Gå til innhold

Fornuftig vekttap, erfaringer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en ung kvinne som i mange år har hatt et dårlig kosthold, med masse junk, og har lagt på meg en del de siste årene. Jeg er fremdeles innenfor normalvekt, men ser jo at jeg kommer til å ende opp som overvektig hvis jeg fortsetter i samme stil. Jeg har gode kunnskaper om kosthold og vekt (men bruker dem ikke...) og vet sånn cirka hva jeg må gjøre for å stoppe utviklingen og kanskje gå ned noen kilo. Er det noen her som har erfart at en sunn, langsom vektnedgang fungerer? Det jeg ser for meg, er å kutte kraftig ned på snop og junk (har mye å gå på der) og kanskje minske porsjonene litt, og legge inn flere spaserturer i det daglige. Jeg er dessverre ikke en sånn som orker å trene tre ganger i uka på sats og leve på 1200 kalorier daglig. Kan dette fungere, tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg er en ung kvinne som i mange år har hatt et dårlig kosthold, med masse junk, og har lagt på meg en del de siste årene. Jeg er fremdeles innenfor normalvekt, men ser jo at jeg kommer til å ende opp som overvektig hvis jeg fortsetter i samme stil. Jeg har gode kunnskaper om kosthold og vekt (men bruker dem ikke...) og vet sånn cirka hva jeg må gjøre for å stoppe utviklingen og kanskje gå ned noen kilo. Er det noen her som har erfart at en sunn, langsom vektnedgang fungerer? Det jeg ser for meg, er å kutte kraftig ned på snop og junk (har mye å gå på der) og kanskje minske porsjonene litt, og legge inn flere spaserturer i det daglige. Jeg er dessverre ikke en sånn som orker å trene tre ganger i uka på sats og leve på 1200 kalorier daglig. Kan dette fungere, tror dere?

Hei :)

Det er ofte at en sunn, langsom vektnedgang er det eneste som fungerer på lengre sikt..

Det du skriver virker som et veldig godt utgangspunkt, og du har gode grunn tanker..

Junk og fast food trenger du ikke, så den kan bort..

Fysisk aktivitet er alltid bra, og gåing er alltid bra.

Bare pass på at du ikke kutter ned for mye på næringsinntaket slik at kroppen går i sparebluss.

I tillegg er det ikke anbefalt å gå ned noe særlig mer enn 500 gr i uken.

Lykke til :)

Endret av yoga
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!

Forresten litt kostelig å se at en tråd med overskriften "fornuftig vekttap" får 50 treff mens en tråd med hurtigkurer som "30 days" og lignende får mange tusen...

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet
Takk for svar!

Forresten litt kostelig å se at en tråd med overskriften "fornuftig vekttap" får 50 treff mens en tråd med hurtigkurer som "30 days" og lignende får mange tusen...

Hoho, men det er så morsomt å se hva folk skriver! Og så slutter man vel aldri å tro på at det skal finnes en magisk løsning der ute...slanking er jo Vestens største religion!

Jeg kunne gitt deg mange fornuftige råd, men regner med at du vet dem allerede, og de står om og om igjen i dette forumet, så...

lykke til!

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Det virker :o) De siste seks årene har jeg gått ned 15 kg, som jeg ikke har lagt på meg igjen. Dessverre har jeg ansamlinger av fett på magen som jeg ikke får bort, så jeg skal prøve meg på ketolysekuren og se om det siste vil bort da. Tror magefettet er genetisk betinget i min familie :o(

Jeg var akkurat som deg, visste nøyaktig hva og hvordan jeg skulle gjøre det, men var ikke så flink.... Jeg har ikke kuttet ut alt godteri slik jeg burde, og ikke trent like mye som jeg burde. Kuttet mye ned, da. Men, jeg vet ihvertfall at de 15 kgene ikke kommer tilbake om jeg ikke blir veldig usunn igjen, iogmed at jeg har ligget pal der det siste året.

Det nedslående med sakte vektnedgang, er at du ikke kan regne med å springe ut og kjøpe nye (og mindre størrelse) på klærne etter en måned. Derimot er det veldig belønnende når du innser at ingen av buksene sitter så bra lenger, de er jo for store! Som motivasjon kan du for eksempel ta bilder av deg selv, som du kan se tilbake på, etter kanskje et halvt år, eller et år. Jeg trodde ikke jeg hadde gått noe særlig ned i vekt, men så fikk jeg se et bilde samboeren min hadde tatt - hvor jeg hadde dobbelthake!! Da ble jeg enda mer motivert :o)

Lykke til, det er den smarteste måten å gjøre det på. Tror vel egentlig grunnen til at det virker så bra, er at du går ned i vekt ved å legge om hele livsstilen på lang sikt, og ikke bare for en måned, for så å gå tilbake til gamle vaner igjen, og vips!, viser vektnålen like mye. Heh, lang setning...

Uansett, om du klarer det på den måten er det veldig bra. :o)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg tror nok det skal gå fint, bare jeg gir meg selv tid til å etablere gode vaner. Det tok tid å legge på meg, så da tar det litt tid å gå ned igjen også, men det skal gå.

Gjest Gjest
Skrevet

1200 kcal. er altfor lite hvis du vil FORNUFTIG ned i vekt, som du selv undertreker. 1500 kcal. hvis du er lite i aktivitet, og 1800 kcal. hvis du er litt mer aktiv.

Hvor mange kcal. spiser du nå ca.? (med det usunne kostholdet)

Gjest Gjest
Skrevet
1200 kcal. er altfor lite hvis du vil FORNUFTIG ned i vekt, som du selv undertreker. 1500 kcal. hvis du er lite i aktivitet, og 1800 kcal. hvis du er litt mer aktiv.

Hvor mange kcal. spiser du nå ca.? (med det usunne kostholdet)

Ikke godt å si, det varierer litt. Men et forsiktig anslag, tja, mellom 2000 og 3000 daglig i gjennomsnitt.

Skrevet

Det fungerer. Har prøvd selv (og prøver for tiden igjen siden jeg mista kontrollen på brusforbruk og gikk opp kilo som jeg tok av for noen år siden).

Har meldt meg inn i en av vektklubbene på nettet. Oppskrifter og slikt bruker jeg ikke, men dagbøkene der er fine. De er en god hjelp til å holde styr på kaloriene. Det blir liksom ikke fullt så fristende med et glass brus når man må gå i 20 min for å forbrenne kaloriene etterpå :ler: .

I praksis gjør jeg nettopp det du sier. Mindre snop, litt mindre og sunnere porsjoner og litt mer trim. Når man kommer inn i vanen er det ikke engang noe stort savn etter de mest usunne bestanddelene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...