Gå til innhold

Er barnet ditt rasist?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Flott tiltak! Det er synd at norske foreldre ikke er like oppmerksomme på all rasismen.

Selvsagt burde småbarn irettesettes dersom de ikke liker fremmede kulturer og folk med annen farge.

Er det mange her inne som har barn med rasistiske holdninger?

Endret av Skya
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rasistiske holdninger omfatter blant annet at barna synes ikke-europeisk mat er ekkelt, og sier "blæh" når de får det servert.

Jeg var tydeligvis rasist når jeg var liten. Jeg sa æsj og blæ til det meste av utenlandsk mat.

Tåpelig, for jeg var slett ikke rasist, jeg var bare ikke glad i krydder. Dette er direkte overdrevet, er det. Virker som om de har for mange rasist-merkelapper igjen, og prøver å bli kvitt dem ved å gi det til ungene.

Skrevet (endret)
Jeg var tydeligvis rasist når jeg var liten. Jeg sa æsj og blæ til det meste av utenlandsk mat.

Tåpelig, for jeg var slett ikke rasist, jeg var bare ikke glad i krydder. Dette er direkte overdrevet, er det. Virker som om de har for mange rasist-merkelapper igjen, og prøver å bli kvitt dem ved å gi det til ungene.

Hvis du mener at all fremmedkulturell mat inneholder mye krydder, så er det i så fall en grov overforenkling. Selvsagt finnes det fremmedkulturell mat uten krydder også. Når man lager mat er forsåvidt mengden krydder noe man bestemmer selv.

Det er tydelig at du var rasist når du var liten ja, når du var så skeptisk til den fremmede maten. Håper du er bedre nå.

Endret av Nillepille
Skrevet

Da min sønn var mindre, hadde han ikke møtt mange barn med mørk hud. Da han begynte i barnehagen synes han det var rart og litt ekkelt med de som var mørke.

Jeg tror det bare var uvant for ham. Jeg har alltid lagt vekt på toleranse for alle mennesker, uavhengig av rase, så han hadde det ikke ifra meg.

Nå har han bestevenner som har mørk hud, og har ingenting imot det, så det var nok bare en fase :)

Skrevet (endret)

Rent bortsett fra at Nillepilles link denne gangen også går til en radikalt nasjonalistisk nettsted, som jeg vet vrir og vender på ting slik at det høres mest mulig sykt ut og går ut fra at det som står der slett ikke er objektiv informasjon, så vil jeg bare si at det er helt vanlig at barn er skeptisk til uvante ting.

Ellers syner jeg at det hadde vært fint om Nillepille kunne finne infoen sin fra nettsteder som ikke er høyreekstreme. For de andre som lurer på hvorfor jeg sier noe slikt er det bare å gå inn på "historie" eller f.eks. "rednazzer" på dette nettstedet.

Endret av absinthia
Skrevet

Nillepille: Nei, jeg mener ikke at all fremmedkulturell mat var full i krydder, men den vanligste fremmedkulturelle maten vi har i Norge (utenom pizza, vil jeg tro) er jo ting som taco, og det inneholder store mengder krydder, om man ikke lager sin egen versjon. Ingen av mine foreldre er utdannet kokk, og kan stort sett gode gammeldagse fiskeretter og lignende, så det ble lite med egne versjoner. Jeg presterte fint å si æsj til da all fremmedkulturell mat (ca), uten at det hadde noe som helst med kulturen det kom fra. Hvor mange treåringer spør hvilken kultur maten de blir servert kommer fra? oO

Skrevet

Nei, la oss bekjempe rasisme ved heller å fokusere på hvor grusomme alle muslimer og utlendinger er.

Gjest Gjest
Skrevet

Er litt vanskelig å bekjempe rasisme blant skolebarn, når man blir stemplet som rasist med en gang man klager til utenlandske foreldre fordi barna deres plager mitt. Slutt å stemple folk som rasister fordi de har en knute på tråden med en vilkårlig fremmedkulturell og still samme krav til fremmedkulturelle som til andre, så går nok det meste av seg selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Rasistiske holdninger omfatter blant annet at barna synes ikke-europeisk mat er ekkelt, og sier "blæh" når de får det servert.

Jeg er enig at rasisme må bekjempes, men rasisme går da ikke på mat, eller? Og dette er jo snakk om små barn i tilegg.

Gjest Gjest_Rona_*
Skrevet

Rasisme i dag er jo så mange ting, så at man har rasistiske unger skal man ikke se bort ifra.

Det finnes vel intet begrep som er mer utvannet og meningsløst enn begrepet rasisme.

Gjest Gjest
Skrevet
Er litt vanskelig å bekjempe rasisme blant skolebarn, når man blir stemplet som rasist med en gang man klager til utenlandske foreldre fordi barna deres plager mitt. Slutt å stemple folk som rasister fordi de har en knute på tråden med en vilkårlig fremmedkulturell og still samme krav til fremmedkulturelle som til andre, så går nok det meste av seg selv.

Jeg er helt enig i at vi må skille mellom rasisme og konflikter på individuell plan. Dessverre møter jeg mange som har problemer med en utenlandsk familie og som presterer å komme med utsagn som "man kan ikke vente annet av sånne som dem" (dvs. folk fra den kulturen) eller " det er bare problemer med folk fra xxx." Det er viktig at alle parter klarer å la være å generalisere.

Litt utenom: det er også viktig å ikke være redd for å forklare hva rasisme er om man blir kalt rasist, spesielt av barn. Jeg har oppdaget at noen mørke barn har funnet ut at mange skremmes av å bli kalt rasist, og bruker det i konflikter. ("Er du rasist?!")

Gjest Purple Haze
Skrevet

Den første gangen min eldste sønn så en afrikaner, sa han: Mamma, er det et troll? Var det rasistisk? Huttetu, jeg gremmes ved tanken på at min da 3 år gamle sønn kom med slike uttalelser.

Eier han ikke folkeskikk, oppdragelse eller normal høflighet...? For en mor han må ha.

Nei, vent litt....vennekretsen består av omtrent 75 % utenlandske barn, så da er han sikkert ikke rasist likevel. Puh, da kan jeg sove godt i natt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er helt enig i at vi må skille mellom rasisme og konflikter på individuell plan. Dessverre møter jeg mange som har problemer med en utenlandsk familie og som presterer å komme med utsagn som "man kan ikke vente annet av sånne som dem" (dvs. folk fra den kulturen) eller " det er bare problemer med folk fra xxx." Det er viktig at alle parter klarer å la være å generalisere.

Ja, men det er kun vi etniske nordmenn som får så hatten passer om vi generaliserer. Det går ALDRI andre veien, da er det helt greit liksom. Så lenge det er sånn, vil rasisme aldri bli bekjempet. Jeg måtte ta barnet mitt ut av skolen og la h*n begynne på en skole hvor etnisk norsk ikke er i minoritet fordi to av barna der (tilfeldigvis av fremmedkulturell bakgrunn) plaget h*n daglig, ergo var jeg rasist i følge lærere og foreldre på den gamle skolen. Før h*n begynte på skolen så jeg utelukkende positivt på at h*n skulle gå på en skole med så mange fremmedkulturelle. Jeg prøvde å ta opp plagingen på en ordentlig måte med både foreldre og skole, og ble møtt med at jeg var rasist fordi jeg ikke ville tillate plagingen. Med den enveiskjøringen kommer rasismen alltid til å leve atskillige århundrer til.

Gjest Gjest
Skrevet
Rasisme i dag er jo så mange ting, så at man har rasistiske unger skal man ikke se bort ifra.

Det finnes vel intet begrep som er mer utvannet og meningsløst enn begrepet rasisme.

Nettopp!

Jeg har jobbet på en arbeidsplass med mange fremmedkulturelle, og det var helt greit det. Mange hyggelige og flittige.. og forskjellige som jeg og du.

MEN....

Om en av oss norske sluntret unna i fem minutter og fikk refs for det, var det helt greit (og det er det jo)

Men om en av de mørkhudete gjorde det samme og fikk refs for det, DA var det rasisme.

Prøvde man å stille et krav til en av de mørkhudete som til stadighet sluntret unna, ble det ramaskrik om rasisme og firkantethet og gud vet hva.

Stilte man krav til en lat nordmann, var det ingen som brydde seg.

Klarte du ikke å forklare jobben til en som ikke snakket annet enn sitt eget morsmål, altså verken norsk eller engelsk, så var du også rasist.

Jeg sluttet fort i den jobben, ikke pga at det var så mange fremmedkulturelle der, men fordi det var en jobb ingen ville ha og de måtte ta de folkene de fikk, og da er det mange som ser sitt snitt til å sluntre unna (både hvite og ikke-hvite) og sånn orker jeg ikke å jobbe.

Hvis folk slutter å slenge uttrykket "rasisme" i øst og vest, så får man kanskje gjort noe med det.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har litt problemer med å snakke om rasisme om et lite barn blir skremt første gang det møter en person med mørk hud. Om det etter hvert systematisk uttaler seg negativt om mørkhudede, blir det noe annet. Men jeg tror det henger mye sammen med foreldrenes holdninger. Jeg tror altså at den beste måten å bekjempe rasisme hos barn, er å selv vise sunne holdninger til våre nye landsmenn.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er tydelig at du var rasist når du var liten ja, når du var så skeptisk til den fremmede maten. Håper du er bedre nå.

Hva da med min nevø som grøsser når han får i seg grønnsaker? Han kommer vel til å banke opp vegetarianere når han blir stor han da?

Ærlig talt, kalle barn for rasister fordi de er skeptiske til noe av maten. Det er her det med å hive rundt seg ordet rasist i hytt og pine kommer inn. Du er en av grunnene til at rasismen kommer til å bestå!

Skrevet

Det som omtales som rasisme her er egentlig bare fordommer, både mot folk fra andre grupper uavhengig av hvilken gruppe det er.

Jeg har opplevd at sønnen min jevnlig ble forfulgt av et trekløver med asylsøkerbarn og banket opp på hjemveien (egentlig burde jeg vel si at det var sønnen min som opplevde det). Det gikk helt greit å ta det opp med skola, fordi de jeg tok det opp med så på disse guttene som gutter og ikke som "asylsøkere". Kanskje det hadde noe med at jeg ikke tok det opp som et problem med asylsøkere som gruppe, men at jeg tok det opp som et problem med mennesker generelt? Han har opplevd det samme med norske gutter og da tok jeg det heller ikke opp som et problem som hadde med de norske elevene som gruppe å gjøre, men med disse spesielle guttene.

Jeg lurer på når menneskene bak nettsteder som nettstedet bak linken det ble representert fra og deres likesinnede, skal innse at vi alle er mennesker uansett hvor vi kommer fra.

Jeg kunne for eksempel ikke drømme om å si at for eksempel en yrkesgruppe bestod av løgnaktige, uærlige mennesker med manglende ryggrad, selv om nesten alle advokatene jeg har hatt kontakt med utenom embede har vært mer tvilsomme enn de mest smiskende bilselgerne.

Skrevet

det som skaper mest rasime er alle som skriker om rasisme hele tiden!

jeg tvinger ikke unger til og spise mat de ikke vil smake på, og det er da det samme om det er lutefisk fra lofoten eller izhmalabath fra langtvekkistan.

er så utrolig drit lei patetiske folk som skal dytte rasistiske holdninger på meg fordi jeg ikke blindt godtar alt de mener. Jeg har venner fra flere land og felles for de er at de ler av disse patetiske stakarne som trur de skal frelse hverden med og dytte rasist stempelet på alle som er det minste kritisk eller prøver og ha en egen mening. nå er de jaggu ute etter barna våre også...

jeg har selv arbeidet med barn i mange år og flere ganger sett at noen ikke vil sitte sammen med ali, det er fordi det lukter sterk og uvant ofte av ali. ser også ofte at de samme barna ikke vil sitte sammen med emma, hu har rare klær, ole lukter lit vondt osv. er det da rasisme når det angår ali og dårlig oppførsel når det gjelder emma og ole? eller har det kansje og gjøre med et barn som sier det han/hun mener uten og tenke mer over det? skal da barnet tvinges til og spise mat han/hun synes lukter rart? enten det er blodklubb eller indisk mat?

om barnet sier nei til blodklubb er det kresent, sier det nei til kebab er det rasistik?

Gjest Gjest
Skrevet
det som skaper mest rasime er alle som skriker om rasisme hele tiden!

jeg tvinger ikke unger til og spise mat de ikke vil smake på, og det er da det samme om det er lutefisk fra lofoten eller izhmalabath fra langtvekkistan.

er så utrolig drit lei patetiske folk som skal dytte rasistiske holdninger på meg fordi jeg ikke blindt godtar alt de mener. Jeg har venner fra flere land og felles for de er at de ler av disse patetiske stakarne som trur de skal frelse hverden med og dytte rasist stempelet på alle som er det minste kritisk eller prøver og ha en egen mening. nå er de jaggu ute etter barna våre også...

jeg har selv arbeidet med barn i mange år og flere ganger sett at noen ikke vil sitte sammen med ali, det er fordi det lukter sterk og uvant ofte av ali. ser også ofte at de samme barna ikke vil sitte sammen med emma, hu har rare klær, ole lukter lit vondt osv. er det da rasisme når det angår ali og dårlig oppførsel når det gjelder emma og ole? eller har det kansje og gjøre med et barn som sier det han/hun mener uten og tenke mer over det? skal da barnet tvinges til og spise mat han/hun synes lukter rart? enten det er blodklubb eller indisk mat?

om barnet sier nei til blodklubb er det kresent, sier det nei til kebab er det rasistik?

JA! Det er rasisme! Det er opplest og vedtatt, og vi vil ikke høre noe annet!

...beklager, finner ikke ironiflagget, men det skulle stått ca her)

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, men det er kun vi etniske nordmenn som får så hatten passer om vi generaliserer. Det går ALDRI andre veien, da er det helt greit liksom.

Går det aldri den andre veien? Hva med i land der "hvite" er i mindretall?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...