Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Jeg har en svigermor som er EKSTREMT rotete av seg. Altså når det gjelder husarbeid. Vi kan nesten ikke ha barna våre der oppe (en av dem er har astma/allergi, inkludert meg selv). Det flyter rett og slett av rot og møkk hos henne, og det har det gjort siden jeg traff samboer for 8 år siden. Hun bor alene og jobber bare 60 %, så hun har all verdens med tid til å vaske litt, men hun gidder bare ikke. Det ligger tomflasker strødd utover både kjøkken og stuegulv, blader og aviser, hybelkaniner, gamle tyggiser (som er spist på), matrester osv...søppla flyter over og oppvasken har sikker stått der nå siden julemiddagen (overdriver nesten ikke heller). Klær og håndklær henger over hver stol i huset og gardinene henger på halv åtte i vinduene. Vet ikke hvor mange ganger vi har tilbydd oss å hjelpe henne å vaske, men hun sier det er ikke så nøye. Barna kan faktisk ikke leke på gulvet hos henne pga møkket og jeg blir selv dårlig av å være der. Samboer sier at hun alltid har vært sånn. Når han gikk på barneskolen fikk han ikke lov til å ha barneselskap fordi hun synes det ble for rotete til å ha besøk, men gidda ikke å rydde først Synes dette hørtes horribelt ut jeg... Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, kjenner bare jeg blir så frustrert over den dama...
Gjest Purple Haze Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 Er hun psykisk syk? Det var det første som slo meg da jeg leste dette. Mennesker med psykiske lidelser av ulik art, har ofte problemer med slike ting. At hun avslår hjelp fra dere, bunner sikkert i at hun syns dette er flaut fra før, og det vil bare bli verre hvis dere skal rote i hennes møkk.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #3 Skrevet 11. juli 2008 Er hun psykisk syk? Det var det første som slo meg da jeg leste dette. Mennesker med psykiske lidelser av ulik art, har ofte problemer med slike ting. At hun avslår hjelp fra dere, bunner sikkert i at hun syns dette er flaut fra før, og det vil bare bli verre hvis dere skal rote i hennes møkk. Jepp, det har jo vært ørten program om emnet på bl.a Oprahshow. Det ligger nok dypere enn at man er ekstremt rotete. Det samme med Ekstrem rengjøring. Noen av de som var med så man slet på et eller annet vis. Hvis mannen din ikke aner noe om at mamman sliter psykisk, så skjuler hun det godt må jeg si.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #4 Skrevet 11. juli 2008 Dette dreie seg om mer enn latskap eller at hun er giddeløs. Hvis folk la ting står til miljøet rundt seg er ikke lenger hygenisk, da er det et problem som kan har nok en psykisk lidelse med å gjøre synes jeg. Det er noe som heter "Hoarding" eller "Compulsive Hoarding". Riktignok hadde Oprah dette som tema ikke så lenge siden. Det kan være ekstremt vanskelig å får hjelp for som regel synes de som "hoarder" at det er ingenting, ikke viktig eller at de vil ikke har folk blande seg for de har en sterk emosjonelt tilhørighet til eiendelene. Det som var interessert med programmet var at disse mennesker var perfektjonister og ville faktisk har det ekstremt ryddig rundt seg. Problemet var at med en gang det kommet rot, følte de seg hjelpeløs i mens rote vokste på seg. Hvis hun har hatt det slik i mange år kan det godt være hun har noe form for dette, for hadde det vært depresjon så hadde hun antagalevis perioder der ting var rent og hun hadde evne å kaste ting. Høres ikke ut som det er veldig mye du kan gjøre direkte. Mannen din må nok bli den som evt. prøve å skaffe hjelp for henne om hennes liv er påvirket på grunn av dette. Bare dere kan avgjøre hvor alvorlig det faktisk er.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2008 #5 Skrevet 12. juli 2008 Kanskje det ville være lurt av mannen din å ta en skikkelig prat med moren og forklare at det er problematisk for dere å ha barna hos henne hvis det er så mye søppel der, og prøve å finne ut om hun kan tenke seg å ta i mot hjelp for å få orden på dette, enten gjennom dere, eller ved proff hjelp. Det høres ut som hun trenger proff hjelp. Samtidig er det nok viktig å vise henne at dere setter pris på henne, og gjerne vil være sammen med henne, men at det er dette rotet som gjør det vanskelig å komme på besøk. Regner med dere heller inviterer henne hjem til dere for å slippe unna problemet. Dette forutsetter selvsagt at hun faktisk har et hjem som er unormalt skittent og nærmest helsefarlig, slik det høres ut som det er. Samtidig er det jo viktig at man tenker gjennom hvor alvorlig dette er, vi har jo alle ulik toleranse for hvor ryddig og rent vi ønsker å ha det rundt oss. Dette er jo et ganske personlig tema å ta opp, og det er jo viktig at det ikke ødelegger forholdet. Dersom dere bare trekker dere unna ødelegger jo desverre det også forholdet, så jeg håper dere får gjort noe med dette.
Gina T Skrevet 14. juli 2008 #6 Skrevet 14. juli 2008 meld henne på ekstrem rengjøring !! neida.. bare der første som slo meg er litt useriøs idag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå