Gå til innhold

hva koster egentlig denne leiligheten?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har funnet en fin leilighet med prisantydning 2,0 mill. Det er en andelsleilighet med fellesgjeld på 800 000 kr. Betyr det at den egentlig koster 2,0 mill + min andel av fellesgjeld? Eller 2,0 mill + hele fellesgjelda i tilfelle de andre ikke klarer å betjene?

Jeg lurer på hva jeg bør tenke på ved kjøp av andelsleilighet? Forsikring etc?

Videoannonse
Annonse
Gjest Muskat
Skrevet

Når det står fellesgjeld, så betyr det vel at det er fellesgjelden på leiligheten? Meglere oppgir vel som regel det?

-Men jeg tror leiligheten koster 2 mill + din andel av fellesgjeld (finn ut hva det er) + de andres fellesgjeld om de ikke har sikring mot dette. Det ville jeg sjekket ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Du må betale 2 mill. Men du har ansvaret for 800 000, som er din del av fellesgjelden. Om de andre ikke klarer å betale husleien, så blir dette et problem for deg, siden dette lånet må nedbetales, og det skyves over på de andre beboerne om en ikke betaler sin del.

Når du skal ha lån i banken, så regner de de 800 000 med i lånet ditt. Så om du vil låne 1 mill av de 2 mill du skal betale, så vil banken se på det som at du har 800 000 i lån fra før, og derfor har et samlet lån på 1,8 mill. Så om de hadde vært villig til å gi deg lån på 1 mill til en leilighet uten fellesgjeld, er det ikke sikkert du får låne den millionen om det er fellesgjeld på 800 000, siden banken da vil si at du har en total gjeld på 1,8 mill i stedet for 1 mill.

Jeg ville holdt meg langt unna ting med så høy fellesgjeld. Renten stiger, og med så høy gjeld, så vil selv små renteendringer merkes. Både deg og for de andre beboerne, så sjansen stiger for at de andre ikke betaler sin del, og du blir straffet for dette.

Gjest Muskat
Skrevet

Enkelte borettslag har en sikring, som sier at man ikke står ansvarlig for andres manglende betaling. Det ville jeg ihvertfall sjekket ut før jeg kjøpte noe som helst (hvis ikke kan det bli svært dyrt)!

Ellers er jeg enig med gjest. Jeg ville også holdt meg langt unna!

Skrevet (endret)
Enkelte borettslag har en sikring, som sier at man ikke står ansvarlig for andres manglende betaling. Det ville jeg ihvertfall sjekket ut før jeg kjøpte noe som helst (hvis ikke kan det bli svært dyrt)!

Ellers er jeg enig med gjest. Jeg ville også holdt meg langt unna!

Ærlig talt. Nå får dere bremse.

Dette er ikke høy andel fellesgjeld.

I utgangspunktet er det faktisk en veldig fornuftig finansiering.

Når vi snakker om de såkalte "lavinnskuddsbombene", er det helt andre finansieringer vi snakker om.

Total pris på denne er 2,8 mill. Spørsmålet er om den er verdt det.

Sjekk at det er husleiesikring. Hvordan løpetiden er på lånet. Avdrag og så videre.

Er den flott og prisnivået er på sporet ellers, så kjør i vei.

Hadde jeg hatt en link etc, så kunne jeg sagt deg mer om fordeler / bakdeler. Prisnivå og finansiering.

Endret av Østlandet
Gjest Muskat
Skrevet

Det er klart lavinnskuddsbombene er noe helt annet, men en fellesgjeld på nesten en million er fortsatt ganske høy - mener jeg. -Men som allerede er nevnt, den skal også nedbetales og banken er også nødt til å ta hensyn til den. Det blir jo helt opp til trådstarter å vurdere egen økonomi i forhold til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...