Gå til innhold

Kan jeg gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Bossdunken er VELDIG full, så full at posene tyter opp og det er umulig å stappe noe mer nedi.. Har i tillegg to sånne store sorte sekker fulle av boss.. I morgen kommer bossmannen, og jeg tenkte å sette disse to sekkene ved siden av bossdunken.. Vil han ta de med seg tror dere? Eller er dette ulovlig, siden jeg ikke har betalt avgift for det? Hvet seriøst ikke hvor ellers jeg skal gjøre av dette i så fall:S

Gjest Madre Mia
Skrevet

Det er jo lov å prøve. I verste fall tar ikke søppelmannen sekken med. Kan være litt lurt å følge med om han tar den med. Hvis ikke kan den bli revet utover av vinden eller av hunder. Og det er IKKE gøy å se søppelet sitt strødd utover boligfeltet.

Skrevet

Her jeg bor blir ikke ekstra søppelsekker tatt med. Du kan da vel ta turen til søppelplassen med den ekstra søpla? Vi må rett som det er ta en tur til søppeltomta. Vi er flinke til å sortere slik at vi som regel får levert det meste gratis.

Gjest lillagubban
Skrevet

Det finnes ikke noen større containere i nærheten du kan "låne" litt plass i? F.eks i tilknytning til studenthjem, butikk, bedrifter ol? Kanskje ikke så snilt å ta opp andres bossplass, men det er jo mye bedre en at det ligger ute i naturen...

Hos oss har det vært vanlig at bossmennene tar det hvis de gidder og bossbilene er tilrettelagt det, men det er ikke alltid!

Skrevet (endret)
Det finnes ikke noen større containere i nærheten du kan "låne" litt plass i? F.eks i tilknytning til studenthjem, butikk, bedrifter ol? Kanskje ikke så snilt å ta opp andres bossplass, men det er jo mye bedre en at det ligger ute i naturen...

Dette vil jeg absolutt IKKE anbefale. De som har disse containerne må betale for å tømme de og det er slett ikke billig. Hvis folk tar seg til rette på den måten som du beskriver vil det bli en ekstra kostnad for det studenthjemmet, borettslaget, forretningen el. Her jeg bor leide vi før container en gang i året slik at vi som bor her kunne kaste søppel som hadde hopet seg opp. Dette måtte vi slutte med da containerne ble fylt opp med en gang av folk i nærområdet. Enkelte kom faktisk med hengere fulle med søppel sent på kvelden/natten :kjefte:. Folk får jammen meg sørge for å bli kvitt søpla på riktig måte. Når det fint går an å få levert det meste gratis på søppeltomta så er det helt unødvendig å la andre betale for at du ikke gidder å ordne opp selv.

Endret av Alison
Gjest lillagubban
Skrevet
Dette vil jeg absolutt IKKE anbefale. De som har disse containerne må betale for å tømme de og det er slett ikke billig. Hvis folk tar seg til rette på den måten som du beskriver vil det bli en ekstra kostnad for det studenthjemmet, borettslaget, forretningen el. Her jeg bor leide vi før container en gang i året slik at vi som bor her kunne kaste søppel som hadde hopet seg opp. Dette måtte vi slutte med da containerne ble fylt opp med en gang av folk i nærområdet. Enkelte kom faktisk med hengere fulle med søppel sent på kvelden/natten :kjefte:. Folk får jammen meg sørge for å bli kvitt søpla på riktig måte. Når det fint går an å få levert det meste gratis på søppeltomta så er det helt unødvendig å la andre betale for at du ikke gidder å ordne opp selv.

Det er sikkert sant, er forsåvidt vant med å bo på studenthjem med fire containere som aldri var halvfulle en gang, så har ikke så dårlig samvittighet når jeg nå som privatboene kvitter meg med litt papp der ;) Ellers går det jo alltids å spørre om lov, eller sjekke om det er god plass i containeren like før den skal tømmes (de containerene jeg har vært borti har hatt fast tømmedag..)

Gjest Dallandra
Skrevet

Her hvor jeg bor kan vi kjøpe søppelposer hvis vi har mer avfall enn det vi får plass til i dunkene. Disse kan vi sette fram på tømmedagen og de blir da tatt med.

Skrevet
Ellers går det jo alltids å spørre om lov, eller sjekke om det er god plass i containeren like før den skal tømmes (de containerene jeg har vært borti har hatt fast tømmedag..)
Hvis en spør om lov og får klarsignal så er det selvfølgelig greit.

Det med at en tar seg til rette i containere som ikke er fulle vil jeg heller ikke råde noen til. Jeg har selv erfaring med containere hvor vi fikk flere klager fra de som hadde ansvar for søppeltømmingen om at det var for mye søppel. Det ble betalt kommunale avgifter ut fra et bestemt antall kilo og ikke ut fra om det var plass til mer i containeren eller ei.

Nå i disse ferietider er det kanskje noen i nabolaget som snart skal på ferie? Hør i tilfelle med disse om du kan få kastet søpla i søppelkassen deres mens de er borte. Da ser det ut som huset deres er bebodd (for å holde innbruddstyver borte) og du får kastet søppelet ditt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror at så lenge man har søppelsekker som er merket kommunen/renovasjonsselskapet, kan man sette dem ved siden av kassa :klø: Men skal ikke si det helt sikkert, de siste årene har jeg bodd et sted hvor vi har en eller annen særordning (alle andre har plastdunker, vi har en sånn gammel metallsøppelkasse og må bruke sekker uansett - og de har pleid å ta med uoffisielle sekker også). Regner med det er forskjellig hvor strikse de er også, et sted jeg bodde lot de være å tømme kassa om man hadde satt den opp på veien med håndtaket i feil retning :roll: Dessuten betaler man jo for en viss størrelse søppelkasse, og om man ofte har ekstra avfall skulle man antagelig betalt ekstra avgift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...