Gå til innhold

Pc'en starter, men skjermen er svart

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Pc'en starter altså, men skjermen er helt svart. Hva kan det være? Har prøvd å bytte skjermkortet, men det hjalp ikke.

Skrevet

Hva slags skjermkort og skjerm har du? Sier skjermen noe om no signal?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er sambo sin pc. Tror han har sånn nvidia skjermkort, skjerm er jeg ikke sikker på. Skjermen er helt svart - ikke noe no signal engang. Men vi hører at pc'en starter opp og innstallerer seg..

Skrevet

Jeg klarer ikke noe særlig uten å ha detaljer om maskinvaren. Er det en ny pc som dere aldri har fått bilde på, eller har den virket tidligere? Selvbygg, butikkbygg eller serieprodusert? Hvis det er butikkbygg/serieprodusert kan det være jeg finner ut noe om jeg får modellbetegnelse på pcen.

Skrevet

Også må man jo spørre de typiske idiot spørsmålene. Er skjermen satt i riktig inngang? Er den satt skikkelig i? Er skjermen på i heletatt?

Gjest Gjest
Skrevet

Skal vi se.. Det er en Elitegroup pc fra Multicom. Serieprodusert da altså. 2-3 år gammel. Den virket frem til nå nylig.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg klarer ikke noe særlig uten å ha detaljer om maskinvaren. Er det en ny pc som dere aldri har fått bilde på, eller har den virket tidligere? Selvbygg, butikkbygg eller serieprodusert? Hvis det er butikkbygg/serieprodusert kan det være jeg finner ut noe om jeg får modellbetegnelse på pcen.

Så dumme er vi ikke :fnise:

Kan vel legge til at det er en bærbar pc det er snakk om her.

Skrevet

En bærbar pc det er byttet skjermkort på? Gjorde dere det selv?

Det er den innebygde skjermen som ikke viser noe? Har dere prøvd å koble til en ekstern skjerm? Det kan være feil på de svært tynne kablene som går mellom hoveddelen av maskinen og skjermen, disse går gjerne inni skjermhengslene og blir slitt etter noen år med å vippe skjermen opp og ned.

Gjest Gjest
Skrevet
En bærbar pc det er byttet skjermkort på? Gjorde dere det selv?

Det er den innebygde skjermen som ikke viser noe? Har dere prøvd å koble til en ekstern skjerm? Det kan være feil på de svært tynne kablene som går mellom hoveddelen av maskinen og skjermen, disse går gjerne inni skjermhengslene og blir slitt etter noen år med å vippe skjermen opp og ned.

Det er den innebygde skjermen som ikke viser noe ja. Vi har prøvd ekstern skjerm, men den var også svart. Han byttet skjermkort selv, men det var ETTER at problemet oppstod da han trodde det kunne være årsaken. Mulig det er disse kablene du nevner, skal nevne det for han :)

Skrevet

Hva mener du med at pc'en starter? Noe lignende skjedde med min pc og da var det harddisken som var gåen, etter å ha skiftet den virket pc'en (men med tom harddisk, naturligvis)

Gjest Gjest
Skrevet
Mulig det er disse kablene du nevner, skal nevne det for han :)

Når jeg tenker meg om.. Da skulle vi vel sett bilde på den eksterne skjermen?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva mener du med at pc'en starter? Noe lignende skjedde med min pc og da var det harddisken som var gåen, etter å ha skiftet den virket pc'en (men med tom harddisk, naturligvis)

Altså, pc'en starter opp på helt vanlig måte. Vi hører oppstartslyden, kan taste passordet osv. Takker for alle tips her :)

Skrevet
Når jeg tenker meg om.. Da skulle vi vel sett bilde på den eksterne skjermen?

Ikke nødvendigvis. Mulig du må trykke Fn og noe for å få bildet ut på ekstern skjerm, kanskje du allerede har prøvd det? Som regel er det en tegning av en pc/skjerm på en av F-tastene, her på min pc er det Fn+F7 for å få ut signal på skjermporten.

Hvis det er prøvd begynner jeg å gå tom for idéer her.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg opplevde det samme på min bærbare pc. Trodde jeg hadde prøvd alt, men hos meg var løsningen såre enkel. En kamerat ba meg om å trykke på den blå Fn knappen (har dere en sånn knapp?) samtidig som F5 holdes inne. Vips så var bildet tilbake til normalt i stedet for helt svart skjerm. Selvsagt mulig at det er noe helt annet med deres pc, men er i hvert fall ett forslag til løsning.

Gjest Gjest
Skrevet

Det har vi ikke prøvd nei, da skal vi jammen prøve det :)

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ser at feuerstein var noen minutter tidligere ute enn meg over her..

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg opplevde det samme på min bærbare pc. Trodde jeg hadde prøvd alt, men hos meg var løsningen såre enkel. En kamerat ba meg om å trykke på den blå Fn knappen (har dere en sånn knapp?) samtidig som F5 holdes inne. Vips så var bildet tilbake til normalt i stedet for helt svart skjerm. Selvsagt mulig at det er noe helt annet med deres pc, men er i hvert fall ett forslag til løsning.

Skal man trykke MENS pc'en starter opp, etter, eller hvordan er det?

Gjest Gjest
Skrevet

La pc en starte opp på vanlig måte, når den er ferdig trykker du på begge knappene samtidig. Først Fn, hold denne inne mens du trykker på F??? (avhengig av pc) To blå firkanter på knappen..

Gjest Gjest
Skrevet
La pc en starte opp på vanlig måte, når den er ferdig trykker du på begge knappene samtidig. Først Fn, hold denne inne mens du trykker på F??? (avhengig av pc) To blå firkanter på knappen..

Holder det å trykke en gang, eller skal man trykke gjentatte ganger?

Skrevet (endret)
Skal vi se.. Det er en Elitegroup pc fra Multicom. Serieprodusert da altså. 2-3 år gammel. Den virket frem til nå nylig.

Jepp, den har jeg. Har sendt den inn til reparasjon 3 ganger allerede for at det samme har skjedd, og da har det vært et eller annet med en dårlig kontakt der ledningen sitter i som har gjort at noe har kortsluttet som har gjort at skjermkortet har konka. Bare venter på at det skal skje en gang til, så får jeg ny...

Edit: Tror det var hovedkortet som kortsluttet, som gjorde at skjermkortet kortsluttet, og så måtte de bytte alt og lodde kontakten på nytt eller noe... Elitegroup fra 2005, kjøpt hos Multicom.

Endret av Gir

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...