Gjest Singel igjen Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 Med en inntekt på 450 000 kr. Egenkapital 300 000 kr. Enslig forsørger, skatteklasse 2. Banken låner meg gjerne 2 mill, men jeg tenker at dette er mer enn hva jeg kan være sikker på å klare å betjene.... Hva sier dere? (Jeg har ingen skjult arv i vente eller rike foreldre eller noe slikt, ingen å spørre om det skulle knipe. Så jeg må være sikker på at det ikke kniper..)
Alison Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 At banken gjerne låner deg 2 mill synes jeg nesten høres rart ut. En tommelfingerregel er at du kan låne 3 x inntekt. I ditt tilfelle 1.350.000,-. Jeg er redd du vil komme til å slite med å betjene et lån på 2 mill. med din inntekt. Husk at du skal leve også, ikke bare bo. Jeg vil råde deg til å sette deg ned for å regne på hvor mye du kan klare å betale i lån hver måned. Legg inn at du skal kunne tåle en renteøkning på 2-3 %. I tillegg må du huske på alle andre faste utgifter (kommunale avgifter eller fellesutgifter, strøm, forsikringer osv.). Tenk også over hvordan du skal klare deg hvis du etter hvert trenger ny bil, oppussing, uforutsette utgifter, ferie ol. Du kan også finne ut hvor mye et lån på 2 mill vil koste deg i mnd. Prøv for en periode å leve som om du hadde et slikt lån (ta litt godt i og legg inn 2-3 % høyere rente enn det er i dag). Sett det beløpet som overstiger det du betaler i dag inn på en sparekonto. Ser du at dette går helt fint så kan det være forsvarlig for deg å ta opp et slikt lån. I tillegg vil du da ha fått spart opp enda mer egenkapital. Ser du at dette ikke vil gå så har du spart deg for store problemer. Det er verre å sitte med et hus som du ikke klarer å betale for. Da kan du risikere å måtte selge med tap. Det har vært flere lignende tråder den siste tiden. Jeg anbefaler deg at du ser litt på de også da det har kommet fram mange gode råd.
Gjest done that Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er i samme økonomiske situasjon som deg, og jeg lånte 1 mill. I tillegg er det 200' i fellesgjeld på leiligheta jeg kjøpte. Det går bra økonomisk, jeg kunne lånt 300' mere ifølge banken. Men jeg syns det er fint å ha råd til litt luksus i hverdagen, at jeg har råd til å sette bilen på verksted når det trengs, til å gå ut og spise med venner, kjøpe dilldall til leiligheten. Banken regnet med at jeg skulle tåle renteoppgang på 4 prosent. Jeg bor heller litt trangt og rimeligere, enn å ha stor plass men bare råd til havregraut, for å sette det på spissen. Har bare ett soverom, så må dele med barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå