Gå til innhold

Drikke vin dagen før lang kjøretur


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Som emnet sier: er det veldig dumt av meg å drikke vin i morgen kveld når jeg skal kjøre 4 timer med bil i morgen? Har ikke tenkt å drikke for å bli full, men bare kose meg med venner...men burde jeg holde meg unna vinglasset da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Screemy

Det går fint ann å drikke vin på kvelden dersom du har kjørt ferdig på dagen!

Før kjøreturen= fy, etter kjøreturen= greit!

Dette vet du jo selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Oooops, jeg skrev feil :P Mente drikke vin i morgen kveld og kjøre fire timer på lørdag :P Går det bort over natta liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Screemy

Kommer ann på hvor mye vin du snakker om, hvor sterk vinen er, hva du mener med kvelden og hva du mener om morgenen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Som emnet sier: er det veldig dumt av meg å drikke vin i morgen kveld når jeg skal kjøre 4 timer med bil i morgen? Har ikke tenkt å drikke for å bli full, men bare kose meg med venner...men burde jeg holde meg unna vinglasset da?

Basert på erfaring vil jeg si at det er griet for deg å drikke ett (1) glass vin med dine venner dagen før, ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg tar ofte 1-2 glass vin til middag selv om jeg skal kjøre dagen etter. Blir jo fort ca 14 timer fra middagen er over til jeg skal i bilen, så det er ikke noe problem.

Fikk forresten teste et alkometer en gang (av en kamerat som er politi) dagen etter jeg hadde drukket en hel flaske rødvin. Hadde gått ca 17-18 timer tror jeg og det var inget utslag på promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*

Så smått off-topic, men sånne alkomentre man får kjøpt selv, er de til å stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så smått off-topic, men sånne alkomentre man får kjøpt selv, er de til å stole på?

Tja.. Ikke godt å si.. Er vel egentlig ingen grunn til at det ikke skulle gå ann å kjøpe "ekte alkomtere"? Men jeg ville ikke stolt blindt på hva som helst..

(men deg jeg testet med var som sagt politiets, så det regner jeg med stemmer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som emnet sier: er det veldig dumt av meg å drikke vin i morgen kveld når jeg skal kjøre 4 timer med bil i morgen? Har ikke tenkt å drikke for å bli full, men bare kose meg med venner...men burde jeg holde meg unna vinglasset da?

Det kommer an på hvor mye du drikker. Et par glass burde gå helt fint, så lenge du får deg en god natts søvn, og lar det gå minst 8 timer fra du slutter å drikke til du setter deg i bilen. Eller mener du å drikke vin og så sette deg i bilen rett etterpå og kjøre? Hvis det er det du mener, syns jeg du burde holde deg unna vinglasset mot slutten i alle fall. Altså; hvis du kommer kl 20:00 og skal kjøre igjen kl 24:00, er det etter mitt syn greit å ta seg et glass vin kl 20:00.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Altså; hvis du kommer kl 20:00 og skal kjøre igjen kl 24:00, er det etter mitt syn greit å ta seg et glass vin kl 20:00.

Nei, det er IKKE greit å kjøre kun 4 timer etter at man har tatt et glass vin.

Men her var det vel snakk om å kjøre NESTE MORGEN (dvs tidligst kl 06.00?) og da er det helt ok å ta seg 1-2 glass vin i 20.00-23.00 tiden kvelden før.

Husk på å få nok søvn. Å være søvnig og sliten kan fort bli et større problem enn et par glass vin kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er IKKE greit å kjøre kun 4 timer etter at man har tatt et glass vin.

Men her var det vel snakk om å kjøre NESTE MORGEN (dvs tidligst kl 06.00?) og da er det helt ok å ta seg 1-2 glass vin i 20.00-23.00 tiden kvelden før.

Husk på å få nok søvn. Å være søvnig og sliten kan fort bli et større problem enn et par glass vin kvelden før.

Jeg sa at jeg personlig syns det er greit.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg sa at jeg personlig syns det er greit.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Og jeg sier at det hjelper lite å "personlig synes noe er greit" når det medfører lovbrudd.

Kjøring kun 4 timer etter alkoholdrikking er slett ikke greit. Og da hjelper det lite å legge inn et "jeg personlig"-forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg sier at det hjelper lite å "personlig synes noe er greit" når det medfører lovbrudd.

Kjøring kun 4 timer etter alkoholdrikking er slett ikke greit. Og da hjelper det lite å legge inn et "jeg personlig"-forbehold.

Jeg har ikke sagt jeg kjører med promille selv. Det jeg sa var at jeg ikke har noe i mot at det blir gjort. Mange land har høyere promillegrense enn det vi har her.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har ikke sagt jeg kjører med promille selv.

Det har jeg heller ikke påstått. Men du oppfordrer andre til å gjøre det. ILLE!

Det jeg sa var at jeg ikke har noe i mot at det blir gjort.

Jeg vet at det var det du sa. Og det reagerer jeg kraftig på. Du skriver at noe er "helt greit" når det faktisk er et lovbrudd. Det er faktisk ikke "helt greit" å bryte loven. Uansett hva du måtte "synes".

Mange land har høyere promillegrense enn det vi har her.

So what? I Norge følger vi norsk lov. Eller var det nyheter for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr gjest, jeg har heller ingen skrupler med å kjøre 4 timer etter et glass vin. Og det er fordi den er ute av blodet etter den tiden. Dette finnes det dokumentasjon på.

Hvis det er en middag, f.eks på jobb, og jeg har planer om å kjøre, ber jeg om et kvart glass vin og smaker kun såvidt på den. Og jeg setter meg i bilen med 100% god samvittighet. Blir du provosert av dette er det ditt problem. Det er lovlig, og helt akseptert i min omgangskrets av normale voksne mennesker. Jeg har i alle fall aldri hørt en eneste negativ kommentar på det.

For å holde meg til saken - Ja, det er ok å drikke vin og kjøre dagen etter. Det kommer an på mengden vin. For å gi litt gode marginer - la det gå 3 timer pr enhet alkohol du har drukket mellom siste drink og kjøreturen. 4 glass vin, siste drink kl 01:00 - du kan kjøre kl 13:00 dagen etter. Men selvsagt skal du ikke drikke mer enn at du vet at du vil føle deg opplagt dagen etter.

Endret av BillyBoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Frode_*
Jeg har ikke sagt jeg kjører med promille selv. Det jeg sa var at jeg ikke har noe i mot at det blir gjort. Mange land har høyere promillegrense enn det vi har her.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Ganske enig og jeg forstår hva du mener.Promillegrensen her er latterlig lav! Å kjøre etter to øl eller et glass vin må da være greit!Da er det også greit mener jeg å kjøre 4 timer etter at man har tatt 1 glass vin!

Fyllekjøring er jeg mot, men det jeg nevner her er langtfra FYLLEkjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg heller ikke påstått. Men du oppfordrer andre til å gjøre det. ILLE!

Jeg vet at det var det du sa. Og det reagerer jeg kraftig på. Du skriver at noe er "helt greit" når det faktisk er et lovbrudd. Det er faktisk ikke "helt greit" å bryte loven. Uansett hva du måtte "synes".

So what? I Norge følger vi norsk lov. Eller var det nyheter for deg?

Nei, det var ikke nyheter for meg. Jeg oppfordrer ikke til fyllekjøring heller. Tror du virkelig noen leser her inne at "The Kitten" ønsker høyere promillegrense så da er det greit om jeg fyllekjører?

Endret av Kari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig og jeg forstår hva du mener.Promillegrensen her er latterlig lav! Å kjøre etter to øl eller et glass vin må da være greit!Da er det også greit mener jeg å kjøre 4 timer etter at man har tatt 1 glass vin!

Fyllekjøring er jeg mot, men det jeg nevner her er langtfra FYLLEkjøring!

Nettopp. Dessverre er det noen som tenker fyllekjøring med en gang en sier høyere promillegrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dersom man tar et glass med vin eller 2 pils og venter i 4 timer med å kjøre er ikke det fyllekjøring eller lettberusetkjøring som du kaller det for!

Det er galskap at vi ikke engang kan ta en lettøl for så å kjøre!!!!

Endret av Kari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...