Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Lurer på om jeg må gå til fastlegen min (som jeg absolutt ikke liker) eller om jeg kan ringe til helsestasjonen og få time hos helsesøster el i steden?

Hva skjer på første besøk? GU? Helsesjekk?

Noen som vil svare?

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå til jordmor under svangerskapet om du vil. Men du må innom lege et par-tre ganger.

Om de har jordmortjeneste på din helsestasjon, så kan du ringe dit.

Det er vanlig med legebesøk på din første kontroll.

Det er ikke nødvendig med kontroll før uke 12.

På din første kontroll blir det foretatt en GU for å sjekke hvor langt (noenlunde] du er på vei og får å ta prøver av kjønnssykdommer.

Du får målt blodtrykket, jernverdier og du må ta med en urinprøve.

Du blir veid og får kanskje lyttet etter fosterlyd om du er langt nok på vei.

Skrevet

På min første sjekk måtte jeg ha med urin-prøve, de tok blodprøver og veide meg. Ellers var det mest papir-arbeid! Legen min tok ikke GU, han mente at det kunne gjøres like greit etter fødselen, og at han ikke hadde lyst å begynne å rote "nedi der" mens fosteret var så lite. Han er nok av den gamle skolen og mente at underlivet hadde best av å få være i fred de første kritiske ukene (kan ha sammenheng med at vi hadde prøvd ganske lenge før vi fikk til noe også...).

Du kan jo også gå på privat-klinikk, men det koster jo mer... Men kanskje det er verd det om du virkelig ikke liker legen din? Om du bor i Oslo kan du visstnok gå på noe de kaller Røde Kors-klinikken (tror jeg det var). Der koster det ikke ekstra om du har henvisning fra legen din. Ellers kan du gå til gynekolog, da får man vanligvis ekstra ultralyd-undersøkelser også har jeg hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...