Gå til innhold

Til Ghana i november

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Jeg skal til Ghana i mnd skiftet okt/nov, og lurer derfor noen ting i forbindelse med denne turen;

- hvordan er temp. i ghana på denne tiden? er det regntid der?

- er det sånn at man å dekke til f.eks skuldre og sånn pga kulturen? Andre ting som er totalt forskjellig fra Norge?`

- vet at jeg må ta en del vaksiner, skal gjøre det med gruppa jeg skal reise med i aug/sep....men noen som vet hvilke vaksiner? Jeg har litt sprøyteskrekk så fint å kunne forberede seg mentalt på hvor mange jeg faktisk må ta... ;)

- andre som har vært i Ghana og kan fortelle litt om erfaringer?

Takk :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_ama_*
Skrevet

Ghana harn to regntid perioder, den lille regntiden er i aug-okt/nov. Men det regner da som oftest bare på natten, og en sjelden gang på dagtid. Men når det regner der, så regner det skikkelig.

Desember er den varmeste mnd, så når du kommer ned dit blir det bare varmere og varmere. Lurt å ha med seg luftige klær. Man trenger ikke å dekke til skuldre o.l pga kulturen,da hoveddelen av befolkningen er kristne. Men Nord i landet rundt Tamale er hoveddelen muslimer. Man kan godt tenke på hvordan man går kledt om man er her, men absolutt ingen nødvendighet.

Ting som man bør vite når man drar til Ghana er at det er uhøflig å sende/gi ting/ penger med venstre hånden. Dette gjelder spessielt om man gjør det med eldre personer. Dette er fordi venstre er den "møkkete" hånden. Fra den tiden det ikke var noe toalett papir.

Ghanesere er vennlige og hjelpsomme, men mange kan også være slue. Når det gjelder å ta taxi der nede, avtal prisen FØR du setter deg inn. Forhør deg om prisene med flere. Med en gang dem ser hvite stiger prisene 3 dobbelt, helt til dem skjønner at du veit hvor mye du skal betale.

Det er en del tiggere i de store byene, disse skal man helst ikke gi penger til, fordi da slipper staten og gjøre noe for dem, Men dette er ikke alltid like lett da det er mange barn som kommer bort. Væs obs på vesker o.l spessielt da barn som tigger kommer bort. De er mestre på å stjele.

Ikke vær redd for å prate med folk, dem kan være veldig pågående, men som oftest er dem bare nysgjerrig på deg som turist. Lær deg noen av strofene av språket så er du godtatt med en gang:)

f.eks så blir man ropt etter hele tiden..."obroni", som på Twi betyr "hvit",l slenger man da "obibini" tilbake som betyr "svart" begynner folk å le. "Ete seie" betyr "hvordan har du det", noe man svarer "eye" på. Dette er om du skal oppholde deg rundt Accra området.

Har vært i Ghana 3 ganger, bodd der 1 år og har kjæreste derfra... elsker landet og folkene!!! Håper du får en fin erfaring!!! God tur!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...