Silfen Skrevet 25. mai 2003 #1 Skrevet 25. mai 2003 Jeg liker godt å se på alle disse dyreprogrammene som er så i vinden om dagen. Animal Hospital, Dyrlegene osv osv. Men jeg har lagt merke til en ting som jeg lurer på. Under operasjoner av dyrene, er det veldig vanlig å ikke bruke hansker, munnbind og disse lekre grønne operasjonsfrakkene. Hvorfor det? Har dyrene en eller annen evne til å ikke pådra seg sykdommer fra mennesker? Er det nok å bare sterilisere hendene før man putter dem ned i et operasjonssår? Jeg syns det ser litt rart ut at det tas så lite forholdsregler med dyr på operasjonsbordet. Men hva vet jeg, dyr blir kanskje ikke smittet av dritt fra mennesker.
Mrs. K Skrevet 25. mai 2003 #2 Skrevet 25. mai 2003 Jeg så "Veterinærerne i praksis" en kveld og lurer på akkurat det samme.
VesleBråka Skrevet 25. mai 2003 #3 Skrevet 25. mai 2003 :o Mange dyr blir jo operert i fjøset, og det kan vel ikke akkurat kalles et sterilt miljø.. De pøser vel på med antibiotika for å fikse eventuelle infeksjoner. Jeg er enig i tankegangen da. Bedre å forhindre enn å reparere.. Jeg har relativt nyutdannet veterinær som bekjent som jobbet i etablert praksis en stund før. Når de tok keisersnitt på sauer, sydde de alle lagene sammen i en stor jafsesøm. Så ble det betennelse og dritt hver eneste gang og igang med rensing og fiksing. De ble forbauset over den nye veterinærens flisespikkeri som sydde ett om gangen som man gjør på mennesker..
Padmee Skrevet 26. mai 2003 #4 Skrevet 26. mai 2003 Jeg har hørt at litt av grunnen til at de ikke bruker sånt er at det er svært fåt ing som smitter fra dyr til menneske og omvendt. Dessuten har dyret mindre innvoller og organer enn mennesker, og derfor er det vanskeligere å bruke f.eks. hansker siden dette gir mindre føling med det de tar i. Om dette er sant vet jeg ikke, men det er iallefall det jeg har hørt. Dessuten er det ikke alltid praktisk mulig å være 100% steril. Som noen nevnt så hender det jo at de må operere i et fjøs, og da er det vanskelig å få rene omgivelser. Må få legge til at hjemme på gården har vi aldri, så vidt jeg vet iallefall, fått infeksjoner etter at dyrlegen har vært der for å hjelpe til med lamming eller etter en operasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå