miss mickey Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 hva er ca renten på studielån? Kan en hudpleier sitte med 90 000 i studielån?
feuerstein Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 Renten går opp til 6.5% fra 1. oktober. Hva mener du med "Kan en hudpleier sitte med 90 000 i studielån?" Tenker du på om du vil være i stand til å betjene et lån på 90,000? På lånekassens sider fant jeg en oversikt over betalingsplaner her, det ser ut til at man med 100,000 i gjeld og 5.9% rente (det som er nærmest din situasjon) er å betale knappe 3000 kr i kvartalet i 12 år. Klarer du å avse mer enn 3000 kr i kvartalet kan du naturligvis betale ned raskere.
BillyBoy Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Hvis du har annen gjeld vil jeg anbefale deg å betale ned den først i stedet for å betale mer enn du må på studielånet, siden studielånet er billigere. 90000 lån er ikke så mye... Du kan normalt klare lån på 2,5 ganger årsinntekten din lett. Med lån mener jeg Studielån, gjeld og fellesgjeld på bolig, billån, kredittkortlån, etc. Kona og jeg har lån på ca 4 ganger inntekten, det er litt slitsomt i lengden (sum av boliglån og studiegjeld). Det betyr at vi har måttet nedprioritere dyre ferier og innkjøp av bil. Gleder meg ganske mye til kona begynner å jobbe, da er vi fort nede på ca 2,3 ganger inntekten i lån Det blir luksus, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå