Gjest Nishiki Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 Dette er jo helt absurt! de kan vel ikke bare avlive katter uten å sjekke opp om de faktisk har en eier? Jeg ble helt dårlig jeg nå, glad min pus holder seg inne.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Dette er jo helt absurt! de kan vel ikke bare avlive katter uten å sjekke opp om de faktisk har en eier? Jeg ble helt dårlig jeg nå, glad min pus holder seg inne. Dette er ille ja....forferdelig! Dette skrev jeg i en annen tråd: Sånt tøysesnakk Tabris.Det er mange innekatter som har det utmerket. Bedre å være innekatt enn å være en herreløs katt eller en katt som må bo på omplasering hele livet! Hadde denne katten vært innekatt hadde den levd i dag http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193484
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 Det er helt forfedelig:( Jeg hadde blitt helt fra meg og lett gått til søksmål dersom noen hadde skutt katten min på den måten! Huff... Jeg fordømmer mer og mer hvordan Norge opptrer når det kommer til dyrenes rettigheter. Hvorfor starter vi ikke Dyrepoliti her i Norge, som man ser eksempel på i USA? Det er et fantastisk tiltak som ikke bare gir advarsler til eiere som mishandler dyrne sine, de arresterer dem og stiller dem for retten. Jeg ser denne serien hver dag på Animal Planet. Hvorfor kan ikke Norge trå til med noe liknendes? Slik det er nå, at mattilsynet går rundt og henretter katter i vilden sky, er helt forkastelig...
RedFox81 Skrevet 10. juli 2008 #4 Skrevet 10. juli 2008 Fra den artikkelen: "Vi vurderte det sånn at kattene måtte avlives slik at slapp å lide unødig." Omg!! jeg er så lei denne "humane" avlivingen, denne patetiske unnskyldingen som mennesker bruker alt for ofte.. Ikke rart at det har blitt så akseptert rundt mennesker nå.. Vi skal flytte og vet ikke hva vi skal gjøre av katten/hunden? Neida, da er det jo bare å avlive den, vi vil jo ikke at det skulle lide av å savne oss.. Er den blitt litt syk, stakkar? Nei, nå har den vondt, så den må vel avlives nå med engang, ja.. Det må være så fint, alltid ha noe å svare til sin egen samvittighet..
Gjest lillagubban Skrevet 10. juli 2008 #5 Skrevet 10. juli 2008 Syntes også det er helt fælt! Vår katt hjemme går alltid uten bånd fordi han bare får det av seg uansett, så han hadde sikkert blitt tatt som villkatt, han er ganske stor og rufsete av seg. Det hadde blitt litt av et rabalder her i huset hvis Ollien vår hadde blitt drept, pappa er nesten mer glad i den katten enn i oss Enig med mannen i artikkelen, katter skal få lov til å gå hvor de vil, så lenge de har en eier å gå til for å få mat og kos og trygghet. Man kan ikke drive å holde kattene inne heller. Hvis man skal "sile vekk" de herreløse må man ihvertfall være helt sikker på at de er herreløse! Forstår ikke at folk kan ha samvittighet til å skyte et dyr som kan være noens kjæledyr. Folk burde da vite hvor mye et dyr kan bety for noen som kanskje ikke har noen andre?
Trixie52 Skrevet 11. juli 2008 #6 Skrevet 11. juli 2008 Hva med å anmelde mattilsynet? Håper politikerne snart våkner og gir penger til en separat dyrevern-enhet istedenfor at mattilsynet skal ha denne oppgaven. Hundrevis av frivillige i dyrevernorganisasjoner gjør en stor jobb gratis med å fange og omplassere villkatter, noe staten ikke bidrar med en krone til! Skammelig! Og hva du kan gjøre? Meld deg inn i din lokale avdeling for f.eks. dyrebeskyttelsen og/eller dyrevernalliansen, så har du hvertfall bidratt litt. Mitt medlemskap i dyrebeskyttelsen koster kr 200/året, det er jo ikke akkurat mye!
Gjest Lamia Lenis Skrevet 11. juli 2008 #7 Skrevet 11. juli 2008 (endret) ... Endret 18. oktober 2009 av Lamia Lenis
The Kitten Skrevet 11. juli 2008 #8 Skrevet 11. juli 2008 Stakkars fyr. En lussen unnskyldning hjelper ikke noe særlig i her. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest _Hufsa_ Skrevet 11. juli 2008 #9 Skrevet 11. juli 2008 Dette er helt uakseptabelt av Mattilsynet. At de i nabolaget var "oppfordret" til å merke kattene sine hjelper ikke. De kan ikke bare gå rundt å skyte katter uten å vite 100% sikkert om de er eierløse eller ikke. Virker på meg som om de var ute etter å få gjort dette fortest mulig uten å bry seg med om å sjekke ordentlig om kattene var hjemløse eller ei. Jeg blir helt kvalm. Mattilsynet burde saksøkes for dette.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2008 #10 Skrevet 12. juli 2008 Jeg klarer ikke helt å se problemet her. Selvfølgelig er det synd med de kattene som ikke var hjemløse, men som de sa var dette et hastetiltak. Jeg regner med de har vært i området flere ganger og fått et intrykk av situasjonen.... Og har dere prøvd å fange villkatter eller? Det er nok mindre tramutisk og smertefullt for dem å bli avlivet på stedet enn kanskje å bli fanget i feller og vente i den flere timer, for så å måtte fraktes til dyrlege og måtte håndteres av masse skumle mennesker før den endelig fikk slippe... At noen velger å ikke merke kattene sine med bånd får de ta på egen kappe. Jeg har alltid halsbånd på min katt, og en av hovedgrunnene til dette er at andre skal se at han har et hjem.... Da jeg bodde i Mandal fikk vi beskjed om at katter som ikke var merket kunne stå i fare for å bli avlivet pga at villkatter ofte ble det for å holde bestanden nede.... Det er en billig forsikring å bruke det i alle fall. Det er utrolig tungvint da med chipmerkingen siden den ikke er synlig. Så folk som finner katter i nabolaget må styre med å ta med katta ibilen (kanskje den urinerer også, og ikke alle har bur) for så å sjekke om de har chip..... Det er jo eneste måten for en vanlig mann i gata å sjekke at katten har et hjem epå, så jeg mener halsbånd er høyst nødvendig. Honnør til mattilsynet! Hilsen ei som ikke er interesert i at katten hennes skal bli smittet av noe fra alle vilkattene som flyr rundt omkring...
Tabris Skrevet 12. juli 2008 #11 Skrevet 12. juli 2008 Det sier litt om holdningen til dyr generelt når dyrevelferd går under Mattilsynet.
Gjest Skrevet 12. juli 2008 #12 Skrevet 12. juli 2008 Chip går faktisk under merking har jeg hørt, men mattilsynet sjekker det ikke. Og de gidder faktisk ikke sjekke om katten er øretatovert heller, det kan ikke ses fra avstand og er dermed ikke god nok merking for dem. Om jeg hadde puttet på gamle katten min et bånmd så gikk det 5 minutter så kom han tuslende tilbake uten et bånd.
Gjest lillagubban Skrevet 12. juli 2008 #13 Skrevet 12. juli 2008 Til gjest: Dyrleger osv oppfordrer jo til å øremerke katter og det er jo en mye bedre form for merking enn bånd; det er ingen tvil om hvem sin katt det er. Mange katter kan ikke gå med bånd, fordi det får de av seg veldig lett. Ingen skal kunne komme i ettertid og si at "vi skjøt katten din fordi den ikke var merket" når katten faktisk er øremerket.
Gjest Skrevet 12. juli 2008 #14 Skrevet 12. juli 2008 Til gjest: Dyrleger osv oppfordrer jo til å øremerke katter og det er jo en mye bedre form for merking enn bånd; det er ingen tvil om hvem sin katt det er. Mange katter kan ikke gå med bånd, fordi det får de av seg veldig lett. Ingen skal kunne komme i ettertid og si at "vi skjøt katten din fordi den ikke var merket" når katten faktisk er øremerket. Jeg tror faktisk ikke de sjekker øremerking heller. Om det ikke kan ses fra avstand da.
Gjest lillagubban Skrevet 12. juli 2008 #15 Skrevet 12. juli 2008 Jeg tror faktisk ikke de sjekker øremerking heller. Om det ikke kan ses fra avstand da. Nei tydeligvis ikke i tilfeller som dette, men det burde de gjøre, og hvis de ikke gjør det er det de som har gjort en feil. Og man burde ikke risikere å gjøre feil når det gjelder folks kjæledyr, som faktisk betyr veldig mye for mange. Så syntes mattilsynet burde skjerpe seg...
Gjest Skrevet 12. juli 2008 #16 Skrevet 12. juli 2008 (endret) Er enig at det er dårlig gjort av de. Markering av katten er vel for de halsbånd, hva skal vi som har katter som kommer løs gjøre da, spray kattene med rosa sprayfarge før de tusler ut Da må de jo være markert nok.. Endret 12. juli 2008 av Gjest
Trixie52 Skrevet 12. juli 2008 #17 Skrevet 12. juli 2008 Tar gjerne på meg jobben jeg. Kan gjøre det gratis til og med. Vel, dyrebeskyttelsen har lokalavdelinger rundt omkring i landet og skriker etter flere som kan være med og ta i et tak, så det er bare å melde seg det!!! Og hvis ikke de har lokalavdeling der du bor kan du jo starte en Mattilsynet samarbeider med dyrebeskyttelsen flere steder i landet, men ikke alle steder er de like velvillige. Politiet er bare å glemme, de løfter ikke en finger i dyrevernssaker, det har jeg selv opplevd. Så, det du kan gjøre er A, meld deg som aktiv medlem i en dyrevernsorganisasjon. B. Skriv i lokalaviser, tv, radio ++ der du oppfordrer folk til å kastrere kattene sine! og C. Sett press på politikerne om du kan. Det er nok bare de som kan gjøre noe når det kommer til dyrevernnemda/mattilsynet. Opp av sofaen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå