Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har lyst til å prøve meg litt på fantasylitteratur - av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva "greia" er, samtidig som jeg har et behov for å forstå de menneskene rundt meg som er opptatt av denne sjangeren (jeg jobber innen programvareutvikling og det er mange referanser som går over hodet på meg...).

Noen som har tips til bøker jeg kan begynne med? Kan ikke love at jeg kommer til å lese så mange, men det hadde vært artig å ha lest én i alle fall, og hvem vet - kanskje blir jeg hekta?

Takker og bukker for alle tips!

Hilsen Lurkelia - på jakt etter sin indre nerd!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lina_*
Skrevet

Hei du

En grei vei inn i denne verdenen vil være å lese det som etterhvert har blitt klassikere innen barnelitteratur, dvs. "Hobbiten" av Tolkien ("Ringenes herre" er heftigere og lengre, så jeg tror det er greit å begynne med denne) og Narnia-serien av C.S. Lewis. Selv om det er barnebøker, så er de vel verdt å lese og veldig fengende. Disse bøkene var også mye av opphavet til den store verdenen av fantasylitteratur i dag. De er enkle å få tak i i billigutgaver også.

Lykke til og gled deg til gode leseopplevelser!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke helt enig i at å lese barnebøker er veien å gå for å sette seg inn i sjangeren. For all del, bøkene er bra, men de er og blir barnebøker.

Ringenes Herre derimot, er bedre.

Ellers er bra ting

- The Belgariad, en serie på 4-5 bøker av David Eddings. Denne er også oversatt til norsk, da heter den Sagaen om Belgarion.

- The sword of truth - serien til Terry Goodkind (første bok heter Wizard's first rule). Denne er ikke ferdig avsluttet, til nå er det kommer 7-8 bøker, og det er vel et par bøker igjen tror jeg.

- A song of ice and fire - serien til George Martin (heller ikke ferdig skrevet, er kommet 4-5 bøker til nå)

- Discworld-bøkene til Terry Pratchett. Dette er humorbøker, en slags parodi på fantasy. Bøkene er enkeltstående, rekkefølgen man leser dem i kan være litt avslappet.

- Black Jewels triologien til Anne Bishop.

- Otherland-serien til Tad Williams. (4 bøker, ferdig). Dette er en slags sci-fi egentlig, men mesteparten av handlingen foregår i en virtuell fantasiverden :P

- The book of the new sun av Gene Wolfe (4 bøker, ferdig).

- Katherine Kerr har også skrevet en del bra.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Skrevet

serien til Robert Jordan er også velkjent og bra, finnes på norsk.

Gjest StockDama
Skrevet

Støtter Discworld forslaget, terry pratchett er konge.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg synes Tolkien er for nybegynnere? Han har jo en egen skrivestil som ikke akkurat er lettlest for nybegynnere i fantasy-litteraturen. Jeg ville også ventet med Discworld-bøkene siden de på mange måter er parodi på fantasysjangeren og det er dermed en del av humoren som kanskje går deg hus forbi om du ikke kjenner sjangeren.

Narnia-bøkene er jeg enig i. Harry Potter er kanskje ikke tradisjonell fantasy, men jeg vil nå anbefale dem uansett. ;)

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Gjest Gjest
Skrevet
serien til Robert Jordan er også velkjent og bra, finnes på norsk.

Men ettersom fyren døde før han fikk skrevet ferdig den 12 og siste boken i serien er jo det litt kjipt å begynne på den. De sier jo at de skal skrive den siste boken basert på notatene hans, men jeg skal tro det når jeg ser det.

Terry Brooks sin Shannara-serie er heller ikke så dum.

Raymond E. Feist sin saga om Riftkrigen er også bra.

Begge disse seriene finnes også på norsk, om du ikke liker å lese på engelsk.

Gjest Gjest
Skrevet
Hobbiten av Tolkien synes jeg er en grei bok for nybegynnere. Den er ikke så tung som Ringenes Herre.

Hobbiten er en barnebok. Skrivemåten er veldig barnslig. Det kan fort gi feil inntrykk av fantasysjangeren. Jeg antar at ts ikke er nybegynner når det gjelder å lese bøker, bare nybegynner innen fantasy, og da kan Hobbien fort bli litt kjedelig.

Gjest lillagubban
Skrevet (endret)

Good Omens av Terry Pratchett og Neil Gaiman er fin introduksjon til skrivestilen til både Pratchett og Gaiman, jeg digger ihvertfall den boka.

Ellers kan du jo se litt på hva som har blitt filmatisert som utgangspunkt i hva som er populært og lettlest: f.eks Neil Gaimans Stardust og (aner ikke forfattere på disse) Eragon og Never-ending Story.

Bill Pullmans His Dark Materials er jo også et forslag, selv om det er egentlig barnebøker. Men barnebøker er jo litt gøy det og, blir liksom ikke så tungt da.

Speaking of, de beste "fantasybøkene " jeg vet om er skrevet av Astrid Lindgren ;) Kan ikke bli stort bedre enn Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte!

Endret av lillagubban
Skrevet
Men ettersom fyren døde før han fikk skrevet ferdig den 12 og siste boken i serien er jo det litt kjipt å begynne på den. De sier jo at de skal skrive den siste boken basert på notatene hans, men jeg skal tro det når jeg ser det.

såvidt jeg har fått med meg så er de i ferd med å skrive den siste men jeg regner med det vil ta tid og jeg tviler på om det vil bli helt det samme. men flere "uerfarne" har lånt bøker av meg og lest de frittstående så det er jo også en mulighet.

Skrevet

Oj, her var det mange tips! Tusen takk - kom gjerne med flere så jeg har litt å velge mellom og sjekke ut før jeg shopper! Forresten - hvor får man lettest tak i disse bøkene? Amazon?

Jeg kan godt lese de på engelsk - ikke no problem. Har hørt at de fleste sjelden blir oversatt til norsk uansett.

Og, som noen nevnte, jeg er ikke nybegynner på boklesning nei, så det trenger ikke være barnebøker bare fordi jeg ikke kjenner til sjangeren. Jeg kjenner til både Narnia, Ringenes herre, Harry Potter, Never ending story etc, men kun gjennom (- og her pleier alle nerdene å le av meg litt misbilligende) filmene. Jeg har ikke noe imot å lese de, men det hadde vært artig med en ukjent historie også.

Igjen, tusen takk for tips og "keep'em coming" :)

PS: Hvis noen føler seg støtt av at jeg bruker betegnelsen "nerd" på mine arbeidskollegaer så skal det sies at det er kun det som gjelder på min arbeidsplass - å være nerd! Det er også dette jeg strekker meg mot, hihi, uansett hvor merkelig det høres ut. Nerden ruler!

Gjest lillagubban
Skrevet

Ja, les på engelsk! Kan aldri forestille meg at Pratchett/Gaiman oversatt til norsk kan være noe særlig ihvertfall...

Og uansett om Hobbiten er en barnebok, er den kjempefin, og fin som introduksjon til så å lese Ringenes Herre.

Forøvrig er Harry Potter filmene ingenting i forhold til bøkene, det gjelder nok de fleste filmatiseringene, så liker du en film, les boka!

Skrevet

De første fantasy-bøkene jeg leste var Empire-trilogien av Feist og Wurts. Daughter of the Empire, Servant of the empire, og Mistress of the empire. Og så var det gjort. :) Fantastiske bøker!

Ellers er jeg enig i at Riftwar-sagaen av Feist er bra. (Empire-bøkene handler om den andre siden av riften, så de to seriene er i slekt.)

The Deed of Paksenarrion er (E. Moon) er også kjempebra!

Discworld-romanene av Terry Pratchett er kjempemorsomme, men litt på siden av det jeg kaller fantasy. (Kan kanskje kalle det fantasykomedie.)

Og ja, de bør helst leses på engelsk!

Skrevet

Av alla de fantasyböcker jag läst måste jag nog säga att Katherine Kerrs serie om Deverry är en av de bästa!

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Good Omens av Terry Pratchett og Neil Gaiman er fin introduksjon til skrivestilen til både Pratchett og Gaiman, jeg digger ihvertfall den boka.

Ellers kan du jo se litt på hva som har blitt filmatisert som utgangspunkt i hva som er populært og lettlest: f.eks Neil Gaimans Stardust og (aner ikke forfattere på disse) Eragon og Never-ending Story.

Det er også filmen "Mirrormask" der Neil Gaiman har laget screenplay.

Ellers er alt av Neil Gaiman svært bra.

Også Douglas Adams "Hitchikers Guide To The Galaxy" og Dirk Gently bøkene anbefales varmt. Hitchikers var den første boken jeg leste på engelsk ...

Terry Pratchett- i tillegg til Good Omens vil jeg anbefale "Wyrd Sisters", "Small Gods", "Guards! Guards!" som oppstart da de gir en god introduksjon til karakterene. Jeg er litt uenig i at de gjør narr av fantasy sjangeren, det er mer kjente elementer de gjør narr av. Jeg har så ufattelig sansen for Discworlds versjon av teknologi - jeg ler så jeg får vondt enkelte ganger. Terry Pratchett har også skrevet to andre serier: "The Wee Free Man" og bøkene om nomene, "Truckers", "Diggers" og "Wings".

Douglas Adams har også skrevet en fantastisk reisebok om verdens truede dyrearter "Last Chance To See". Og antiordboken "The Meaning of Liff". Alle svært lesevennlige.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Av filmer vil jeg også nevne "Pans Labyrinth" som vant oscar for beste animasjon i 2006.

Skrevet
De første fantasy-bøkene jeg leste var Empire-trilogien av Feist og Wurts. Daughter of the Empire, Servant of the empire, og Mistress of the empire. Og så var det gjort. :) Fantastiske bøker!

Ellers er jeg enig i at Riftwar-sagaen av Feist er bra. (Empire-bøkene handler om den andre siden av riften, så de to seriene er i slekt.)

The Deed of Paksenarrion er (E. Moon) er også kjempebra!

Discworld-romanene av Terry Pratchett er kjempemorsomme, men litt på siden av det jeg kaller fantasy. (Kan kanskje kalle det fantasykomedie.)

Og ja, de bør helst leses på engelsk!

Marikke har veldig rett her, Empire-trilolgien og Riftwar saga er flott å begynne med :) The Deed of Paksenarrion er den beste boka jeg har lest, tett etterfulgt av Empire-trilogien. Terry Prachett er også veldig bra, men man må ha lest litt fantasy for å forstå en del av humoren synes nå jeg.

Skrevet

The Riftwar Saga av Raymond Feist

og

The Belgariad av David Eddings

er to gode og lettleste serier som er svært gode eksempler på fantasy-sjangeren. De er serier begge to, så det blir mer enn to bøker å lese før du er ferdig.

Skal du hoppe rett på Tolkien (hvis du liker litt "tyngre" litteratur fra før) så anbefaler jeg likevel på det sterkeste å lese Hobbiten før du leser Ringenes herre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...