Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har et modem fra Get. Kjøpte trådløs router fra Jenssen. Der står det at man skal klipse på ledning mellom modemet til routeren. Men i modemet er det ingen ledige hull til den type klipseledning...modemet har kun en som er opptatt, og det er den ledningen som er koblet inn i boksen ved siden av/maskinen/PC/det som ikke er skjermen. Hvordan skal jeg da få koblet dette?!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Har et modem fra Get. Kjøpte trådløs router fra Jenssen. Der står det at man skal klipse på ledning mellom modemet til routeren. Men i modemet er det ingen ledige hull til den type klipseledning...modemet har kun en som er opptatt, og det er den ledningen som er koblet inn i boksen ved siden av/maskinen/PC/det som ikke er skjermen. Hvordan skal jeg da få koblet dette?!

Jeg går ut ifra at det som du kaller "boksen ved siden av/maskinen/PC/det som ikke er skjermen" er datamaskina di ?

Da skal du koble vekk den ledningen, koble ruteren inn i modemet der den satt (den skal sannsynligvis inn i ett hull som heter "WAN" på ruterboksen). Fra ruteren (fra en av "LAN" hullene) kobler du så den kabelen som før gikk mellom modemet og datamaskina.

All denne koblinga skal du selvsagt gjøre mens både ruteren og modemet er uten strøm..

Etter at alt er plugget sammen, og plugget i strøm, kan du bruke den stasjonere datan (boksen ved siden av/maskinen/PC/det som ikke er skjermen) til å sette opp ruteren med kryptering mm

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, la oss kalle boksen ved siden av skjermen for "datamaskinen".

Jeg forsøkte det du sa: ledningen som fra før er i modemet og datamaskinen fjernet jeg fra modemet og koblet isteden til den trådløse routeren. Den ledningen som før var internett/datamaskin i modemet koblet jeg inn i et av de andre hullene i routeren.

Men da virker ikke internett! For at internett skal virke må ledningen være i datamaskinen og i modemet. Og i modemet er det bare plass til en slik ledning.

Hva skjer a? Hva kan jeg gjøre for å få dette på plass?

Gjest Nedfall
Skrevet
Ok, la oss kalle boksen ved siden av skjermen for "datamaskinen".

Jeg forsøkte det du sa: ledningen som fra før er i modemet og datamaskinen fjernet jeg fra modemet og koblet isteden til den trådløse routeren. Den ledningen som før var internett/datamaskin i modemet koblet jeg inn i et av de andre hullene i routeren.

Andre hullene - det betyr at du har plugget ledningen i en av kontaktene merket "LAN" ?

Men da virker ikke internett! For at internett skal virke må ledningen være i datamaskinen og i modemet. Og i modemet er det bare plass til en slik ledning.

Hva skjer a? Hva kan jeg gjøre for å få dette på plass?

Internett virker ikke.. på den den stasjonære datamaskinen du mener da ?

Ok, først tar du strømmen på alt (men la ting være sammenkoblet som før - virker som du har koblet ting korrekt), bokser, rutere, datamaskiner, osv (du kan la lyset stå på.. ;) ). Deretter lar du alt være uten strøm i ihvertfall 10minutter (spesielt Get boksen - det er den jeg tror trøbler her, men det er greit å bare "nulle ut" alt i 10min).

Begynn ytterst, sett strøm på get modemet ditt, og vent på at det har startet helt opp (sjekk gjerne "Modemstatus" beskrevet i brukerveiledningen til Get, se side 7!)

Neste punkt er ruteren din, sett strøm på denne nå, vent til den har startet helt opp, sjekk gjerne brukerveiledningen også til denne for å vite når den er klar, dog vil jeg tro det holder med 5min her. Og så..

Siste punkt: fyr opp datamaskina di, den stasjonære ja, se om du kommer på nett.

Tilleggsopplysning: Alle disse nettverkskontaktene har ofte en grønn lampe rett ved siden av seg, lyser alle disse grønt når utstyret er på, og korrekt koblet ?

Legger ved en tegning for sikkerhets skyld..

post-15095-1215712093_thumb.png

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk, snille Nedfall, det virket å la Get-modemet være avstengt uten strøm i en hel time. Så virket det. Get har det visst litt trøblete, og ikke vil de hjelpe me trådløse nettverk.

Gjest Nedfall
Skrevet
Tusen takk, snille Nedfall,

Takk! :)

det virket å la Get-modemet være avstengt uten strøm i en hel time. Så virket det. Get har det visst litt trøblete, og ikke vil de hjelpe me trådløse nettverk.

Ikke så rart de ikke vil hjelpe til med utstyr de selv ikke har solgt.. ? Men det er uansett overkommelig å sette opp selv. Du har skrudd på kryptering på ruteren din, ikkesant ? (Se brukerveiledningen til ruteren din)

Gjest Gjest
Skrevet
Takk! :)

Ikke så rart de ikke vil hjelpe til med utstyr de selv ikke har solgt.. ? Men det er uansett overkommelig å sette opp selv. Du har skrudd på kryptering på ruteren din, ikkesant ? (Se brukerveiledningen til ruteren din)

Ja, de på kundeservice til produsenten av de trådløse utstyret hjalp meg med kryptering slik at ingen andre kan henge seg på mitt abonnement. De var veldig flinke og behjelpelige. Og jeg kan jo godt forstå at Get ikke orker å bruke krefter på å hjelpe med utstyr som de selv ikke selger.

Du ga jo et gratis råd her, så neste gang kanskje du skal ta betalt og fakturere KG for det? ;-) Av og til tror jeg råd fra KGs lesere hjelper mang en perspon i nøden, enten det er data eller andre mer personlige issues.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Lene_*
Skrevet
Andre hullene - det betyr at du har plugget ledningen i en av kontaktene merket "LAN" ?

Internett virker ikke.. på den den stasjonære datamaskinen du mener da ?

Ok, først tar du strømmen på alt (men la ting være sammenkoblet som før - virker som du har koblet ting korrekt), bokser, rutere, datamaskiner, osv (du kan la lyset stå på.. ;) ). Deretter lar du alt være uten strøm i ihvertfall 10minutter (spesielt Get boksen - det er den jeg tror trøbler her, men det er greit å bare "nulle ut" alt i 10min).

Begynn ytterst, sett strøm på get modemet ditt, og vent på at det har startet helt opp (sjekk gjerne "Modemstatus" beskrevet i brukerveiledningen til Get, se side 7!)

Neste punkt er ruteren din, sett strøm på denne nå, vent til den har startet helt opp, sjekk gjerne brukerveiledningen også til denne for å vite når den er klar, dog vil jeg tro det holder med 5min her. Og så..

Siste punkt: fyr opp datamaskina di, den stasjonære ja, se om du kommer på nett.

Tilleggsopplysning: Alle disse nettverkskontaktene har ofte en grønn lampe rett ved siden av seg, lyser alle disse grønt når utstyret er på, og korrekt koblet ?

Legger ved en tegning for sikkerhets skyld..

Hei!

Har samme trøbbel med en Zyxel ruter mot Get kabel modem. Har prøvd å la strømmen være av inntil en time. Hjalp ikke.

Er på Internett med kabel rett i modem, det funker fint.

Ruter funker også fint med trådløs kontakt mot laptop. Viser faktisk full connectin, men det er bare delvis ettersom jeg ikke har IP/INternet via trådløs.

Men; får altså ikke IP gjennom fra modem til ruter.

Har satt ruter som DHCP server som vel er rett. Har satt den til PPP over Internet, men uskker på om jeg skal huke av for "nail ..." er vel det som er brokobling.

Ledningen fra modem går inn i WAN, testet inn i LAN også, men funket heller ikke.

Har prøvd manuell IP release fra laptop, hjalp ikke.

Tror det er en eller flere parametrer i Zyxel som må settes, men er ingen ekspert, alt jeg vet er prøvd....Brukte samme ruter mot Telenor adsl før og det funket fint. Kan hende det "henger igjen" noen feil parametre derfra. Har bl.a. fjernet online adresse og passord.

Noen tips fra dere der ute?

Lene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...