Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som kan gi meg en god oppskrift på ostekake???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre fant jeg ikke den eksakte oppskriften nå, men jeg pleier å lage en veldig god ostekake av:

*1 beger Philadelphia-ost

*1 beger lettrømme

*Pisket krem (av 3 dl kremfløte)

*1 pk sitrongele (blandet med halv mengde vann)

*Melis (husker ikke mengden her)

Hmm... var det andre ingredienser da, mon tro? Dette er i hvert fall en ganske vanlig oppskrift, som du sikkert kan finne mange steder.

Bunnen lages av knust kjeks (Digestive el.l.) som blandes med smeltet smør og trykkes ut i bunnen av kakeformen. Denne settes i kjøleskapet litt før ostemassen bres over, og hele kaken så settes til avkjøling.

Denne ostekaken blir både frisk og syrlig, og jeg har fått mange lovord for den (og mange som vil ha oppskriften). :)

Gjest Étoile
Skrevet

I tillegg til det som Snehvit nevner har jeg ofte frøene fra en vaniljestang oppi ostemassen, må prøves, det er utrolig godt!!

Skrevet
I tillegg til det som Snehvit nevner har jeg ofte frøene fra en vaniljestang oppi ostemassen' date=' må prøves, det er utrolig godt!![/quote']

Ja, det kan jeg godt tenke meg! :enig:

Gjest Anonymous
Skrevet

den oppskriften Snehvit nevner, er ubeskrivelig god -den beste!!!! Jeg bruker 100gr melis tror jeg, og 1ts vaniljesukker. Ellers hender det jeg lager et lag med feks bringebærgelè på toppen igjen tilslutt -det er liksom prikken over i'en ;) og skal man pynte fint, legger man bær ol mellom gelèlaget og selve osten - det blir stilig!

Denne kaken er litt søtere, ikke så "sur" som noen ostekaker er, og jeg har servert den til mange som sier de eg ikke liker ostekake - men denne elsker de(¨,)

(og jeg er lin, ikke innlogget)

Skrevet

Tusen takk for tipsene og linken til enda flere oppskrifter. Nå skal jeg prøve meg på å lage ostekake for første gang..... Dette kan bli gøy. jeg skal gi dere beskjed om hvordan det gikk....

Skrevet

Lykke til, Nikki! :)

Et lite tilleggstips: Hvis du skal lage ostekake med Philadelphia-ost, lønner det seg å la osten stå på benken en stund før du skal lage kaken. Da blir den ikke så hard, og dermed lettere å røre i. Jeg pleier også å røre osten myk før jeg blander den med det øvrige - da slipper jeg en hard osteklump som bare "skvulper rundt" i de mykere ingrediensene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...