Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er forskjellen på store og lettkokte havregryn? Har den ene større næringsinnhold enn den andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

De store er større ;)

Se på pakken når du er i butikken, det står oversikt over næringsinnhold på pakken. Så vidt jeg vet er næringsinnholdet det samme, men de store har litt lavere GI. De små er dog lettere å lage grøt av.

Skrevet

Havregryn er min favoritt og har spist havregryn siden jeg var 2-3 år og spiste to 750 grams pakker i uka da jeg var i min ungdomstid.

Selv idag så går det ikke en dag uten at jeg ikke spiser havregryn og det holder magen og huden i kjempefin form!!!!

Lettkokte er best men hva er forskjellen? Ingen ting. En er større en den andre. Kommer jo fra havre så det er jo det samme men kan hende at letkokte havregryn er damppresset hardere en de store?

Et godt havregryn tips som jeg liker er:

Ta 5 ss-er med lettkokt havregryn i en kopp

Tilsett 1 ss brunt natur sukker

Tilsett 2 ss-er med baby melkepulver (3 år+) og du får en fin smak og i tillegg får du alle næringstoffer pluss Omega 3, 4 og 6.

Tilsett litt salt

Kok opp vann i en vannkoker eller lignende og fyll koppen halvfull. La den stå i 2-3 minutter og full opp resten med H-melk. Jam, jam - det smaker godt og du får i deg det kroppen trenger.

Anne Selene

Gjest Raptuza
Skrevet

Vil tru dei store er noko sunnare, då dei ikkje er bearbeida/lettkokte. Og så syns eg dei er betre å tygga på!

Skrevet

næringsinnholdet er nøyaktig det samme ;) Jeg sitter her med to pakker foran meg :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei!

Er det like sunt å spise havregrynen som den er, bare med litt melk på, eller er det noen ernæringsmessige fordeler ved å koke den litt?

Gjest bamsemums
Skrevet

Jeg har hørt at den får lavere gi om den kokes, er visst noe med fibrene som danner et lag utenpå eller noe.....

Skrevet

Vet ikke om det er noen stor forskjell, men jeg syns de smaker bedre om man koker det:D

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg synes det er bedre ukokt jeg ;)

Frokosten min er nesten alltid en bolle store havregryn med 1 ts lett bringebærsyltetøy og skummet melk. Mmmmmmmmmmmm :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...