Wiwa Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Hei. Jeg tenkte at jeg skulle gå bedre kondisjon med litt hjelp fra dere. Jeg trente mye fotball, håndball, ridning og dans før, men jeg sluttet så nå har jeg meldt meg inn på et treningssenter for å holde meg i aktivitet. Problemet er at jeg ikke har trent på mange år så kondisjonen min er skikkelig dårlig. Jeg lurer derfor om det er noen som har noen tips om hvordan jeg skal gå frem, hva jeg bør begynne å trene, hvor lenge, trening ute eller inne osv.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 For å få opp kondisjonen er intervalltrening veldig effektivt. Her står det litt om intervalltrening. Det er slik jeg kjører det, 4 intervaller a 4 min med høy puls, med 3 minutters lavpulsintervaller mellom. Jeg trener mye intervaller i bakker. Da får man raskt opp pulsen. Det kan være vanskelig å få pulsen høyt nok om man bare løper på flate marken. I tillegg så sliter det mindre på ledd å gå/løpe oppover. Om bakken er bratt nok trenger du ikke engang løpe for å få høy puls. Om du trener på studio, så kan du løpe på tredemølle og stille denne med stigning. På ergometer/spinningsykler kan du også kjøre intervaller, siden du kan stille motstanden. De fleste tredemøller og ergosykler har ferdige intervallprogrammer, ofte kan du selv stille lengden på intervallene og motstanden i hvert intervall.
Leifr Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Det er slik jeg kjører det, 4 intervaller a 4 min med høy puls, med 3 minutters lavpulsintervaller mellom. Hva med skikkelige høyintensitet-intervaller? Jeg har begynt å eksperimentere med dette. Da er det snakk om mye kortere intervaller; man veksler mellom 30 sekunder med maksimal ytelse (løper som om man rømmer fra en mannevond tiger) og 30 sekunder med normal jogging. Fire minutter av det, og jeg er fullstendig skutt, og svetter i en time etterpå (mer sliten enn jeg blir av en vanlig 45-minutters joggetur).
Kick Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Siden du har meldt deg inn på et treningssenter, har de spinning intervall? Prøv det i så fall. Ikke overdriv i begynnelsen.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 Hva med skikkelige høyintensitet-intervaller? Jeg har begynt å eksperimentere med dette. Da er det snakk om mye kortere intervaller; man veksler mellom 30 sekunder med maksimal ytelse (løper som om man rømmer fra en mannevond tiger) og 30 sekunder med normal jogging. Fire minutter av det, og jeg er fullstendig skutt, og svetter i en time etterpå (mer sliten enn jeg blir av en vanlig 45-minutters joggetur). Jeg finner ikke noen link til dette nå, men jeg har lest flere steder at det folk som oftest gjør feil er nettopp at de holder for høy puls. Poenget med å trene kondisjon er å øke oksygenopptaket i blodet, men om pulsen blir for høy, så hindrer man dette i stedet.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #6 Skrevet 16. juli 2008 Jeg finner ikke noen link til dette nå, men jeg har lest flere steder at det folk som oftest gjør feil er nettopp at de holder for høy puls. Poenget med å trene kondisjon er å øke oksygenopptaket i blodet, men om pulsen blir for høy, så hindrer man dette i stedet. Her fant jeg ihvertfall en link. For mye melkesyre fører til redusert treningseffekt. Så selv om man blir drittsliten, så vil man ikke få fullt utbytte av treningen.
Gjest Eivor Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Sjekk ut www.treningsmagasinet.no. Der er det masse gode tips.
tineline Skrevet 17. juli 2008 #8 Skrevet 17. juli 2008 Hvis du har dårlig form, ikke start med 4 minutters intervaller!! Da kan du fort miste lysta. Alle treningsveiledere i blader osv sier at man kan begynne med å alternere gange og løping med å feks gå tre minutter og løpe ett minutt, og så øke dersom du syns dette er lett. Begynn i det små. Ellers liker jeg veldig godt romaskinen - dette er et apparat som du kan trene på lav belastning og likevel se resultater; altså mister du ikke motet med én gang! Be om hjelp til teknikk, det er ikke så vanskelig, men de fleste gjør det visstnok feil (sa en roer til meg en gang). Jeg er også fan av ergometersykkel, og her syns jeg det er lettere å kjøre intervaller uten å dø av åndenød. Jeg har astma, og løping ligger ikke for meg. Ergometersykling får jeg imidlertid bedre dreis på, og jeg pleier kjøre 10 min oppvarming, så 5 min høyere intensitet, så 5 min med 30 sek intervaller (så fort du klarer i 30 sek og så minimal belastning i 30 sek), så 5 min jevnt tempo, så 5 min med intervaller igjen, og så 5-10 min nedtrapping med gradvis synkende motstand. Men det er meg! Det er viktig å kjøre nedtrapping etter intervalltrening og annen hard kondisjonstrening der du bruker beina, for å unngå såkalt "pooling" - blod kan trekkes til beina og du får for lite blod til hjernen og kan dermed svimle og i verste fall svime av. Ikke ønskelig! Trapp ned til du er nær vanlig puls.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå