Gå til innhold

forsikring-adhd

Anbefalte innlegg

Gjest ankarin
Skrevet

Hei!

Er blitt nektet forsikring av min eldste sønn to steder nå, fordi han har adhd. Er det noen som vet om forsikringsselskaper som er mindre kyniske? Min sønn er,uten at det skulle spille noen rolle, også av den roligere typen. Han har dt samme aktivitetsnivået som andre barn. Det er fortvilende. Noen i samme situasjon? Råd? Han går på skolen, og det var etter at forsikringsselskapet innhentet opllysninger fra PPT at han ble nektet.

Skrevet

Hm.. dette er jo et utrykk for et meneskesyn som jeg ikke liker. Min sønn har adhd, men heldigvis, ble han forsikret før han fikk diagnosen.

En venninne av meg har en datter med en hjerneskade og hun får heller ikke forsikring, selv om hun i teorien skal leve like lenge som oss andre.

Jeg gremmes, når folk blir utsortert på denne måten. Og jeg spør meg om hvor lenge det blir til forsikringsselskapene innhenter opplysninger om hva vi kjøper på butikken, for å skvise ut folk som kjøper for mye potetgull og sjokolade (og det hadde enda vært mye mindre urettferdig).

Gjest Gjest
Skrevet

Kan virkelig forsikringsselskaper innhente opplysninger hvorsomhelst? PPT liksom, de har vel taushetsplikt?

Gjest Gjest
Skrevet
Kan virkelig forsikringsselskaper innhente opplysninger hvorsomhelst? PPT liksom, de har vel taushetsplikt?

Man må levere legeattest for å forsikres.

Gjest Gjest
Skrevet

Fy f for en verden vi lever i.

Alle barn der ute med spesielle behov, vi må verne om dere.

Er i samme situasjon, men ingen diagnose ennå..derfor kan jeg vel kanskje klare å få en forsikring?

Ønsker hvertfall hi lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, men legen trenger ikke skrive noe som helst før det ligger en diagnose IKKE ppt heller!

Gjest Gjest
Skrevet

Men såvidt jeg skjønte var det PPT som hadde gitt forsikringsselskapet opplysningene? De fikk dem ikke fra legeattesten...

Gjest Gjest
Skrevet
Hm.. dette er jo et utrykk for et meneskesyn som jeg ikke liker. Min sønn har adhd, men heldigvis, ble han forsikret før han fikk diagnosen.

En venninne av meg har en datter med en hjerneskade og hun får heller ikke forsikring, selv om hun i teorien skal leve like lenge som oss andre.

Jeg gremmes, når folk blir utsortert på denne måten. Og jeg spør meg om hvor lenge det blir til forsikringsselskapene innhenter opplysninger om hva vi kjøper på butikken, for å skvise ut folk som kjøper for mye potetgull og sjokolade (og det hadde enda vært mye mindre urettferdig).

Og dette systemet vil folk ha i Norge, at vi kun får de bra helsetjenestene om vi har forsikring, hvis ikke er man overlatt til noe billig, lavstandard....

En ting er folk som lever uvettig til tross for bedre viten, men sykdommer/tilstander man ikke kan noe for er noe helt annet!

Gjest Gjest
Skrevet

Det er utrolig skummelt det at forsikringsselskaper kan innhente opplysninger om medisinske tilstander på den måten.

Jeg vet ikke, men kan de gå inn i journaler også?

For jeg har nemlig sett min egen journal, og der har min tidligere fastlege faktisk skrevet sin personlige mening om hva som feiler meg og ikke sett på faktiske og åpenbare symptomer. (dette handlet om depresjon) Disse meningene var med på å gi et annet bilde av meg enn det som var virkeligheten, og han bagatelliserte problemene jeg hadde....

Dette har jeg reagert på fordi det nettop kan se dårlig ut ved en situasjon der jeg skal skifte forsikringsselskap..... :(

Så det er tydelig at de ikke ser på helheten når de bestemmer hvem som skal få forsikring og ikke, fekss om at sønnen din ikke er urolig som er stereotypen til mennesker med adhd...

Helt utrolig!!

Gjest Gjest
Skrevet

Har de virkelig lov til å hente opplysninger på den måten?

nevrologiske diagnoser er medfødt!

Skrevet

Det er nok p.g.a. problemer med uoppmerksomhet at de ikke vil la dere ta opp forsikring, det anses som en betydelig risk for at folk skal skade seg. Uansett så burde det vært diskutert om man kan la denne forskjellsbehandlingen foregå uten å protestere på det.

Gjest Gjest
Skrevet
Fy f for en verden vi lever i.

Alle barn der ute med spesielle behov, vi må verne om dere.

Er i samme situasjon, men ingen diagnose ennå..derfor kan jeg vel kanskje klare å få en forsikring?

Ønsker hvertfall hi lykke til.

Jeg tror og håper det, men få opp farten.

Gjest Gjest
Skrevet

Verken ppt eller lege eller noen andre instans kan utlevere opplysninger uten samtykke. Jeg antar at du har skrevet under på at forsikringsselskapet har anledning til å innhente opplysninger hos ulike instanser.

Det er mye dyrere å forsikre en bil hvis du bor i by kontra på landet, noen postnummer har dyrere forsikring enn andre. Det er også dyrere å forsikre hvis du ikke har alarm, ekstra bremselys eller ikke har garasje. Hvis noen under 25 bruker bilen får du også dyrere bilforsikring. Det er også urettferdig og stigmatiserende at flinke og forsiktige 20 åringer skal lide for at det finnes 20 åringer som aldri skulle hatt lappen. Har man vært alvorlig syk eller er over en viss alder er det også problematisk å få forsikring. Det handler hele tiden om grad av sansynlighet for at noe skal skje. Det høres kynisk ut, men forsikringsselskapene er bedrifter som skal tjene penger.

Skrevet

Hør med forsikringsselskapet om det er mulig å få forsikring med unntak.

Vi fikk noe tilsvarende til min datter. Hun er født prematur og med kraftig hjerneblødning (men er ikke preget av noe av dette i dag). Derfor måtte vi frem og tilbake med masser papirer og bekreftelser- før vi tilslutt fikk forsikring med visse unntak frem til fylte 5 år, nå er forsikringen fulldekkende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...