skikkelig smell i etterkant.
lille_lam Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2008 mottaker må betale gave/arveavgift. for satsene, se på skatteetatens sider, det er antatt markedsverdi man betaler gaveavgift av. datteren din vil da få inngangsverdien ved overføringstidspunktet (markedsverdien leiligheten har). det skattes da ikke av ev verdistigningen fra du kjøpte leil og til overføringstidspunkt. hvis datteren din selger leiligheten hun har fått innen ett år, vil du som giver måtte skatte av ev verdistigning som fant sted fra du kjøpte leil og til overføringstidspunkt. det er også viktig at dere lager gavebrev mellom deg og datteren. det er store beløp det er snakk om, og jeg vil anbefale å ta kontakt med en advokat. hvis det oppstår problemer, feks at skattekontoret bestemmer seg for å se nærmere på saken er det viktig å ha alt av avtaler skriftlig. det er i slike saker viktigere å være føre var og heller betale noen tusenlapper til advokat enn å risikere å gå på en skikkelig smell i etterkant. Tusen takk for tilbakemeldingen Det er mye som må passe på i slike tilfeller ja. Og som du sier vikitgere å være føre var. Skal snakke med skattekontoret til uka så blir jeg litt klokere på dette.
Gjest New Dawn Skrevet 12. juli 2008 #4 Skrevet 12. juli 2008 Tusen takk for tilbakemeldingen Det er mye som må passe på i slike tilfeller ja. Og som du sier vikitgere å være føre var. Skal snakke med skattekontoret til uka så blir jeg litt klokere på dette. Ja, snakk med spesialister om dette. Vi ble ihvertfall advart mot å gjøre det slik med vårt eldstebarn. Så vi fant ut at det beste var at h*n kjøpte leiligheten selv - men at vi hjelper til med betalingen. Det er masse som kommer inn i bildet om du gjør det slik du skisserte over her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå