Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Babyen min på 4 mnd begynte plutselig å gråte/hyle i går, jeg syns det var ganske ekstremt, nærmest hysterisk. Det gav seg etter ca 20 minutter, om hun ikke orket mer eller om jeg klarte å trøste er jeg usikker på. Jeg syns det var en veldig ekkel episode. Babyen min er vanligvis en trygg baby, og gråt blir stanset ganske umiddelbart med pupp, trøst, kos, bevegelse etc. Ingen av disse tingene hjalp i går. Har du opplevd dette? Hvordan er det når babyen har vondt i magen, er det hysterisk gråt? Er det slik kolikk er (men nå er vel babyen min for stor til kolikk i og med at hun har blitt 4 mnd eller?)?
Trampe Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 Når skjedde dette? Og i forbindelse med hva? Min er også 4 mnd og for to uker siden begynte han å hyle hver gang han skulle legges. Jeg har prøvd alt, ingenting funker, han hyler fremdeles. Av og til fem minutter, av og til to timer. Forferdelig slitsomt.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #3 Skrevet 11. juli 2008 Når skjedde dette? Og i forbindelse med hva? Min er også 4 mnd og for to uker siden begynte han å hyle hver gang han skulle legges. Jeg har prøvd alt, ingenting funker, han hyler fremdeles. Av og til fem minutter, av og til to timer. Forferdelig slitsomt. Vi var ute. Hadde nettopp vært et sted med mye folk. Kanskje det kan ha spilt inn. Det skjedde på tidlig ettermiddag, den tiden da hun godt kunne sovet på nytt (men hun pleier ikke å bli så sint når hun skal sove). Hun må riktignok hjelpes i søvn før alle lurer (vugges, ammes, etc), og kan begynne å gråte, men da forandrer vi stilling/slutter å amme/gynger, og det er ok. I ettertid har jeg lurt på om det var litt kaldt for henne, kanskje det kan ha vært det, for jeg kjente hun var litt kald på armene og bena (ikke bare hender og føtter slik spedbarn ofte er). Jeg kjende på overkroppen hennes under skrikingen og der hadde hun fin temperatur, og det var ikke så lett å komme til å kjenne på armer og ben med skrikende baby. Rart at du også opplever det samme. Har du klart å finne noe mønster? Når det stod på og jeg etter beste evne prøvde å trøste var det noen som gikk og sa med humor at det var en skrikerunge. Det var skikkelig ekkelt navn å kalle babyen min syns jeg. Bør sikkert ikke ta meg nær av det, men syns det var ekkelt likevel, ble ekstra lei meg når jeg var så fortvilet fra før.
Trampe Skrevet 11. juli 2008 #4 Skrevet 11. juli 2008 Jada, vi har mønster som bare det vi - hver gang han skal sove hyler han i stedet. Og det er jo ikke sjelden det, for å si det sånn. Det er lettere på dagtid enn på kvelden. Om vi er i bil eller triller vogn går det som oftest bare et par minutter før han sovner, men jeg har sittet hver eneste kveld i snart tre uker med illsint hylende baby i øret. Jeg har skaffet meg ørepropper, jeg er faktisk redd for hørselen min.. Ikke morsomt... Nå de siste kveldene har jeg begynt å ha ham liggende i senga og så stryke og synge for ham der, og det funker etterhvert. Men det er grusomt når det står på. Jeg håper bare det går over snart, og så håper jeg at din baby ikke har samme planer som min, for da skal du få det moro fremover.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #5 Skrevet 11. juli 2008 Jada, vi har mønster som bare det vi - hver gang han skal sove hyler han i stedet. Og det er jo ikke sjelden det, for å si det sånn. Det er lettere på dagtid enn på kvelden. Om vi er i bil eller triller vogn går det som oftest bare et par minutter før han sovner, men jeg har sittet hver eneste kveld i snart tre uker med illsint hylende baby i øret. Jeg har skaffet meg ørepropper, jeg er faktisk redd for hørselen min.. Ikke morsomt... Nå de siste kveldene har jeg begynt å ha ham liggende i senga og så stryke og synge for ham der, og det funker etterhvert. Men det er grusomt når det står på. Jeg håper bare det går over snart, og så håper jeg at din baby ikke har samme planer som min, for da skal du få det moro fremover. Huff, det hørtes ikke noe særlig ut. Klem til deg Trampe . Ja, jeg håper at dette ikke vil skje ofte igjen, for det er så fortvilende å ikke kunne trøste eller skjønne hva det er som plager babyen min.
Vingedama Skrevet 11. juli 2008 #6 Skrevet 11. juli 2008 Vi hadde også et skikkelig mønster. Min hylte når vi la henne på magen til hun var 10 mnd. 2 sek på magen, 10 min med hyling og trøsting etterpå. Hver gang. Ble mye bæring. Viste seg å være låsning i bekken/rygg. Behandling hos fysio. De får dessuten tenner... Plutselig en dag var ungen hysterisk hele tiden. Ble båret rundt 1 uke, nesten hele døgnet. Vi hadde heldigvis ferie. Og så var blitt det 4 tenner...
Umuriel Skrevet 11. juli 2008 #7 Skrevet 11. juli 2008 Vi opplevde det samme, og det var låste nakkevirvler (KISS). Han kunne plutselig begynne å hylskrike helt umotivert, og leggingen var et mareritt. Det skyldtes at hodet kom i feilstilling idet det traff madrassen. Jeg ville tatt turen til manuellterapeut bare for å være på den sikre siden. Det er gratis for de små, og man trenger ikke henvisning fra lege.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #8 Skrevet 11. juli 2008 Vi hadde også et skikkelig mønster. Min hylte når vi la henne på magen til hun var 10 mnd. 2 sek på magen, 10 min med hyling og trøsting etterpå. Hver gang. Ble mye bæring. Viste seg å være låsning i bekken/rygg. Behandling hos fysio. De får dessuten tenner... Plutselig en dag var ungen hysterisk hele tiden. Ble båret rundt 1 uke, nesten hele døgnet. Vi hadde heldigvis ferie. Og så var blitt det 4 tenner... Vi har lenge lurt på om tenner er på gang, for hun biter og biter på alt. Men har ikke sett noen enda. Vi opplevde det samme, og det var låste nakkevirvler (KISS). Han kunne plutselig begynne å hylskrike helt umotivert, og leggingen var et mareritt. Det skyldtes at hodet kom i feilstilling idet det traff madrassen. Jeg ville tatt turen til manuellterapeut bare for å være på den sikre siden. Det er gratis for de små, og man trenger ikke henvisning fra lege. Faktisk har vi vært hos manuellterapeut men hun var fin. Hun har ikke problemer med å bli lagt ned, men liker dårligere og dårligere å bli kledd på så jeg tenkte om kanskje nakken var et ømt punkt. Men manuellterapeuten kunne ikke finne noe, kunne jo gått til en ekstra, men syns jo han vi var hos virket veldig dyktig og undersøkte godt. Men når deres unger gråt på denne måten, lot de seg trøste når dere holdt og trøstet?
Vingedama Skrevet 11. juli 2008 #9 Skrevet 11. juli 2008 Jupp, opp på armen og så var alt ok. Men da hun fikk tenner, kunne jeg ikke sette meg ned med henne. Måtte gå rundt. Men det var bare den første gangen det var så hysterisk. Man skjønner jo at det er noe med munnen når ungen ikke vil spise, men ikke alltid de har spisevegring heller. Denitox anbefalles. Brukt det mye siden, også når jeg ikke har vært helt sikker på hvorfor ungen hyler - etter at både mat og bleie er eliminert. Flott at dere har vært hos manuellterapaut. Det var det som redda oss. Kan jo være greit å sjekke med flere hvis det ikke gir seg. Vet om ei flink dame her i Oslo. Det er vel uansett en periode hvor det å bli kledd på er en krig mellom barn og foreldre. Bare hyl. Men det gikk over, og nå innbiller jeg meg at Snuppa forsøker å strekke armene inn i ermene når jeg kler på henne. Hjelper å si myyye "tittei"
angelou Skrevet 11. juli 2008 #10 Skrevet 11. juli 2008 Babyen vår illskreik i 1-2 timer før han skulle legge seg fra han var 1 til han var 3 mnd. UANSETT Og det var ingenting som feilte han. Kan jo hende det var magevondt?
Furstina Skrevet 11. juli 2008 #11 Skrevet 11. juli 2008 Vi har en liten flicka på 20 månader, hon har skrikit sig till sömns i många månader. Både om kvällen, på dagtid - och hon har vaknat på natten otrösterlig och skrikit. Jag tror dock att hon var lite (7-8 månader) när nattvak och skrik kom till, då var hon otrösterlig i upp till 2-3 timmar. Det hängde både ihop med upplevelser under dagen och nattskräck/sömnskräck. Det är hemskt. Vi har gissat på magont, öronvärk, tänder, något i blöjan, törst, hunger och allt möjligt.
Trampe Skrevet 11. juli 2008 #12 Skrevet 11. juli 2008 Vi har vært hos fysioterapaut med vår da han var 6-8 uker, på grunn av låsninger i nakken. Han ble friskmeldt etter et par behandlinger. Han ligger jo mye på rygg ellers uten problemer, så man skulle da ikke tro det var nakken da? Når han kan ligge overalt bortsett fra i senga si akkurat når han skal sove? Nei, jeg tror ikke det er nakken... men jeg håper så inderlig at det går over.
LilBlossom Skrevet 11. juli 2008 #13 Skrevet 11. juli 2008 Ta barnet til legen. Jeg selv skrek som bare juling da jeg var liten... Etter 2 år, jeg tuller ikke, gav min mor opp og gikk til legen fordi hun var så trøtt av meg. Jeg fikk noen innsovningtabletter, og etter noen dager var problemet løst. Det feilte meg ellers ingenting. Likste visst bare å høre min egen stemme.
Gjest Nishiki Skrevet 11. juli 2008 #14 Skrevet 11. juli 2008 Min første hylte seg i søvn, samt våknet hver natt til han var to og et halvt. Da var jeg blitt gravid med nummer to. Løsningen ble å la størstemann sove sammen med meg i voksensenga, da ble det en ny trygg liten unge som la seg uten problem og som sov natten igjennom. Han hadde kolikk som liten (0-4mnd) men natteskriking vokste han ikke fra seg før han flytta inn i storsenga.
lille_lam Skrevet 11. juli 2008 #15 Skrevet 11. juli 2008 Har ikke lest de andre svarene, men kansje hun hadde luft i magen?
tingeling Skrevet 11. juli 2008 #16 Skrevet 11. juli 2008 Vondt i magen? Hvis babyen får plutselig vondt og bare gråter kan sukkervann hjelpe. Kok opp 1/2 dl vann og rør inn 2 ss sukker. Avkjøl. Gi babyen et par dråper eller dypp smukken i vannet. Sukkervann stimulerer visst den naturlige endorfinproduksjonen i kroppen. Ofte gir gråten seg øyeblikkelig (kanskje fordi barnet får annet å tenke på?). Det er jo ikke noen løsning man bør bruke mye siden sukker ikke er så bra, men tre dråper ved krise kan være redningen. Jeg ble helteerklært etter at en veninnes baby hadde hylgrått i en time (moren hadde spist noe som ikke babymagen likte) og jeg dyppet smukken i sukkervann. Babyen tverrsluttet med gråten og sovnet momentant.
Kipa Skrevet 12. juli 2008 #17 Skrevet 12. juli 2008 (endret) det kan ha vært for mye inntrykk for den lille, siden du sier dere kom fra et sted med masse folk. En reaksjon på at hun ikke klarte å sortere alle intrykkene hun hadde fått.. Endret 12. juli 2008 av Kipa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå